Förslag på stegmorot drivkrets (Bi-Polär motor)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
marcol3

Förslag på stegmorot drivkrets (Bi-Polär motor)

Inlägg av marcol3 »

Hej, eftersom mina gamla styrkretsar som jag byggde med ett gäng Allegro A3955 kretsar (ytmonterade) har gått och dött (i en flytt) så funderar jag på att
starta ett nytt projekt för att få igång min gamla CNC maskin.
Jag täntkte utgå från dessa kriterier:
- Fyra axlar (har min maskin).
- ca 1.5 Ampere per lindning.
- Gör det så enkelt som möjligt: Jag har dåligt med tid och skippar gärna att bygga eget ifall det går... Finns det bra färdiga drivkretsar med simple step & dir att få tag på nuförtiden? Gärna inom svedala.
- Hålmonterad krets: Drivkretsarna bör vara i DIL format, eftersom jag kom fram till att ytmonterade kretsar är ett helvete att framställa och löda hemma, ännu värre att felsöka då nått gått galet (läs flytt =).

- Eftersom jag har erfarenhet av Allegro kretsarna så tänker jag mest kring dessa, finns det några självklara alternativ?

I skrivande stund så lutar jag åt att köra med A3972 då den har serialt interface (minskar antalet IO pinnar) och två H-bryggor per krets (minskar antalet kretsar till fyra (en per motor)).
Någon som har erfarenhet av denna?
X-IL
EF Sponsor

Re: Förslag på stegmorot drivkrets (Bi-Polär motor)

Inlägg av X-IL »

Ska du absolut bygga själv? Eller vill du bara ha drivare? Kolla JB CNC (reklambannern) om du vill köpa färdiga drivare. Annars eBay.

EDIT: Och om du ska bygga själv är väl TB6560 eller L297/298 något att titta på. Finns även nån annan lite kraftigare krets från ST att byta ut L298 med.
Användarvisningsbild
alfakrull

Inlägg av alfakrull »

Brukar va rätt knepigt att driva morötter med elektricitet. :wink:
marcol3

Inlägg av marcol3 »

Jo morötter blir lite fel :) .

Schysst länk till JB CNC, verkar vara bra grejer.
Nu har jag lagt ned tankarna om att bygga eget (ville ju helst inte det), men står och svajjar mellan en sån röd variant med 4 axlar för tusenlappen eller ifall jag skall köpa
tre axlar med DQ542MA.

Hittar dock ingen info angående DQ542MA här på forumet, ingen som kör med den?
Rätt mycket dyrare fast det kanske är värt det.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det finns ett gäng här som använder Kina-drivare av liknande modeller. Jag har en 3,5A som jag bara har testat, två st 7,8A liggefr på Beijings flygplats och väntar på transport till Sverige.

De användare som jag vet har "svartgrönakinadrivare" är Cano, POS och jag själv. Men jag misstänker att det finns många fler. POS hade otur med en drivare som var död, men det fixade JB utan knussel, annars tror jag att han är nöjd med dem.
labmaster

Inlägg av labmaster »

DQ542MA är att föredra framför den "röda".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller en Geckodrive G540, lite dyrare, mycket bättre...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Geckos G540 har varit uppe många gånger förut... Kolla exempelvis denna länk: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 32#p736132
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Meduza skrev:Eller en Geckodrive G540, lite dyrare, mycket bättre...
Finns det några bra jämförande tester mellan G540 och motsvarande Kinadrivare? Dessutom har väl G540 inte så hög toppström?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

G540 har " 0 to 3.5A rated phase current" (ställbar med externt motstånd)
Några tester har jag inte sett, jag köpte min på rykte, och inget har strulat (fast att jag ligger nära max inspänning med mina 48VDC)
marcol3

Inlägg av marcol3 »

Tack för all info, jag har nog inte tänkt gå över tvåtusen i budget på bara styrkort, så Gecko drivarna får vänta till nåt annat projekt. Kan ju kika runt lite på annonser här i och för sig... Min maskin är inte så värst stor eller kraftfull heller: Det är en proxxon MF70 med extra roterande axel monterad på X-axeln.
Vad skulle jag egentligen tjäna på att köpa en dyrare drivare till dessa motorer.

Enligt spec har ju DQ542 en upplösning på 1/125!, vilket låter helt sjukt mycket, vad kan jag tjäna på det? Min maskin lär väl inte kunna fräsa med sådan precision?

Den enda självklara fördelen med en ordentlig drivkrets är (i min fantasi) att jag borde kunna köra snabbare feedrate?
Med mina hemkörda kretsar (R.I.P) kom jag bara upp i 400 upm, 1mm per varv i gängning och 1/8 mikrosteg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar