Taskiga labbkablar från Kjell.com
Taskiga labbkablar från Kjell.com
Jag kan inte rekommendera dessa, slarvigt monterade, alla kablar utom de två svarta är hårda som... nattgammal kokt spaghetti... Kabeln är väldigt mycket plast och ytterst lite ledare, kanske 90% plast, 10% ledare. Vet inte hur dyrt det är med normal kabel men kopparpriset är kanske fortfarande högt?
http://www.kjell.com/?item=39502
Jo det är väl så när man är snål och tycker 59,90:- kan vara tillräckligt för tio miniatyrkrokodilklämskablar.
Finns att köpa på eBay för $0.99 för fem st med frakt - då kanske man kunde väntat sig något sånt här.
http://www.kjell.com/?item=39502
Jo det är väl så när man är snål och tycker 59,90:- kan vara tillräckligt för tio miniatyrkrokodilklämskablar.
Finns att köpa på eBay för $0.99 för fem st med frakt - då kanske man kunde väntat sig något sånt här.
- Mizzarrogh
Re: Taskiga lab-kablar från Kjell.com
Varma blir iafs kjells kablar för inget 
Rätt usla men de duger för det de är till för men man måste tänka sig för ibland

Rätt usla men de duger för det de är till för men man måste tänka sig för ibland

Har du mätt resistansen? jag mätte på kablar som ser likadana ut, och de hade resistansen 0.5 ohm. De blev rätt varma vid 1 ampere.
jag har köpt liknande kablar på tradera, som var totalt värdelösa, riktigt tunna kablar i dom, och så var klämmorna bara fastklämda, jag har fått löda om alla för att kunna använda dom, man borde byta ut kablarna med, och egentligen klämmorna men.. 

Så om man köper kablarna så är det enda som man behöver
göra att byta ut själva kabeln och klämmorna så fungerar
de ganska bra ?
göra att byta ut själva kabeln och klämmorna så fungerar
de ganska bra ?

- ochkl0620
- Kontakt:
Verkar vara ungefär samma som biltemas.
Totalt värdelösa! De blir med varma för ingenting o går som säkringar.
Totalt värdelösa! De blir med varma för ingenting o går som säkringar.
Re: Taskiga labbkablar från Kjell.com
Bygg själv? 
Kabel och testklämma med återfjädrande griphake är toppen vid laborationer.

Favorit nedan

HF egenskaperna kan vara värre dock!

Kabel och testklämma med återfjädrande griphake är toppen vid laborationer.

Favorit nedan

HF egenskaperna kan vara värre dock!

Kan hålla med. Köpte en gång kablar från Kjell och de var jättetunna och banankontakterna trillade av efter ett tag. För ett tag sedan köpte jag några ringlor silikonkabel i olika färger och löder själv...
Däremot har jag ett knippe som ag köpte på Elfarean för ngt år sedan och de är kvalitetskablar.
Däremot har jag ett knippe som ag köpte på Elfarean för ngt år sedan och de är kvalitetskablar.
Om man är tvungen att löda dit annan kabel för att det ska funka bra så kanske man lika gärna kan leta reda på lösa klämmor också - då slipper man en del av arbetet iaf, men var hittar man det? Kjell.com har väl någon bra silikonkabel som det tipsats om tidigare, någon man kanske borde köpt samtidigt för att byta ut junket.
Dessa hade iaf en total ledare tunnare än ett 0,5mm stift för stiftpenna antalet kardeler var färre än tio, den totala kabeldiametern är 2mm. Så då känner man till det lurendrejeriet också...
Jag satt och letade länge på Elfa igår, hittade inga krokodil till krokodil kablar, hade varit kul att veta vad kvalitetsprylar kostar. Jag antar att man kan förvänta sig skräp om de inte redovisar kabelsnittsarea och dylikt.
Dessa hade iaf en total ledare tunnare än ett 0,5mm stift för stiftpenna antalet kardeler var färre än tio, den totala kabeldiametern är 2mm. Så då känner man till det lurendrejeriet också...
Jag satt och letade länge på Elfa igår, hittade inga krokodil till krokodil kablar, hade varit kul att veta vad kvalitetsprylar kostar. Jag antar att man kan förvänta sig skräp om de inte redovisar kabelsnittsarea och dylikt.
> Favorit nedan...
Jag tycker att de är lite för tunga för "fin-elektronik".
Sätter man dom på ett motstånd och labbplattan ligger för
nära bordskanten så rycks nästan alltid motståndet bort.
I t.ex ett elskåp eller liknande med lite rejälare doningar
så är de däremot helt OK.
Jag tycker att de är lite för tunga för "fin-elektronik".
Sätter man dom på ett motstånd och labbplattan ligger för
nära bordskanten så rycks nästan alltid motståndet bort.
I t.ex ett elskåp eller liknande med lite rejälare doningar
så är de däremot helt OK.
Jag gillar den här varianten, ser inte mycket ut men de har två "krokar" som nyper mot varandra och håller fast bra.

Tips på gripklo-probe i Sverige annars?, eller "världen" (DX, eBay) osv som är prisvärt?
Kabel är oftast ett mindre problem.
Kabel är oftast ett mindre problem.
Det följde ju med 9st till logicen (saleae) och sen har jag köpt hem ett gäng extra då jag gillade dem.
De är inte att jämföra med billiga kinakopior från tex seeed som nästan greppar och sen hoppar av pinnarna, de här sitter kvar förvånansvärt bra för att vara så "klena".
Jag tror jag köpte dem från Digikey, de finns i alla fall där.
Observera den annorlunda anslutningen bara (square pin) så du har något som passar.
De är inte att jämföra med billiga kinakopior från tex seeed som nästan greppar och sen hoppar av pinnarna, de här sitter kvar förvånansvärt bra för att vara så "klena".
Jag tror jag köpte dem från Digikey, de finns i alla fall där.
Observera den annorlunda anslutningen bara (square pin) så du har något som passar.