Omröstning - Coldheat lödpenna.
Omröstning - Coldheat lödpenna.
Har alltid vart lite nyfiken på dessa men aldrig testat en själv.
Måste erkänna att jag själv är rejält skeptiskt.
Skulle vara kul att se om forumfolket tycker den är lika dålig som jag föreställer mig att den är, samt hur många som
verkligen testat den.
Måste erkänna att jag själv är rejält skeptiskt.
Skulle vara kul att se om forumfolket tycker den är lika dålig som jag föreställer mig att den är, samt hur många som
verkligen testat den.
Re: Omröstning - Coldheat lödpenna.
Jag köpte en sådan för några år sedan. Den fungerar jättebra om man ska löda ihop klenare kablar och kanske något motstånd på ett kretskort, men i övrigt så tar jag hellre en billig 10-15W lödpenna. Jag gjorde ett försök med att löda fast ett antal lysdioder på en LED-strip, det gick bra i början men sedan så gav spetsen upp.
jag har en som jag köpte på loppis, säljaren hade ingen aning om vad det var, men jag såg ju vad det var.
Jag tycker den är nästintill värdelös, man kan kanske ha den för nödlagningar men.. nä, jag använder hellre en 19:- lödpenna på Ö&B än den..
Jag tycker den är nästintill värdelös, man kan kanske ha den för nödlagningar men.. nä, jag använder hellre en 19:- lödpenna på Ö&B än den..
Har bara hört dåligt om dom, så jag skaffade mig en gaslödkolv i stället för mobila lagningar...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ibland lyckades man få till en bra lödning. Blev det inte perfekt kontakt blev det en dålig lödning och blixtrade runt spetsen. Sen gick den dyra spetsen sönder. Sen några lödningar till, och spetsen gick sönder igen. Har sålt min och är istället mycket nöjd med Wellers batterilödkolv.
- Klas-Kenny
Har en gammal liggande, den värdelösa spetsen gick sönder väldigt fort, och jag fick aldrig tag på någon ny.
Fungerade inte heller särskilt bra tycker jag, någon klen lödning kunde gå, men inte alls mycket.
Fungerade inte heller särskilt bra tycker jag, någon klen lödning kunde gå, men inte alls mycket.
Ren jävla dynga!
Däremot hade jag en laddningsbar lödpenna från clas i sjön köpt för en 20 år sedan eller något sådant. Den var helt okej.
Men jag slår ett slag för gaslödkolvar för mobilt användande istället. Mycket mångsidigare också eftersom du får tillgång till skärverktyg, "svetslåga", varmluftsmunstycke (perfekt till små krympslangar) och olika lödspetsar.
Däremot hade jag en laddningsbar lödpenna från clas i sjön köpt för en 20 år sedan eller något sådant. Den var helt okej.
Men jag slår ett slag för gaslödkolvar för mobilt användande istället. Mycket mångsidigare också eftersom du får tillgång till skärverktyg, "svetslåga", varmluftsmunstycke (perfekt till små krympslangar) och olika lödspetsar.
Helt värdlös.
Lödspetsen är en tvådela tunga som blir varm av att man kortsluter den.
Så varm att plasthållaren som den sitter i smälter och lossnar.
Lödspetsen är en tvådela tunga som blir varm av att man kortsluter den.
Så varm att plasthållaren som den sitter i smälter och lossnar.