100A konstlast
Re: 100A konstlast
Märkligt.... När jag kommer till Fig.3 hänger jag inte med... man tar bort load-resistorn och kör med FET:en direkt.... Man styr alltså feten linjärt
Om du har 50 volt ut och ska köra 100A genom en linjärstyrd FET så ska den alltså tåla 5 kW värmeutveckling kontinuerligt.
Är det något jag har missat här ???
Om du har 50 volt ut och ska köra 100A genom en linjärstyrd FET så ska den alltså tåla 5 kW värmeutveckling kontinuerligt.
Är det något jag har missat här ???
Längre fram i artikeln så använder de kopplingen för att testa ett supply på 1.5V 120A. Inga 50V där alltså. Sen pratar de också om att hålla nere duty cycle på lastpulserna för att inte överhetta lasten.
Men varför skulle det vara konstigare att ta 5 kW i transistorer (ganska ordentligt plural!) än i motstånd?
Men varför skulle det vara konstigare att ta 5 kW i transistorer (ganska ordentligt plural!) än i motstånd?
Står i table 1 0.95V compliance voltage for full output current. Kan man tolka det som att den klarar ca 100A @ 0.95V spänningsfall över FET? dvs 95W förlust.
OK, 1 volt alltså.... Jag som vill bygga en konstlast 0-350A 35-60 volt....
>Men varför skulle det vara konstigare att ta 5 kW i transistorer (ganska ordentligt plural!) än i motstånd?
nja.... dyrare kanske?
Och inte hade en liten OP kunnat driva gatearna på så "feta" transistorer...
>Men varför skulle det vara konstigare att ta 5 kW i transistorer (ganska ordentligt plural!) än i motstånd?
nja.... dyrare kanske?
Och inte hade en liten OP kunnat driva gatearna på så "feta" transistorer...
- prototypen
Är väl inget konstigt, min konstlast tar hand om 50 A 24 V.
6-7 stycken TIP 35 och en drös med 1 och 1,8 ohmsmotstånd på en kylare som är 50 cm lång och 15 bred.
"darlingtonkoppling" men med tre transistorer och en pot.
Går inte köra mer än någon eller två minut men man hinner kolla strömgräns.
Protte
6-7 stycken TIP 35 och en drös med 1 och 1,8 ohmsmotstånd på en kylare som är 50 cm lång och 15 bred.
"darlingtonkoppling" men med tre transistorer och en pot.
Går inte köra mer än någon eller två minut men man hinner kolla strömgräns.
Protte
Eller min unipolära drivare där lavineffekten skall bort. Fettar med TO247-kåpa och fläktkylning.
Fundering.. tål metallkåpan vatten om man skulle kyla lite mer effektivt? 
(rost?)
(rost?)
Tänkte mer brutalt.. man isolerar anslutningarna och dränker hela halvledaren i strömmande vatten.
Tror nog inte att platkåpor etc är dimensionerade för det, men om du tar gamla 2N3055 i TO3-kåpa så går det säkert..
- prototypen
Jag provade en dränklösning utan isolering men det blev inte bra.
Bättre med en kylare med höga flänsar och lagom med vatten i en hink så elektroniken är ovan ytan.
Protte
Bättre med en kylare med höga flänsar och lagom med vatten i en hink så elektroniken är ovan ytan.
Protte
Hur blir elektroniken kall om den är ovan ytan?
Knepigt att det inte fungerade btw, kanske något med turbulens och ytskikt?
Diskmedel kanske skulle hjälpa.
Knepigt att det inte fungerade btw, kanske något med turbulens och ytskikt?
Diskmedel kanske skulle hjälpa.