Effekt ur ett 16 ampere och 230 volt uttag?
Effekt ur ett 16 ampere och 230 volt uttag?
Hej! Jag såg att någon frågade om 16 amp tidigare. Jag har en fråga hur många vatt kan man ta ut på 1 fas i en 3 fas 16 amp inkoppling? Jag har en matvagn där vi har allt på en fas men nu har jag köpt ett stekbord som kräver 4,4 kw men på typskylten står det också 220v. Trådarna som finns in i maskinen är 1 fas, nolla och jord. Har jag köpt något som jag inte kan köra på en vanlig 16A? Jag vill ju inte tillkalla elektriker bara för att han skall säga att jag inte kan använda detta stekbord i en 16A.
Senast redigerad av blueint 22 september 2011, 03:44:33, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: 16 amp
Anledning: var: 16 amp
Re: Effekt ur ett 16 ampere och 230 volt uttag?
Detta måste innebära att jag måste få installerat 32A central för att kunna driva det stekbordet? Varför gör man sådana affärer. Tack för svaret.
Något stämmer inte.Mireka skrev:på typskylten står det också 220v. Trådarna som finns in i maskinen är 1 fas, nolla och jord.
kan mycket väl vara korrekt, 220v 4.4kw är 20A
gissar på storköksutrustning
kan funka om man inte kör det på högsta effekten
allternativt en biffig enfastrafo 400/230v
i och för sig, på en trög 16A säkring kan man köra 4.4kw ett bra tag, kan vära värt att prova
gissar på storköksutrustning
kan funka om man inte kör det på högsta effekten
allternativt en biffig enfastrafo 400/230v
i och för sig, på en trög 16A säkring kan man köra 4.4kw ett bra tag, kan vära värt att prova
Inte ovanligt att de är omkopplingsbar till flera faser.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
När jag pillade på ett stekbord så var det två faser internt.
-
limpan4all
Det är nog lite värre ändå.
Om det är gjort för 4400W vid 220V dvs 20A, så blir det ju 4809W vid 230V och då 20,9A.
Om ditt stekbord är termostatkontrollerat så funkar det säkert alldeles utmärkt så länge du inte fyller det fullt med blöta råvaror eller typ kokar råvarorna i bordet.
Och om det inte är termostatkontrollerat strunta i det högsta effektsteget.
Köp hem några extra säkringar och prova vart gränserna går.
Om det är gjort för 4400W vid 220V dvs 20A, så blir det ju 4809W vid 230V och då 20,9A.
Om ditt stekbord är termostatkontrollerat så funkar det säkert alldeles utmärkt så länge du inte fyller det fullt med blöta råvaror eller typ kokar råvarorna i bordet.
Och om det inte är termostatkontrollerat strunta i det högsta effektsteget.
Köp hem några extra säkringar och prova vart gränserna går.
Har du två sidor på stekbordet två termostater?
Isåfall kan man säkert internt dela upp det på två faser.
Då klarar du dig med det du har.
Att planera in en överbelastning är dumt.
Vad är det för fabrikat på stekbordet?
Isåfall kan man säkert internt dela upp det på två faser.
Då klarar du dig med det du har.
Att planera in en överbelastning är dumt.
Vad är det för fabrikat på stekbordet?
Ja stekbordet har 2 zoner så kanske att jag kan få vår elektriker att dela på dem så att det funkar. Tack för alla förslag.
Fabrikat vet jag faktiskt inte, jag ropade in det billigt på Toveks auktioner och som det ser ut är det något som de har importerat för det enda namn som finns på kartongerna är Tovek.
Fabrikat vet jag faktiskt inte, jag ropade in det billigt på Toveks auktioner och som det ser ut är det något som de har importerat för det enda namn som finns på kartongerna är Tovek.
-
pyamastomaten
Personligen röstar jag för att koppla in det på din enfas 16 A matning och provkör ett par varv skjuter säkring, be elektriker fixa fram 20/25A fram till stekbordet eller dela upp det på nån vänster om det nu går.