Digitalbox i husvagn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Digitalbox i husvagn?

Inlägg av janne66 »

Förlåt om frågan inte passar i detta forum. Har provat andra forum men ej hittat något bra.

Jo, jag kom på att när jag nu måste köpa digitalbox (marksänd TV), så måste den passa i husvagnen också. Annars blir man utan TV på semestern.

Finns det boxar som går på 12 Volt ?

Passar den automatiskt i hela Europa, eller måste man kolla efter särskilda finesser ?
Egentligen räcker det att den funkar i Sverige, Danmark, Norge, men det göt kanske alla boxar. Har hittills aldrig haft problem i Norden med "vanlig" TV.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sverige har sitt system och faser snart ut det analoga marknätet. I danmark är det analoga nätet fortfarande det som gäller efter vad jag vet, hur det är i norge har jag ingen aning om.

Så för att se på TV i sverige behövs en box, de andra länder är som vanligt. Att mata boxen med 12V har jag ingen aning om men jag känner mig 100% säker på att det skulle gå, om inte annat kan man modda en box, det borde inte vara så himla svårt, jag byggde om en PLC från 230Vac till 12V ett par gånger och det var ganska enkelt och jag kan inte tro att det är svårare på en box.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det finns boxar för 12v, sen när du är hemma är det en vanlig transformator till.

Du behöver ingen box i andra länder, ännu iaf.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Bla Nokia Mediamaster 112T går att driva med 12 v utan ombyggnad.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Nja, Finland t.ex är ju klara för övergång, å övriga är på gång.

Finland är klart (99% kan se TV), danmark börjar 2006, å Norge något senare troligtvis.

Vill ju gärna ha en box som är förberedd, så man inte behöver köpa ny box efter 1-2 år.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Men de har ju inte börjat, elelr ska börja, släcka ner? Eller har jag fattat allt fel?
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Menar du Finland eller ?

Släckningen ska vara avslutad 2007 i Finland. 2009 preliminärt för Danmark och Norge.

Det avser alltså AVSLUTAD nedsläckning. Man börjar ju släcka tidigare eftersom det kostar att köra system parallellt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Kommer inte ihåg vad man använder för system i om olika länerna i norden. Men bara för att man har en fungerande boxer är det inte säkert att man kan se nån tv. Det går ju tex inte ta med sig en svensktillverkad tv och kolla på i Usa pga att man använder olika system. I England och Frankrike går det iaf inte. Nån mer kunnig får gärna bekräfta detta dock..
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

jo, det är ju många frågor kring det, å många vill ju givetvis kunna se TV i husvagnen i fortsättningen också.
Har dock ej sett något om detta i andra forum.

Tyvärr måste man kanske byta TVn, om den ska passa ihop med en box ?
eller funkar det med alla modeller ?

Om man nu har flera boxar hemma (tv + video), så undrar jag om man kan köpa samma fabrikat, eller stör fjärrkontrollerna varann då?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Om du inte kan modda eller köra på 12V kan du ju köpa en växelriktare. typ 600 spänn på ELFA just nu.

http://www.elfa.se/elfa-bin/produktview ... pe&lang=se

Btw, vad kostar det att ha en box med abonnemang idag? Hur mycket dyrare än det nuvarande analoga systemet, om man betalar licensen dvs, är det att köra digitalt?

Ni som har digitalt, hur har ni gjort om ni vill köra fler TV apparater och kommer ni köpa fler för att kunna spela in osv.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

Har gjort det enklaste än så länge och skaffat Tvillingkort, men hur man ska göra med kökstv:n när dom släcker, det är en bra fråga. Och vad det kostar? Boxerpaket + Tvillingkort, 230:-/mån + 250:- årsavgift kort.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Några av kanalerna ser man ju faktiskt "gratis", dvs man behöver inget programkort.

Boxar som inte har kortläsare och bara kan visa dessa "gratis" kanaler kan man få för dryga 500ingen. Sådan box passar ju bra till kökstvn.

Men jag skulle inte byta nu om jag inte var tvungen, utbudet på boxar ökar ju, samt att priserna bör sjunka.

http://www.boxer.se/pub/4868/Systemet%2 ... 1sep05.jpg
Skriv svar