Konstruktionstips för vedklyv?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ulf

Re: Konstruktionstips för vedklyv?

Inlägg av Ulf »

50cm?

Jo, det ska underlätta, det är därför som jag helst kör med klen ved, lätt att flytta för hand.
Och jag får hjälp av den andra hälften.
Jag har möjlighet att göra ved på vintern oxå, bara man har buffert och inte skjuter alltför mycket på "huggningen" så blir det inte så farligt.

För några år sedan "dök" det upp lite ved på höstkanten, kastat så blev det närmare 30 kubik, kluvet med en clasisjönklyv.
Klyven har inte varit sig riktigt lik efter det...

Skulle det bli stora stockar så går det att ta klyven till dom om 971:an är upptagen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är maxxat på pilken så c:a 63-64 cm. Skulle helst haft 70 men finns inga vedmaskiner (att hyra eller under 100k) som tar det. Klipp är bara att glömma då får jag klyva om 50% minst.

Lyft från kap till klyv är mycket jobb och nästan ännu värre är från klyv till stapel, fast här kan man ju antigen stapla direkt (smartast) eller ha en vedtransportör.

Fast ska man se det så så är det ju bra träning också, det är det med pilken också, man sover gott om vi säger som så.

Jag står så att jag tar huggarvagnen och lägger på de större stockarna direkt på pilken och de mindre kastar jag i "rus" på backen nedanför så hivar man upp dem för hand sen (finns även stocklyft om de är tunga).

Men för att återgå till topic så tycker jag man ska satsa på en fyrklyvskniv med "fotpedal" så man kan styra den snabbt mot mitten, en klyka som stocken ligger i när den klyvs (likt den på pilken) gör i rätt stor mån att stocken centrerar sig automatiskt och man slipper flytta klyvkniven så mycket. I övrigt är ju automatisk återgång guld värt, särskilt om man kör med transportband då hivar man på kubben drar igång sen hämtar man nästa osv.

Jag vet inte hur DU (Ulf) vill göra men jag vill få det gjort SNABBT och med minsta möjliga ansträngning därav huggarvagn, pilke osv. Nu är jag skogsägare så jag kan dra av kostnaden för vedmaskinen och faktist det mesta som har med vedgörning att göra.

För övrigt gillar jag att ha en elsåg när jag gör ved, mycket smidigare än bensindito, iom att sågen körs kanske 30 sek med ibland flera timmars mellanrum tar det en stund innan den går rent osv.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Det där med fotpedal till klyvkniven är inte dumt.

Har labbat med en snedställd plåt som kubben knuffar upp utväxlad så kniven hamnar på halva höjden.

Ett par fjädrar gör så inte plåten blir stum om det kommer en kvist eller nåt.

Funkar inte klockrent men prototypen är lite väl lappig hittils.

Nästa klyv ska klyva åt båda hållen blir ju lite svagare åt ena hållet men det går väl att dimensionera med i åtanke.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

V-G, det är skillnaden, du är skogsägare, jag är bara månskensdräng, jag plockar där jag kommer åt.
Upp till 14cm så behöver jag bara klyva en gång om det alls är nödvändigt.

För att slippa lyften mellan momenten så är två skopor inte så dumt, i den första hamnar de kapade kubbarna. Lyfts sedan till en bra plockhöjd för klyvningen, varefter de hamnar i nästa skopa. Och då är det bara att ta den skopan till bra plockhöjd för travningen. Det går faktiskt riktigt fort då.
Skriv svar