Motorstyrningsfel på drejskiva.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av kimmen »

Jag skulle i första hand misstänka elektrolytkondensatorer. I andra hand kanske de medelstora bruna motstånden (R2 och R3?).

Dålig kontakt i trimpotarna är väl också en möjlighet. Har den gått bra förut se dock till att inte ändra inställningen.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av Cano »

Ingen av kondingarna ser svullen ut men en av dom är plasthöljet lite skadat på (den översta på första bilden).
Jag har mätt på alla dioder på kortet och fått utslag.
Jag har mätt alla motstånd på kortet och alla visade rätt värde utom 4st. Sen om det beror på att jag mätte dom på plats eller inte, är inte jag man nog för att avgöra.
Jag har markerat motstånden på bilden.
IMG_0563.jpg
Jag har "motionerat" (vridit dom fram och tillbaka som en galning) trimpottarna utan resultat. Dock inte när drejskivan varit i drift.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av kimmen »

Då låter det ju som du testat ganska ordentligt. :)

Jag har aldrig sett småelektrolyter synligt svullna eller så, men däremot har jag varit med om att de varit dåliga ändå. Det kanske kan vara en idé att byta dem om ingen bättre idé finns.

Gör kretsen något elakt mot sina operationsförstärkare är det väl inte omöjligt att de blivit skadade heller.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av Cano »

Jag kan testa att byta kondingar, borde ha det hemma.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av Kjelle »

Ser ut att vara ett "hett" kort.

Ekonomilösning för att spara bort transformatorn, man tar alltså ned nätspänningen till drivspänningar typ 12, 5 V genom kondensator och motstånd i serie till
en zenerdiod.

Ligger keramiska motståndet i serie med kondensatorn som ligger till vänster om motståndet, zenerdioden skulle kunna vara den som är ovanför
keramiska motståndet ?

Är det en sådan lösning så kolla spänningen över zenerdioden när du kör motorn, är spänningen stabil ?

Kjelle
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av Cano »

Jag vet inte vilken komponent som kan vara en zenerdiod.
Vad jag kan se av märkningen på de svarta dioderna är ITT 1N4007.

Det sitter en komponent som är märkt:
VE09
2750K
642079M
Varistor? (inte för jag vet vad det är)

Det här kan jag skymta av banorna vid det stora keramiska motståndet(15K 5W) med snabb titt:
IMG_0563.jpg
Jag har inte hunnit byta ut några elektrolytkondensatorer än. Får se om jag hinner det under kvällen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1556
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.

Inlägg av Cano »

Nu har jag både hittat och bytt ut alla elektrolytkondensatorer.
Jag tycker nog att motorn går jämnare nu, men jag har bara provat någon minut.
Vågade inte längre innan jag monterat dit kylflänsen, och så är jag så jäkla trött. :sleepy:

Dock är max farten fortfarande väldigt låg, motorn snurrar på ca 50V.
Om jag vrider på trimpotten längst ner på kortet så ökar spänningen till motorn. Så där går nog justera upp till max fart.
Det konstiga är att jag vet att ingen annan varit där och skruvat på dom innan mig.
Det första jag gjorde innan jag började pilla på kortet var att markera hur pottarna stod.

Men det kanske inte är någon fara att justera in med potten, tuta och köra och se felet som avklarat?
Skriv svar