Skala lackad koppartråd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Skala lackad koppartråd

Inlägg av strombom »

Hej!

Jag brukar ganska flitigt använda tunn lackad koppartråd, typ 0.2 mm, till olika småbyggen. Just nu skrapar jag med en skalpell för att få bort lacken för att sedan förtenna med lödkolven.

Har ni några smidigare tips för som ag gör nu tar så mycket tid... det är svårt att förtenna om jag inte först skrapar bort lite lack tyvärr

/Johan
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Elda.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Jag använder en lackad 0,20 tråd från Elfa som ska vara genomlödningsbar, vilket minst sagt är en sanning med modifikation. Men om man har en lödpärla på lödkolven och ser till att trådänden befinner sig mitt i den en stund så bryter tennet genom lacken till slut och man får en förtennad ände.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ja det gick ju faktiskt fortare än jag hade för mig att doppa dem i lod utan att skala först... man får ta några åt gången helt enkelt så kan man ha en stor klump lod

/Johan
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

De få gånger jag har använt lackad tråd har det fungerat att dra några drag med sandpapper för att får bort lacken, kanske kan vara ett tips?
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

JockeE skrev:De få gånger jag har använt lackad tråd har det fungerat att dra några drag med sandpapper för att får bort lacken
samma här.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

men jag vill bara ha bort lacken 1mm på änden. det finns smidiga skalare till virtråd men det är ju inte riktigt samma sak :?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

bränna bort lacken med en tändare brukar jag köra på när jag bara vill ha bort sådär på änden...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ah, måste testas
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

henkebenke skrev:Jag använder en lackad 0,20 tråd från Elfa som ska vara genomlödningsbar, vilket minst sagt är en sanning med modifikation. Men om man har en lödpärla på lödkolven och ser till att trådänden befinner sig mitt i den en stund så bryter tennet genom lacken till slut och man får en förtennad ände.
Precis samma teknik använder jag, har funkat fint hittills, oftast upplever jag att man skalar mer än vad man vill..
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

strombom skrev:ah, måste testas
Alltså elda, dvs det första svaret du fick....
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag använder lödkolven, stoppar tråden i en lödpärla...går fort och funkar alltid. Man behöver ganska hög värme för att det ska gå fort, bra att ha två kolvar.

/d
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Gimbal skrev:Alltså elda, dvs det första svaret du fick....
hehe ja, problemet är bara att jag inte har någon tändare. Har bara ett eldstål :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag använder alltid lödkolven vid trådar upp till omkring 0.3mm utan några problem. Men som sagt den måste vara ganska så varm för att det skall fungera perfekt.

Använder du eld så se till att det inte blir sot på tråden för är det en del sot kvar så kan tennet väta mycket dåligt, om ens något.
Skriv svar