Hej
Jag söker en vanlig trafo som spottar ur sig ca 12-14 volt, "filtrerad" men inte stabiliserad likspänning. Den behöver klara 50 watt men helst mer.
Det spelar ingen roll om den är inkapslad eller om jag får bygga in den själv.
Jag ska driva en kraftig LED-slinga med den som jag vill kunna dimma med en vanlig dimmer på primären. Därför vill jag inte ha den stabiliserad på sekundären.
Var kan jag hitta en sån?
Söker trafo 220-12v, likriktad >50W
Re: Söker trafo 220-12v, likriktad >50W
Lysdioder dimmrar man väl med strömreglering/PWM, och inte med spänningsreglering?
Vet inte hur du menar, men att minska spänningen sänker ljusstyrkan på dom dioder jag har i alla fall. ... jag söker en trafo enligt mitt första inlägg ,... inte en annan metod 

"Tyvärr" har kronig7070 rätt, man strömreglerar inte lysdioder för att ändra intensiteten, det kommer inte att fungera vettigt med en dimmer, du kommer att få en punkt på vredet på dimmern där dom på en väldigt kort bit kommer att gå från fullt lysande till avstängda.
PWM är det som gäller för att dimma lysdioder..
PWM är det som gäller för att dimma lysdioder..
Men då måste jag dimma på 12
en vilket jag inte kan i det här fallet. Jag måste dimma 220:en och det fungerar bra idag förutom att jag ibland får flimmer, men oavsett om den står på fullt eller i mitten eller helt nedvriden.
Jag har dock en elektronisk trafo idag.
Jag har dock en elektronisk trafo idag.
-
Det funkar förvånansvärt bra att dimma lysdioder, men det förutsätter att det är enkel strömreglering via motstånd och att Vf över motståndet är rätt stort eller en strömreglerande krets som kan hantera dimning.
Men optimalt är det definitivt inte, men kan funka.
Det fungerar betydligt bättre om du byter till en elektronik trafo som kan hantera dimning av lysdioder via fasvinkelstyrning, de finns men är inte särskilt vanliga.
Men optimalt är det definitivt inte, men kan funka.
Det fungerar betydligt bättre om du byter till en elektronik trafo som kan hantera dimning av lysdioder via fasvinkelstyrning, de finns men är inte särskilt vanliga.