Ville inte ha systemkameran med mig ute i garaget så det är bara mobilbilder, i minst sagt varierande kvalité.
Jag började dagen med att sätta ihop en liten ritning på delarna jag tänkt börja med, olika skala på olika delar osv, det var måtten och så mycket som möjligt på ett papper som var intressant. Sen ut i garaget och börja såga upp alla delar utav MDF'en som inhandlades i fredags. Bordcirkelsågen är väldigt bra att ha, men med stora och tunga skivor som dessa är det inte alltid så lätt, men jag hittade ett bord som var nästan lika högt som sågen att ha som stöd, men att kasa skivorna och samtidigt såga rakt är inte lätt, därför fick det bli ett litet sidoprojekt och bygga ihop den här utav två kullager (hade ett par över av de som ska användas till fräsen

Ville ha rundade hörn på fram- och bakstycke, ritade detta och fräste med handöverfräsen, blev hyfsat i alla fall, sen kopierade jag den första med ett "kopieringsskär". Lite klurigt dock, eftersom kopieringsskäret inte var stort nog att ta hela skivan i ett drag, så jag fick trycka ner den och fräsa ett par mm till skaftet på stålet gick i där uppe, sen upp lite och ta där uppe, tillbaka ner och ta ett par mm osv.
Hade troligen varit lättare att göra en "ny" istället för att kopiera, men men, det tog en liten stund med det blev bra till slut. Borrade hål för stegmotorn och kollade att jag inte borrat allt för snett, och ser man på, passade perfekt! Gjorde även hål för gängstång och lager i andra sidan, lyckades inte pricka exakt mitten, men det viktiga är att det är lika på båda sidor, och jag tycker hålen prickade varandra ganska bra..

Funderar på någonting att sätta i de första hålen man borrar, och sedan trycka emot den andra biten så att det blir märken i den så jag ser exakt var hålen i den första delen hamnat, frågan är bara var....
Inte heller helt lätt att på frihand borra helt rakt ner emot sargsprinten, biten är alldeles för lång för min lilla pelarborr så jag får spänna upp den i ett skruvstycke och borra med handhållen borrmaskin, blir sådär lagom bra precision...
Ska nog ta och göra om de avlånga bitarna så fort jag kommit på en bra metod för att få det bättre, för det här blev lite väl snett. Sen gjorde jag samma sak på andra sidan, där det dock passade bättre, och la ihop resten av bitarna för att se hur det kan bli, ser bra ut så här långt! Sen var det dags för kväll.
Hoppas på att få axlar/skenor och gängstänger svarvade imorgon, samt material (PA) för muttrar, så jag kan montera ihop det ordentligt.
Fortsättning följer!