Kondensator till microvågsugn
-
Kondensator till microvågsugn
Varför går kondensatorn i micron sönder? Har bytt en gång och nu är den sönder igen. Det är en Panasonic och kondensatorn är på 1.14uf 2100v. Kan jag kanske sätta i en större eller kan det vara något annat som är trasigt. Den senaste varade cirka ett år
mvh Kenneth
mvh Kenneth
Senast redigerad av blueint 18 juli 2011, 19:12:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: CAPS!
Anledning: CAPS!
Re: KONDENSATOR till microvågsugn
Kondensatorer brukar gå sönder pga: hög temperatur, för hög spänning eller för högt rippel.
Hur är det med ventilation och fläkt? Är maskinen inbyggd? Känner du någon med högspänningsprob som kan kolla spänningen? (prova inte detta själv).
Hur är det med ventilation och fläkt? Är maskinen inbyggd? Känner du någon med högspänningsprob som kan kolla spänningen? (prova inte detta själv).
-
Re: KONDENSATOR till microvågsugn
Tackar för ditt svar. Jo den är inbyggd, men det har du ju alltid varit. Den är gammal mer än 15 år, men en ny i samma storlek kostar 6-7000 och det är en utgift jag inte kan fixa just nu. Vem kan göra en sådan mätning som du föreslår? (högspänning) Kanske jag vet någon bara jag vet vad dom brukar syssla med. Glömde säga att det är kortslutning i den. Ska kolla fläkten så den går som dem ska. Tror du det kan hjälpa att kyla den mer kanske? Har inte hittat någon kond. här i landet, men väl på Irland för 300kr inkl. frakt
mvh Kenneth
mvh Kenneth
Re: Kondensator till microvågsugn
hmm...
microvågsugnar brukar inte vara igång så länge i sträck att kondingar havererar pga. övertemperatur.
Det är förmodligen något annat som tex. som transientström vid påslag etc. vilket kan bli ofta om man inte använder maxläge hela tiden. dvs. kondinghaveriet kan vara symtom på annat fel - inte själva orsaken...
Sedan vad menar du med 'kortis'?? var, låg eller högspänningssidan??
- sådant måste fixas innan, annars är det meningslöst med ny konding.
Är det magnetronen som har kortis på högspänningssidan så har du nog inget val annat än ny MW-ugn...
microvågsugnar brukar inte vara igång så länge i sträck att kondingar havererar pga. övertemperatur.
Det är förmodligen något annat som tex. som transientström vid påslag etc. vilket kan bli ofta om man inte använder maxläge hela tiden. dvs. kondinghaveriet kan vara symtom på annat fel - inte själva orsaken...
Sedan vad menar du med 'kortis'?? var, låg eller högspänningssidan??
- sådant måste fixas innan, annars är det meningslöst med ny konding.
Är det magnetronen som har kortis på högspänningssidan så har du nog inget val annat än ny MW-ugn...
-
-
Sorry, glömde att säga att det var samma sak förra gången. Säkringen gick och då mätte jag mej fram till kondnsatorfel. Fick tag i en begagnad sen har den gått i ett år ungefär
Byt inte ut den mot en större. Kondensatorn och impedansen i transformatorn utgör tillsammans strömbegränsningen till magnetronen vid aktuell nätspänning och frekvens dvs 230V och 50Hz här i europa.
Det är av samma anledning man kan få olika effekt ur magnetronen på olika marknader ( läs nätspänningar) för att det är för dyrt att ha olika varianter av kondensatorer och transformatorer. Förutsatt förstås att det inte är för stora skillnader. T.ex. 220-240V 50-60Hz
Det är av samma anledning man kan få olika effekt ur magnetronen på olika marknader ( läs nätspänningar) för att det är för dyrt att ha olika varianter av kondensatorer och transformatorer. Förutsatt förstås att det inte är för stora skillnader. T.ex. 220-240V 50-60Hz
-
Hej Stark, jag tackar för tipsen från er alla. Jag har nu fått tag i en beg konding och bytt den samt säkringen, får väl se hur länge denna varar.
mvh Kenneth
mvh Kenneth