Samarbete CNC-fräs ??

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
EinarsLilleGosse
Kontakt:

Samarbete CNC-fräs ??

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Finns det någon likasinnad som har bra kontakter inom el-styrsidan till ett cnc-bygge så kan jag erbjuda ett luckrativt samarbete.
Jag jobbar inom mekanisk industri och tror mig kunna införskaffa skenstyrningar och kulskruvar till 2st maskiner. (en till mig och en till dig)
Det jag vill ha i retur är motorer, drivsteg, styrning och vad som kan behövas i elväg. Driftsatt på bänk hos dig och skickad till mig.

Jag har tänkt en maskin med arbetsområde 500x300x50 där var och en gör sin stomme i aluminium eller mdf.
Styrningen skall kunna arbeta med filer direkt från ArtCAM. (som klarar massor)http://www.artcam.com/artcam/artcam.htm

Hittar jag rätt man så kan det bli två byggen till bra pris.

//Janne
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hmmmmm bjuder du på Artcam?
EinarsLilleGosse
Kontakt:

Hmmm. Han som samarbetar med mig måste ju ha verktyg men det kanske inte blir helt klockrena licenser...
Programvaran kostar ca 8000:- men är outstanding.

//Janne
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

mekanisk industri ???

Har du tillgång till CNC fräs på jobbet, där man skulle kunna fräsa ut delar till bygget ?

Jag håller själv på med ett CNC fräs/borr projekt... Det har dragit ut på tiden eftersom jag är studerande och har lite kort om pengar. Jag har själv några skenstyrningar och glidstyrningar men de är i behov av upprustning. Har även byggt färdigt elektoniken men är inte nöjd och skall börja om från början med projektet.

Jag har tänkt att använda min CNC maskin till att borra mönsterkort, fräsa mönster i mönsterkort samt att ta upp hål i inbyggnadslådor och paneler.

Detta generar följande spec:
Ämes storlek : 610x457x150
Berabetning i material: FR4, aluminium och tunn stålplåt
Spindel : max rpm 40k - 60k mölighet att ta fast 3 mm chuck med option på automatiskt verktygs byte
Styrning: Från egen mjukvara via ethernet 10Base-T

Du nämner sken styrningar och kulskruvar... det låter trevligt, men då tycker jag att man skall bygga ett ordentligt bord. Om man skall kunna utnyttja presitionen så kräver det att man kan bygga bordet med "fin" längd och vinkel tolerans, helst noggranare. Vilket blir lite svårt utan maskinbearbetning, där av frågan i början.
// Daniel
EinarsLilleGosse
Kontakt:

Jag har inte tänkt så hårt på designen ännu men dina mått är ok för mig ochså. Som gammal mekkonstruktör så skalll jag nog kunna knåpa ihop en rustik lösning. Jag har tillgång till cnc-fräs och cnc-svarv om det behövs.
Jobbar dessutom som inköpare så jag har en hel del kontakter inom mekaniken.

Kanske vi kan göra en mix där jag fixar en del mekanik och du bygger
2 styrningar.
Som fattig student kanske du har svårt att förse mig med motorer och sånt som måste köpas utan då får utbytet bli på en annan nivå.
Kanske dina skenstyrningar får duga och jag fixar frästa alu-plattor till infästningar o.d
Jag är öppen för förslag.
//Janne
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Blir det inget med BER så kan jag vara intresserad.. Håller på att skissa på stegmotordrivare med microsteg.. Vet inte när det kan bli klart men jag ställer mig i kön bakom BER..
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Forsgren: Du känner inte för att starta en projekttråd om din stegmotorkontroller ? Jag är väldigt intresserad av att bygga en sådan... jag har nämligen ett komplett XY-bord men elektroniken jag har byggt är kass :?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag byggde just en stegmotorkontroller baserad på samma schema som picstep, http://www.fromorbit.com. Den funkar perfa och klarar mikrosteg med 4 bitars upplösning (LMD18245-baserad)

Startar en ny tråd i mekatronik.
Skriv svar