Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
bromsen kommer att bromsa ojämt. om bromsen är 4mm på ena sidan och 3.99 på andra så blir det ojämn bromsverka i detta mätområdet.
Sätt en fjäder mellan bromsbelägget och "kolven" så tar du bort den effekten eller minimerar den ifall
Sätt en fjäder mellan bromsbelägget och "kolven" så tar du bort den effekten eller minimerar den ifall
Re: Krille356 bygger CNC
Vissa nöjer sig inte med att bara bygga en CNC-maskin! 
Intressant bygge, keep it up!

Intressant bygge, keep it up!
Re: Krille356 bygger CNC
Jag har funderat mycket hur fjädrar som trycker på bromsklossarna påverkar mätningen, jag är inte alls säker på att det är bra att ha fjädrar på båda bromsklossarna av följande anledningar.
1) Det är nästan aldrig bra att ha fjädrande saker när man mäter stegmotorer då de lätt triggas av att en stegmotor nästan alltid går lite ojämnt även om man mikrostegar den.
2) Om man tittar på hur original skivbromsen fungerar så är mothållet helt stumt, det är alltså bara en bromsplatta som rör sig och den är inte fjäderbelastad.
Jag kommer antagligen bli tvungen att experimentera lite när jag väll byggt momentmätaren. Ett problem med att använda en vanlig skruv lär bli att justeringen av bromskraften blir med väldigt kort slaglängd vilket gör att det blir delar av ett varv på skruven som trycker på bromsplattan. Har i alla fall beställt följande godbitar
Har beställt M12 med 12 - 53 N i tryck kraft samt M12 med 45 - 120 N, tanken är att jag ska kunna testa med tryckskruvar på båda eller bara ett bromsbelägg och eventuellt med vanliga M12 skruvar.
Innan var jag inne på att använda någon fingängad skruv för justeringen men W i ritningen är 4mm vilket ger 2,3 varv i justering av kraften i två områden beroende på vilken tryckskruv jag använder.
Jag gissar på att det behövs ca 30-50N, testade med lösa belägg och skiva på en våg. 50N låste skivan så att jag inte kunde vrida på den förhand utan att ta i rejält.
1) Det är nästan aldrig bra att ha fjädrande saker när man mäter stegmotorer då de lätt triggas av att en stegmotor nästan alltid går lite ojämnt även om man mikrostegar den.
2) Om man tittar på hur original skivbromsen fungerar så är mothållet helt stumt, det är alltså bara en bromsplatta som rör sig och den är inte fjäderbelastad.
Jag kommer antagligen bli tvungen att experimentera lite när jag väll byggt momentmätaren. Ett problem med att använda en vanlig skruv lär bli att justeringen av bromskraften blir med väldigt kort slaglängd vilket gör att det blir delar av ett varv på skruven som trycker på bromsplattan. Har i alla fall beställt följande godbitar

Har beställt M12 med 12 - 53 N i tryck kraft samt M12 med 45 - 120 N, tanken är att jag ska kunna testa med tryckskruvar på båda eller bara ett bromsbelägg och eventuellt med vanliga M12 skruvar.
Innan var jag inne på att använda någon fingängad skruv för justeringen men W i ritningen är 4mm vilket ger 2,3 varv i justering av kraften i två områden beroende på vilken tryckskruv jag använder.
Jag gissar på att det behövs ca 30-50N, testade med lösa belägg och skiva på en våg. 50N låste skivan så att jag inte kunde vrida på den förhand utan att ta i rejält.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men planen är att det ska bli en portalfräs i slutändan med ca 500x500 mm i xy arbetsområde. Planen är att den ska bli så pass stabil att jag kan fräsa stål i den.
Har funderat mycket på vad jag ska ha för typ av spindel i fräsen. Har pratat med två olika personer som båda jobbar i bearbetningsbranschen, en förordar HF spindel och påstår att HF är oslagbart i alu och att man även kan göra jobben i stål på kortare tid fast då med lite mindre verktyg. Medan den andra personen tyckte att HF är mest bra för att köra alu.
Så hitintills väljer jag mellan HF spindeln på ca 25 000 rpm eller en mer konventionell spindel med en vanlig 3-fas AC motor och kanske upp till 4 000 rpm.
Teoretiskt beräknad matning med 100kg last på bordet och 200N i skärkraft ligger på 4830mm/min eller 80,5 mm/s. Då har jag räknat pessimistiskt och plockar bara ut ca 60W på motoraxeln under acceleration så det bör finnas en del mer att ge om det behövs.
Jag har inget specifikt användningsområde för fräsen utan vill kunna använda den i diverse hobbyprojekt i allt från MDF till stål.
Vad säger ni som har erfarenhet från de olika spindel alternativen?
Har funderat mycket på vad jag ska ha för typ av spindel i fräsen. Har pratat med två olika personer som båda jobbar i bearbetningsbranschen, en förordar HF spindel och påstår att HF är oslagbart i alu och att man även kan göra jobben i stål på kortare tid fast då med lite mindre verktyg. Medan den andra personen tyckte att HF är mest bra för att köra alu.
Så hitintills väljer jag mellan HF spindeln på ca 25 000 rpm eller en mer konventionell spindel med en vanlig 3-fas AC motor och kanske upp till 4 000 rpm.
Teoretiskt beräknad matning med 100kg last på bordet och 200N i skärkraft ligger på 4830mm/min eller 80,5 mm/s. Då har jag räknat pessimistiskt och plockar bara ut ca 60W på motoraxeln under acceleration så det bör finnas en del mer att ge om det behövs.
Jag har inget specifikt användningsområde för fräsen utan vill kunna använda den i diverse hobbyprojekt i allt från MDF till stål.
Vad säger ni som har erfarenhet från de olika spindel alternativen?
Re: Krille356 bygger CNC
Har fått tid att göra de sista justeringarna på motorbromsen 
Har även gjort lite snabba ritningar på de olika delarna som jag behöver tillverka, gick rätt snabbt när jag gjorde dem så det är lite dum måttsättning och saknade mått mm.
Lägger upp dem ändå så får ni använda dem på egen risk
Material är beställt så nästa steg blir att börja tillverka bromsen.

Har även gjort lite snabba ritningar på de olika delarna som jag behöver tillverka, gick rätt snabbt när jag gjorde dem så det är lite dum måttsättning och saknade mått mm.
Lägger upp dem ändå så får ni använda dem på egen risk

Material är beställt så nästa steg blir att börja tillverka bromsen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5772
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Krille356 bygger CNC
Har letat en del efter bättre DC motorer som man skulle kunna använda som broms, allt som jag hittat är alldeles för dyrt.
Jag hoppas på att kunna plocka ut 100-200W på motoraxeln från steg motorn så bromsen måste klara en hel del effekt, nuvarande konstruktion är ganska lätt att kyla om det skulle behövas.
Jag hoppas på att kunna plocka ut 100-200W på motoraxeln från steg motorn så bromsen måste klara en hel del effekt, nuvarande konstruktion är ganska lätt att kyla om det skulle behövas.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag har funderat lite i samma banor med att bygga en testbänk för stegmotorer...
Mina tankar har gått i kring bil generator med separat fältlindning. Hade sedan tänkt mäta vridmomentet som krävs för att hålla fast "generatorhuset" och även använda detta för att reglera hur mycket energi som skall in i fältlindningen...
Mina tankar har gått i kring bil generator med separat fältlindning. Hade sedan tänkt mäta vridmomentet som krävs för att hålla fast "generatorhuset" och även använda detta för att reglera hur mycket energi som skall in i fältlindningen...
Re: Krille356 bygger CNC
Problemet som jag ser det är priset på bra DC motorer, det finns ju mycket borstade DC motorer i olika effekter till EL skotrar att välja mellan till bra priser. Problemet med dem är att de bara är två segments vilket gör att de kommer bromsa ganska ojämnt beroende på var på varvet de befinner sig.
Nu vet jag inte hur en bilgenerator fungerar men jag misstänker att den är uppbyggd ungefär som en två segments borstad DC motor. Att bromsa med en DC motor är nog annars väldigt bra men jag tror att man ska upp i typ 9 segment för att den ska börja bromsa hyfsat jämt över varvet.
Har inte testat att bromsa med en två segments DC motor, men jag köpte en billig 150W skoter motor som alternativ till skivbromsen.
Om man testar att vrida på axeln så känner man tydligt "hacken", om jag i stället testar att klämma bromsskivan mellan broms backarna så tycker jag att bromskraften är tydligt jämnare.
Misstänker att bromskraften blir jämnare desto fortare man kör DC motorn så jag har den kvar som alternativ om bromsskivan inte skulle fungera av någon anledning
Ytterligare en anledning till att jag valde bromsskivan är att den lägger till väldigt lite tröghetsmoment, en motor som broms kommer att fungera som ett svänghjul.
Nu vet jag inte hur en bilgenerator fungerar men jag misstänker att den är uppbyggd ungefär som en två segments borstad DC motor. Att bromsa med en DC motor är nog annars väldigt bra men jag tror att man ska upp i typ 9 segment för att den ska börja bromsa hyfsat jämt över varvet.
Har inte testat att bromsa med en två segments DC motor, men jag köpte en billig 150W skoter motor som alternativ till skivbromsen.
Om man testar att vrida på axeln så känner man tydligt "hacken", om jag i stället testar att klämma bromsskivan mellan broms backarna så tycker jag att bromskraften är tydligt jämnare.
Misstänker att bromskraften blir jämnare desto fortare man kör DC motorn så jag har den kvar som alternativ om bromsskivan inte skulle fungera av någon anledning

Ytterligare en anledning till att jag valde bromsskivan är att den lägger till väldigt lite tröghetsmoment, en motor som broms kommer att fungera som ett svänghjul.
Re: Krille356 bygger CNC
Ger inte en trefas permanentmagnetmotor ett väldigt jämnt motstånd om den används som generator?
Har du räknat på detta? Rotationsmomentet är proportionerligt mot radien i kvadrat, så en tung, smal rotor kanske ger mindre rotationsmoment än en lätt men bred skiva.Ytterligare en anledning till att jag valde bromsskivan är att den lägger till väldigt lite tröghetsmoment, en motor som broms kommer att fungera som ett svänghjul.
Re: Krille356 bygger CNC
Har ingen som helst erfarenhet av trefas permanentmagnetmotorer så jag vet inte hur de är att bromsa med. För att bromsa med en DC motor kör man en ström genom den som gör att DC motorn snurrar i motsatt riktning mot steg motorn, för att ställa bromskraften ändrar man strömmen. Hur gör man med en trefas permanentmagnetmotor?
Har inte räknat på tröghetsmomentet då jag hade varit tvungen att plocka sönder min DC motor. DC motorns diameter är ca 70mm och är rejält tung medan bromsskivan är 120mm och väldigt lätt.
Har bara antagit att bromsskivan har lägre tröghetsmoment men det är ju inte helt omöjligt att det är ett felaktigt antagande.
Har inte räknat på tröghetsmomentet då jag hade varit tvungen att plocka sönder min DC motor. DC motorns diameter är ca 70mm och är rejält tung medan bromsskivan är 120mm och väldigt lätt.
Har bara antagit att bromsskivan har lägre tröghetsmoment men det är ju inte helt omöjligt att det är ett felaktigt antagande.
Re: Krille356 bygger CNC
Lyckades klämma in 3h i verkstaden i eftermiddag
Han med att göra första delen till bromsbänken klar
Uppkapning av materialet.
En action bild
Grovsvarvat delen i svarven, sista 0,2 mm kvar att ta i sista skäret.
Glömde ta fler bilder i svarven men i princip stack jag av den och vände den sen med en bit axel i hålet för att inte skada biten när jag spände den.
Borrning av hålet till stoppskruven.
Gängning av hålet, borrade ur första biten med en 3,5 mm borr för att slippa gänga hela vägen.
Börjar ta sig
Gängar sista hålet till bromsskivan.
Testmonterat, ska skaffa försänkta M5 skruvar då hålen i bromsskivan är försänkta.
Tog "bara" 3h att göra delen

Han med att göra första delen till bromsbänken klar

Uppkapning av materialet.
En action bild

Grovsvarvat delen i svarven, sista 0,2 mm kvar att ta i sista skäret.
Glömde ta fler bilder i svarven men i princip stack jag av den och vände den sen med en bit axel i hålet för att inte skada biten när jag spände den.
Borrning av hålet till stoppskruven.
Gängning av hålet, borrade ur första biten med en 3,5 mm borr för att slippa gänga hela vägen.
Börjar ta sig

Gängar sista hålet till bromsskivan.
Testmonterat, ska skaffa försänkta M5 skruvar då hålen i bromsskivan är försänkta.
Tog "bara" 3h att göra delen

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
då gick de ju snabbt
jag höll på hela kvällen med en enkel distans (40mm yd & 38mm id) som ändå int blev helt 100 


Re: Krille356 bygger CNC
Nästa del klar på 4h, ska bli skoj att räkna samman tiden det tar att göra hela bromsbänken när alla delarna är klara.
Hoppas allt kommer passa i slutänden bara
Ändrade i ritningen innan jag började till en stabillare bottenplatta 150x200x20 mm.
Valde att bara planfräsa ovansidan som jag ska skruva resterande delar i.
Det är väldigt viktigt att alla hålen hamnar rätt sinsemellan då jag tänker styra delarna med cylindriska pinnar. Jag gjorde därför alla hålen i samma uppspänning som jag planfräste i vilket borde göra att de blir vinkelrätta.
Först dubbhålsborrar jag.
Sen borrar jag, tror att jag använde 4,8 mm
Sista steget är att brotcha hålet till 5,03 mm, pinnarna kändes något slappare kunde kanske använt 5,02 i stället men det blir nog tajt tillräckligt när jag ska montera samman delarna.....
Alla hålen klara, hälften är till skruvar och inte brotchade.
Vände på plattan för att borra och gänga till fötter ute vid hörnen samt planförsänka skruvarna.
Gummifötter monterade och hålen provade med cylindriska pinnar.
Tanken med gummifötterna är att de ska "äta" upp lite av eventuella vibrationer för att på så sätt minska problemen med resonanser.
Ovansidan, man blir lite sugen på att göra resterande delar så att man kan börja testa
Hoppas allt kommer passa i slutänden bara

Ändrade i ritningen innan jag började till en stabillare bottenplatta 150x200x20 mm.
Valde att bara planfräsa ovansidan som jag ska skruva resterande delar i.
Det är väldigt viktigt att alla hålen hamnar rätt sinsemellan då jag tänker styra delarna med cylindriska pinnar. Jag gjorde därför alla hålen i samma uppspänning som jag planfräste i vilket borde göra att de blir vinkelrätta.
Först dubbhålsborrar jag.
Sen borrar jag, tror att jag använde 4,8 mm
Sista steget är att brotcha hålet till 5,03 mm, pinnarna kändes något slappare kunde kanske använt 5,02 i stället men det blir nog tajt tillräckligt när jag ska montera samman delarna.....
Alla hålen klara, hälften är till skruvar och inte brotchade.
Vände på plattan för att borra och gänga till fötter ute vid hörnen samt planförsänka skruvarna.
Gummifötter monterade och hålen provade med cylindriska pinnar.
Tanken med gummifötterna är att de ska "äta" upp lite av eventuella vibrationer för att på så sätt minska problemen med resonanser.
Ovansidan, man blir lite sugen på att göra resterande delar så att man kan börja testa

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Ytterligare 6h nedlagda, känns som att det börjar ta sig
Började på lagerfästena med att mäta in mitten på biten både i X & Y, har bara planfräst bottnen då övriga sidor inte styr något.
Mycket borrande, gängande och brotchande på dem......
Första klar.
Provmontering på G, lite spännande att se om det passar.
Den glider i perfekt, blev nog lagom med brotchen i alla fall
Alla tre provmonterade med styr stift.
För att göra lagerhålet så mätte jag in biten från undersidan samt mot stiften för att centrera den.
Fick leta fram min låda med stora borr, har dock bara upp till 30mm vilket blir för litet till stegmotorn.
Rejält borr ger rejäla spån
För att få det lite lagom tajt runt lagren så använde jag för första gången mitt nyinköpta ursvarvningshuvud.
Blev rätt bra med tanke på att det var första gången, kunde kanske varit en hundradel tajtare men det får duga.
Lite färdiga delar att provmontera, limmar lagerna med loctite 648 då de är glappfria men utan presspassning.
Verkar passa utan att spänna eller glappa, måste erkänna att jag varit lite nervös då det egentligen inte finns något som tar upp eventuella fel förutom glappet i lagren.

Började på lagerfästena med att mäta in mitten på biten både i X & Y, har bara planfräst bottnen då övriga sidor inte styr något.
Mycket borrande, gängande och brotchande på dem......
Första klar.
Provmontering på G, lite spännande att se om det passar.
Den glider i perfekt, blev nog lagom med brotchen i alla fall

Alla tre provmonterade med styr stift.
För att göra lagerhålet så mätte jag in biten från undersidan samt mot stiften för att centrera den.
Fick leta fram min låda med stora borr, har dock bara upp till 30mm vilket blir för litet till stegmotorn.
Rejält borr ger rejäla spån

För att få det lite lagom tajt runt lagren så använde jag för första gången mitt nyinköpta ursvarvningshuvud.
Blev rätt bra med tanke på att det var första gången, kunde kanske varit en hundradel tajtare men det får duga.
Lite färdiga delar att provmontera, limmar lagerna med loctite 648 då de är glappfria men utan presspassning.
Verkar passa utan att spänna eller glappa, måste erkänna att jag varit lite nervös då det egentligen inte finns något som tar upp eventuella fel förutom glappet i lagren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.