Konstruktionstips för vedklyv?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ulf

Konstruktionstips för vedklyv?

Inlägg av Ulf »

Jag har en traktorburen vedklyv och håller på att plocka på en frontpump dels för lastaren som ska på, dels för klyven.
Klyvcylindern är dubbelverkande och med den pumpen som är ämnad så blir framhastigheten ca 6,2 sekunder för 120cm och retur är 3,7 sekunder.
Normal klyver jag 35 cm och det finns stopp för detta på klyven. Detta tar fram 1,8 och retur 1,1 sekunder.

Genom att växla B-porten (den för retur) till A-porten (fram) under framkörning så blir den verksamma arean kolvstångens och då blir det genast lite raskare: 120cm 2,5 sekunder, 35cm 0,7 sekunder. Dock kommer klyvkraften bara att bli dryga 3 ton. Hydraulikväxlandet hade jag tänkt att göra med en 3/2 ventil. Visst går det att sätta en knapp på spaken till riktingsventilen, men det går ju att göra på annat sätt. Dessutom så går det att få lite olika beteenden i klyvcykeln.

Tanken är att ha en tryckgivare eller ställbar tryckkontakt som kan ha koll på systemtrycket.
Om boost funktionen är aktiverad och tryckkraften börjar närma sig de dryga 3 tonnen (systemtryck ca 200bar) så ska den växla och köra normaldrift, och därmed få normaltryckkraft. Detta för de kortare kubbarna.

För de längre kanske det ska vara det omvända, full kraft från början tills stocken är spräckt och nödvändig kraft är under 3 ton, då växla till boost och klyva färdigt.

Men man vill ju inte få fingrarna (eller något annat) i vägen vid dom hastigheterna. Det som skulle vara trevligt är att ha traktorn gående på tomgång eller strax däröver. Alternativet är att gå upp i pumpstorlek, men det blir bökigare då rör och sådant blir grövre på traktorn. 3/4" för returen och 1/2" för tryck är hanterbart.

Vakter och givare som pallar de här trycken verkar inte vara de billigaste här i världen. En mikroprocessor som har pejl och kanske kan visa klyvkraft och systemtryck vore kul (kanske stora analoga visare...).

Mest som ett behagligt spånanden fram till våren, och under kalla vinterkvällar göra någon form av simulering på datorn
Senast redigerad av blueint 20 september 2011, 16:28:39, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Vedklyv
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Re: Konstruktionstips för vedklyv?

Inlägg av persika »

Vad kapning och klyvning... utan tvekan...
film
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Räcker det inte att helt enkelt mäta kolvens rörelse.

Börja i snabbläget. Om kolven rör sig långsammare än maxhastigheten för långsamma läget mer än X ms slå över till långsamma läget.

Nu kör vi i långsamma starka läget, så fort det tröga partiet är passerat ökar hastigheten, mät om hastigheten överstiger 90% av maxhastigheten i långsamma läget - växla isåfall över till snabbläget igen.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Automatiskt växla fart :humm: Nja det vete tusan om jag skulle vilja ha, i alla fall inte så att den plötsligt ökar. "fingrarna är inte i kläm än på en stund -WHAM turbo läge."
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men du, vad har fingrarna där att göra?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Sneda, krokiga, kvistiga och allmänt vresiga bitar stödjer man med handen såklart. Man är väl man.
Samt välartade och fina bitar som bara behöver en liten touch i en änden för att klyvas hela vägen stödjer man också med handen så inte bitarna trillar ner på fötterna.

Jämn (hög) förutsägbar hastighet och ställbart stopp så den inte backar onödigt långt ska det vara, IMO.
Senast redigerad av Gimbal 20 september 2011, 18:49:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har jag totalt glömt bort hur en vedklyv ser ut eller kräver dom inte manöver med två händer?

Om man nu vet med sig att man är så dum att man har fingrarna emellan och har kopplat förbi säkerhetsspärrarna är det bara göra så att hastigheten automatiskt kan växla till det långsamma läget. När det går lätt igen så tänds en belyst knapp som man kan trycka in för att starta höghastighetsläget igen.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Jag har byggt styrningen i två lägen på min aut/man i manuellt läge startar momentan switch en cykel fram/retur och i automat går den fram/retur hela tiden sen matas den av fallränna så när kolven går tillbaka faller nästa kubbe ner.

Dock får man hålla fingrarna på avstånd men vad har dom vid kniven att göra.

Har funkat bra med 6-vägs kniv blir det lagomt stora bita på en klyvning.

Hinner lagomt bära fram och ladda rännan i den takt den klyver.

Och min är inte i närheten av dom hastigheter du har på din.

Mer värt att slippa stå och hålla i spaken än ha hög hastighet ??
svanted

Inlägg av svanted »

har en enkelklyv med låsning på returen på min klyv och det är då man hämtar nästa klubb...
dödtiden är då minimal, för den tid det tar att klyva behövs för att hålla koll på klyvningen...
oftast är det raka klubbar som spricker efter 1 dm, sen kan man backa....
är de svårare vill man inte att det ska gå för fort om de är krokiga....

iaf kan lösningen vara.....
använd trycket i den ena slangen(den med högre flöde) till att styra vilken slang som ska kopplas till cylindern.
mha en tryckstyrd växlande ventil
förenklat koppla en övertrycksventil till spaken på en växlande ventil...
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Persika, intressant maskin...

mrfrenzy, nja, hastigheten är nog inte så bra då jag kan ha olika varv på traktorn och därmed olika flöde.
Tvåspaks, det är väl när klyvarna går så långsamt så att det finns risk för att man måste stödja sig om man skulle sommna... :wink: . Klyven är enspaks orginal, den har något/några decenium på nacken.

Gimbal, jag har en v-formad vagga sittandes på tryckplattan, och "boost" är närmast tänkt för små kubbarna (<14cm) som bara släpps ned och centreras mot kniven. Dessa kubbar är lättkluvna. Det som saknas är tippen vid färdig klyvning så att bitarna inte följer med tillbaks, men det är på G. Ställbart returstopp finns.
Hm, bara automatisk övergång till långsamt och indikation att "nu går det köra snabbt" och så får man trigga snabbkörningen själv.

Mauritz, visst helautomat är inte dumt. Jag försöker hålla mig till tunnare träd, dels för att de passar i kapen, dels blir stockarna lättare. Men världen är bara idealisk i teorin, en del stockar är grövre och behöver klyvas innan jag kapar. Stockar <14cm kör jag som regel 3m, ibland upp till 3,6m och de grova blr som regel 1,2m. Så jag vill hyffsat snabbt och ekelt kunna ändra om klyven så den passar kubbarna (hmm, 120cm, är det kubbe då?).

Man vinner troligen inte mest på vare sig kapning eller klyvning, utan travningen. Vårt vedskjul rymmer ca 30 kubikmeter och vi travar, det rymmer mer då. Så en robot som travar är nog det som ger mest. VI får se, det skulle vara skitkul att testa.

Svanted, jag har en liten elektrisk klyv oxå, den är satan så seg, 35cm på 10sekunder. Under året kan det bli allt från 5 till 15 kubik som ska klyvas och då får det inte vara segt. Kubbarna travas så att det går snabbt att ta nästa. Egentligen som Maurits gör med ett kubb-magasin.

Men bra input allihop!
Det ger ju lite fler idéer som kan bli fler projekt somblir fler idéer som.... En anna klyv-variant med fart håller på att ta form, när tiden finns-
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Lösningen med vedrobot :tumupp:

Nuvarande lättsamma lösning blir muta samtliga familjemedlemmar eller oftare medtag smärtstillande dryck och stapla själv.

Såg en cylinder avsedd att skjuta ihop ett timmersläp häromdan slaglängd ca3m det skulle bli en smaskig 4vägs förklyv så bitarna går in i kapen !!!
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Yngste grabben och jag satt och spånade lite för ett tag sedan. I och med att jag kan lyfta taket enkelt på vedförrådet så kan det bli en hyffsat enkel lösning. Det är nog bara tiden som inte räcker till.

För några år sedan var det en vedmaskin till salu, den var byggd på ett lastbilssläp. Två linor vedmaskin som klarade stockar på 9m! Den större hyffsat grovt oxå. Att det hela var snyggt byggt gjorde inte att man blev mindre sugen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Beklagar pojkar men ska man pengar så är det bästa: en liknande hyr jag för 1000 spänn och på ett dygn kör jag årets skörd typ 30 kubik eller vad det kan vara. Vansinne att köpa något för mer än 10 papp för att göra ved. (Säger jag som har huggarvagn med nyinköpt winch osv. :vissla: )

I år gjorde jag åt c:a två skotarlass, dock hjälpte min far mig med vedgörningen på ett dygn, 4 timmar av dessa körde jag själv och vi jobbade inte 24 timmar ;)

Problemet med klipp är att man får enormt med böss samt att det inte går att göra långved.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Ett dygn och det har kostat nästan lika mycket som min klyv, den tar 120cm, så jag har en bit till 10 papp!
Jag har genom åren kikat på klipp, men nej. Vill jag så lånar jag svärfars traktor med kran och stegmatare, ställer in på 30cm, sen är det bara att köra. Stockarna får jag hem med en SMC971, den rymmer mycket, specielt om det inte är större än 14cm.

Nu har jag buffert på ca 3 årsförbrukningar så jag behöver inte ta hem storlass på våren utan kan pytsa lite då och då.

Och att snickra lite själv är ju kul!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ulf:Håller med om att bygga själv, går ju inte att köpa dessa maskiner då de är på tok för dyra. Men samtidigt vill jag inte bli ett vrak för att göra något en maskin gör lekande lätt, det är många ton som ska förflyttas från kap-->klyv om man inte har "vedmaskin".

1000 spänn är ändå billigt med tanke på vad sakerna kostar, kör man i en sten med en klingsåg ryker ju en 2-400 spänn i omslipning eller kör man motorsåg kör man ju kedjan åt fanders samt massa bränsle. Hur man än gör kostar alltid "gratis"veden pengar. Sen hjälper det ju till att man är i slutet på augusti när man ska göra ved :vissla:

Har också 3 årsförbrukningar c:a, känns bra att ha som säkerhet, snubblar man på tröskeln kan det ju bli svårt ett år om man har osis.

Spana in denna :mrgreen: :
Bild
Skriv svar