Batteridriven växelström?
Batteridriven växelström?
Hejsan!
Jag är en fotograf som har letat mig hit, jag är tekniskt lagd men elektronik är inte min starka sida. Jag har en gammal men fungerande förstoringsapparat som fungerar fint för att framkalla negativ.
Efter flytt så passar den bara i ett källarförråd utan kontaktuttag. Så jag skulle vilja göra den 'batteridriven' men tyvärr så ger transformatorn ut växelström.
Finns det någon billig lösning på detta problem? Går det att lösa? Vad bör jag göra?
Mvh!
Jag är en fotograf som har letat mig hit, jag är tekniskt lagd men elektronik är inte min starka sida. Jag har en gammal men fungerande förstoringsapparat som fungerar fint för att framkalla negativ.
Efter flytt så passar den bara i ett källarförråd utan kontaktuttag. Så jag skulle vilja göra den 'batteridriven' men tyvärr så ger transformatorn ut växelström.
Finns det någon billig lösning på detta problem? Går det att lösa? Vad bör jag göra?
Mvh!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Batteridriven växelström?
Jag antar att det bara är en glödlampa som ska drivas och den lyser lika bra på AC som DC. Så du ska egentligen bara ha en regulator som ger 11,5V och 9,2A, detta sker enklast med en PWM-reglering och med lite klurighet kan man få lagt in mjukstart också, något glödlampan gillar.
Det finns lite olika sätt man kan lösa detta på och det hela kan drivas med ett fulladdad bilbatteri.
Det finns lite olika sätt man kan lösa detta på och det hela kan drivas med ett fulladdad bilbatteri.
Tack för svaret, tyvärr så är det också en inbyggd timer i apparaten. Så "on" startar en timer som tänder glödlampan under x.x antal sekunder. Jag gissar att likström inte ger önskvärt resultat där?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Timern kanske är den som kräver 50 perioder, men den kan lätt bytas tror Lasp
Är du säker på att det inte finns 220V i närheten av källarförrådet? En elektriker kanske kan borra ett hå i en vägg och installera ett jordat uttag där förstoringsapparaten står.
helt klart smidigast att ha batteri och en regulator och byta timern med
en ldo regulator och blybatteri kan funka bra, eller så fular man sig lite och gör både mjukstart och regliring med ett motstånd, antingen variabelt, inte helt lätt att hitta högeffektsmodeller nuförtiden, eller några vanliga effektmotstånd, och provar sig fram till man får rätt spänning
timer är enklare, finns massor av sätt att göra det på
en ldo regulator och blybatteri kan funka bra, eller så fular man sig lite och gör både mjukstart och regliring med ett motstånd, antingen variabelt, inte helt lätt att hitta högeffektsmodeller nuförtiden, eller några vanliga effektmotstånd, och provar sig fram till man får rätt spänning
timer är enklare, finns massor av sätt att göra det på
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ska du hålla på med färg eller svart vitt? Om färg = ta dit en elektriker så du får en stabil spänning till lampan = stabil färgtemperatur som ju är A och O vid färgkopiering.
Tror knappast att de 1-1,5V som skiljer för ett blybatteri spelar någon roll, så någon LDO eller liknande lär knappast behövas.
Data på förstoringsapparaten??
Sitter väl en 12V halogenlampa i den gissar jag.
om det inte är noggrannare så kan man likväl ha en eller två dioder i serie, då blir det relativt rätt
Stämmer bra med en 12V halogenlampa, "64627 HLX EFP 12V 100W" för att vara mer exakt. Och den gillar inte likström som jag först tänkte använda mig av, koppla förbi timern och ta tiden på annat sätt.TomasL skrev:Tror knappast att de 1-1,5V som skiljer för ett blybatteri spelar någon roll, så någon LDO eller liknande lär knappast behövas.
Så Andys sätt med ett bilbatteri låter intressant. Tror ni timern fungerar med en modifierad sinusvåg? Sannolikt omöjligt att veta men en gissning vore trevligt...
Jag har inget bilbatteri, håll i hatten, tror ni att det tillfälligt fungerar att driva en inverterare på 10 st AA batterier som skulle ge 12V

Jag har nämligen en hel hög uppladdningsbara AA batterier
Det går säkert men inte speciellt lång tid. Det kanske inte ens räcker till belysning för framkallning av en bild.
Har du belysning i förrådet? i så fall skulle du kanske kunna koppla in ett uttag på kabeln som går till lampan, ifall du vet vad du gör, d.v.s.
-
Skarvsladd?
Att hålla på med batterimatad >100W utrustning inom 15m från ett 230V uttag känns konstigt enligt mig.
Att hålla på med batterimatad >100W utrustning inom 15m från ett 230V uttag känns konstigt enligt mig.
"Och den gillar inte likström..."
Sedan när bryr en glödtråd sig om det är DC eller AC?
Sedan när bryr en glödtråd sig om det är DC eller AC?