Motorstyrningsfel på drejskiva.
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Ok... Nu har jag mätt på alla dioder på kortet. Jag ställde multimetern på diodtest.
På D1, D2 och D3 får jag ett värde på ca 490. Säger inte mig så mycket men jag får inget utslag om jag switchar proberna mot anod o katod.
På S1 och S2 får jag inget utslag alls. Dom som sitter där har samma märkningen (som de på D1, D2 och D3) men är märkta B7 i ena hörnet istället för K6.
Gissning på skillnad?
Kan det vara så att dioderna S1 och S2 är trasiga? Jag borde väl ha fått något utslag?
Datablad: D6015L tror det ska stämma.
På D1, D2 och D3 får jag ett värde på ca 490. Säger inte mig så mycket men jag får inget utslag om jag switchar proberna mot anod o katod.
På S1 och S2 får jag inget utslag alls. Dom som sitter där har samma märkningen (som de på D1, D2 och D3) men är märkta B7 i ena hörnet istället för K6.
Gissning på skillnad?
Kan det vara så att dioderna S1 och S2 är trasiga? Jag borde väl ha fått något utslag?
Datablad: D6015L tror det ska stämma.
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Mätte du med komponenterna bortmonterade? Mätresultatet kan påverkas av andra komponenter på kortet...
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Nej det gjorde jag inte. Fel jag vet, men jag borde väl fått något utslag?
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Är det avbrott och inga andra komponenter är kopplade till dom ger den nog inga utslag... Sen kan det också vara så att alla inte används som du själv var inne på, men då ska alla få ungefär samma värden om man mäter dom löst. K6 och B7 vet jag inte utan rätt datablad vad det betyder, men inte helt otroligt att det bara är tillverkningsdatum...
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Jag ska erkänna att jag inte förstår hur/vad du menar. Jag tycker att jag borde få något utslag på mätaren även om det sitter andra komponenter på kortet.
Jag är inte så sugen på att ta bort dom från kortet om jag inte måste då dom sitter med blindnitar.
Jag tror att databladet jag länkade till tidigare är rätt.
Datummärkning verkar inte helt orimligt. Jag har även hittat en till märkning på dom. På "läppen" längst upp på kapseln är dom stämplade, D1, D2, D3 med XX och S1, S2 med JJ.
Så här ser de ut.

Jag är inte så sugen på att ta bort dom från kortet om jag inte måste då dom sitter med blindnitar.
Jag tror att databladet jag länkade till tidigare är rätt.
Datummärkning verkar inte helt orimligt. Jag har även hittat en till märkning på dom. På "läppen" längst upp på kapseln är dom stämplade, D1, D2, D3 med XX och S1, S2 med JJ.
Så här ser de ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Ska försöka förklara hur jag menar... Om du tänker dig en diod som detta verkar vara enligt det datablad du länkade (vet ju inte om det stämmer förståss), när du mäter en hel diod beter sig en multimeter så här (vid just diodmätning);
Strömmen kan bara gå åt ett håll, så om du sätter mätpinnarna på dom ben som enligt databladet är anod och katod (pin1=katod=negativ, pin2=anod=positiv framifrån sett enligt datablad) bör instrumented visa diodens spänningsfall åt ena hållet och inget alls om du byter plats på mätpinnarna.
Det kan hända att instrumentet visar att dioden leder åt båda håll och detta kan inträffa när dioden är ansluten till en annan komponent med kortis eller om det faktiskt ÄR kortis i dioden. Instrumentet kan också visa avbrott (inget värde alls) i båda riktningarna, det indikerar då att dioden istället har brunnit av.
Genom att göra sig det extra besväret att ta loss komponenterna kan man mer exakt bestämma vad som gäller eftersom inga andra komponenter påverkar resultatet...
PS. pop-nitar borrar man enkelt bort från den sida där stiftet satt (baksidan i förhållande till dina dioder). En pop-nit tång där några nitar i olika dimensioner följer med finns på Biltema för några tior, kan vara värat att investeri om du inte redan har en...
Enklast enligt mig när man lossar komponenter på genompläterade kort är att istället för att försöka ta bort tennet lägger på mer, mycket mer, så det täcker alla pinnar samtidigt. Värm inte för länge bara, då bränner du kortet, här gäler känsla och kunskap/rutin. Prova först på något skrotkort med TO220-kapslar så du får in känslan.
Strömmen kan bara gå åt ett håll, så om du sätter mätpinnarna på dom ben som enligt databladet är anod och katod (pin1=katod=negativ, pin2=anod=positiv framifrån sett enligt datablad) bör instrumented visa diodens spänningsfall åt ena hållet och inget alls om du byter plats på mätpinnarna.
Det kan hända att instrumentet visar att dioden leder åt båda håll och detta kan inträffa när dioden är ansluten till en annan komponent med kortis eller om det faktiskt ÄR kortis i dioden. Instrumentet kan också visa avbrott (inget värde alls) i båda riktningarna, det indikerar då att dioden istället har brunnit av.
Genom att göra sig det extra besväret att ta loss komponenterna kan man mer exakt bestämma vad som gäller eftersom inga andra komponenter påverkar resultatet...
PS. pop-nitar borrar man enkelt bort från den sida där stiftet satt (baksidan i förhållande till dina dioder). En pop-nit tång där några nitar i olika dimensioner följer med finns på Biltema för några tior, kan vara värat att investeri om du inte redan har en...
Enklast enligt mig när man lossar komponenter på genompläterade kort är att istället för att försöka ta bort tennet lägger på mer, mycket mer, så det täcker alla pinnar samtidigt. Värm inte för länge bara, då bränner du kortet, här gäler känsla och kunskap/rutin. Prova först på något skrotkort med TO220-kapslar så du får in känslan.
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Lite konstigt att det är bara 5 effektdioder och inga andra effektkomponenter. Lite svårt att reglera effekten bara med dioder:-)
Försök om det går få ett schema på kortet så kan du nog få lite mer konstruktivt hjälp här och leta/hitta felet.
Edit: Jag kan bistå med ett oscilloskop om du skulle behöva ett!
Försök om det går få ett schema på kortet så kan du nog få lite mer konstruktivt hjälp här och leta/hitta felet.
Edit: Jag kan bistå med ett oscilloskop om du skulle behöva ett!
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Peter, tack för förklaringen.
Det jag tidigare försökte förklara var att jag tror att två av dom brunnit.
Jag har inga svårigheter med att montera och löda bort dom. Det är bara det att det skulle kännas som onödigt arbete om dom visar sig vara hela.
Niklas, på förra sidan är det en bild på potten som sitter i fotpedalen kanske den reglerar effekten? Det går 230VAC genom den.
Jag har inte fått något svar från tillverkarna än, men jag skulle kunna om jag får ta del av schemat.
En sak som jag tycker talar emot att dioderna skulle vara trasiga är att dom ska tåla 600V 15A (enligt databladet jag hittat) och motorn är märkt 160W.
Dagen drejskivan började gå illa så hade den fått jobba rätt hårt ett par timmar. Så det kan ha varit rätt varmt i utrymmet där drivare och motor sitter.
EDIT: Tantens far har ett oscilloskop jag kan få låna, det är kunskapen som saknas.
Tack ändå!
Det jag tidigare försökte förklara var att jag tror att två av dom brunnit.
Jag har inga svårigheter med att montera och löda bort dom. Det är bara det att det skulle kännas som onödigt arbete om dom visar sig vara hela.

Niklas, på förra sidan är det en bild på potten som sitter i fotpedalen kanske den reglerar effekten? Det går 230VAC genom den.
Jag har inte fått något svar från tillverkarna än, men jag skulle kunna om jag får ta del av schemat.
En sak som jag tycker talar emot att dioderna skulle vara trasiga är att dom ska tåla 600V 15A (enligt databladet jag hittat) och motorn är märkt 160W.
Dagen drejskivan började gå illa så hade den fått jobba rätt hårt ett par timmar. Så det kan ha varit rätt varmt i utrymmet där drivare och motor sitter.
EDIT: Tantens far har ett oscilloskop jag kan få låna, det är kunskapen som saknas.

Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Vad tycker ni är nästa steg jag ska ta?
Ska jag löda bort en diod och mäta? Eller är det rimligare att något annat är paj?
Potten i fotpedalen märkt 4A-250V är ansluten till 5st kablar. Hur fungerar en sådan? Är det två kablar till brytare och tre till potentiometer?
Ska jag löda bort en diod och mäta? Eller är det rimligare att något annat är paj?
Potten i fotpedalen märkt 4A-250V är ansluten till 5st kablar. Hur fungerar en sådan? Är det två kablar till brytare och tre till potentiometer?
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Men du. Det ser ut i senaste bifogade bilden att beteckningen på ytterstakomponenten är S6015L. Då betyder det att det är en Tyristor. Kan du bifoga kort på undersidan där de dioderna är lödda.
Edit:
Datablad: http://www.futurlec.com/Diodes/S6015L.shtml
Edit:
Datablad: http://www.futurlec.com/Diodes/S6015L.shtml
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
För att kontrollera dessa Tyristor så kan du bygga en enkel tester lite längre ner på denna länk: http://www.sentex.net/~mec1995/tutorial ... riacs.html
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Oj! Det har du rätt i. Jag har nog stirrat mig blind på siffrorna.
Tack för länkarna. Nu har jag lite att läsa på.
Tack för länkarna. Nu har jag lite att läsa på.
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Ok. Då har jag testat tyristorerna (S6015L) enligt länken Niklas gav mig.
Körde med en 12V 5W lampa, tände med 26mA på basen och dom "höll kvar". Så det verkar inte vara något fel på dom.
Fler idéer någon?
Körde med en 12V 5W lampa, tände med 26mA på basen och dom "höll kvar". Så det verkar inte vara något fel på dom.

Fler idéer någon?
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Har du testkört själva motorn, står visserligen 180 V på den men du
kanske kan seriekoppla några bilbatterier ?
Kommer du upp i 30 -50 V lär den gå så du kan kolla/lyssna på den.
Kjelle
kanske kan seriekoppla några bilbatterier ?
Kommer du upp i 30 -50 V lär den gå så du kan kolla/lyssna på den.
Kjelle
Re: Motorstyrningsfel på drejskiva.
Jag har provkört den med drivaren, den går då men inte fort och väldigt ojämnt.
Jag har även provat köra den på 24V.
Inga missljud vad jag kan höra.
Jag har även provat köra den på 24V.
Inga missljud vad jag kan höra.