Hej jag vill lösa en uppgiften i boken men har fastnat på en fråga om någon snäll kan hjälpa mig och vissa hur räknar man en sånt problem.?
frågan är...
En belastning av tre parallellkopplade grener. Den ena är rent resistiv med resistansen 440 ohm. Den andra är induktiv med effektfaktorn 0,8 och förbrukar effekten 88 w. Den tredje består av resistans på 200 ohm i serie med en kondensator på 20 micro F. Belastningen matas från 220 V,;50 Hz. bestäm den till belasningen uttagna strömmen.
Elektronik hjälp ! (AC + kirchoffs)
Elektronik hjälp ! (AC + kirchoffs)
Senast redigerad av blueint 25 september 2011, 23:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: Elektronik hjälp !
Hej!
Hur har du räknat, och vart kör du fast?
Rakt av hjälp med skolfrågor brukar inte ge några svar här..
Visa dina (försök) till uträkningar så ska du se att svaren kommer att hagla in för att hjälpa dig att lösa uppgiften själv!
Hur har du räknat, och vart kör du fast?
Rakt av hjälp med skolfrågor brukar inte ge några svar här..
Visa dina (försök) till uträkningar så ska du se att svaren kommer att hagla in för att hjälpa dig att lösa uppgiften själv!
Beräkna den reaktiva lasten och den resistiva lasten för varje gren och summera.
Hoppas att det är en hint som kan få dig på rätt väg.
Hoppas att det är en hint som kan få dig på rätt väg.
Jag har kört fast i den tredja gren , som består av en resistans och en kondensator,, hur ska jag räkna reaktiv och aktiva efekt i denna gren,?
- prototypen
Re: Elektronik hjälp ! (AC + kirchoffs)
Beräkna "resistansen" i kondensatorn och räkna med pytagoras sats vad impedansen blir.
Protte
Protte