Bygga oreglerad nätdel 2x18V AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon

Bygga oreglerad nätdel 2x18V AC

Inlägg av jon_kanon »

Hej alla!

Jag har kommit över två stycken fina delningsfilter utan nätdel (extern), modell

Dynamic Precision EC-500

Serienummer 061 och 062 om någon nu skulle vara intresserad av det.

Till dessa tänkte jag nu bygga en egen nätdel.

Ledtrådar för konstruktionen är
* Tryck på apparatens chassie "2x18VAC 50-60Hz"
* Inuti finns likriktarbrygga, stora kondingar, LM337T och LM317T och mätpunkter märkta +15V och -15V

Till detta tänkta jag på enklaste sätt köpa en 2x18V 100VA trafo, t.ex. farnell 100VA 2x18V (som ska räcka till båda filter) samt säkra primären med 0,5A och varje positiv och negativ matning med 1A (dvs totalt 4 säkringar för två filter).

Vad tror ni om det?

Bör trafon regelmässigt skyddas och/eller avstöras ytterligare?

Någon som har en nätdel till EC-500 som kan ta sig en titt i den?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga oreglerad nätdel 2x18V AC

Inlägg av tecno »

varje positiv och negativ matning
Var kommer dessa ifrån på den tänkta trafon?
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Filtren har jord, + och - på kraftingången. Så här tänkte jag göra

Kod: Markera allt

Transformator
1 o--------| |--------o 3 Till "+" via säkring 1A
           | |
           | |   18VAC
           | |
230VAC     | |--------o 4 Till jord
           | |
           | |   18VAC
           | |
2 o--------| |--------o 5 Till "-" via säkring 1A
edit: Numrerade terminalerna för att underlätta diskussion
edit: Terminal 3, 4 och 5 ska alltså användas för att driva två filter. Illustrationen ovan representerar bara säkringar för ett filter
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är lite otydligt, men jag tolkar det som att vad du vill göra är att ansluta en trafo till en färdig nätdel (förutom att den saknar trafo), med denna nätdel vill du sedan driva två stycken filter, är det riktigt?

Först vill jag säga att din rubrik är lite olycklig eftersom dom två spänningsstabilisatorerna LM337 och LM317 är till för att reglera spänningen, så det är inte en oreglerad nätdel. Vidare så består din nätdel av en likriktarbrygga, det är till denna du skall koppla transformatorn. Kondingarna är för att "glätta" (filtrera/rena) spänningen från nätdelen...

Hur som haver, du måste alltså koppla din trafo till likriktarbryggan som då likriktar och skapar en positiv och en negativ spänning. Dessa spänningar går sedan till dina stabbar (LM337 och LM317) och utgången från dessa stabbar går till filtren du vill mata.

Om det du behöver hjälp med är att veta hur du kopplar in dig på nätdelen hjälper bilder väldigt mycket (eller snarare krävs). Om jag fattat fel och du planerar att bygga en helt egen nätdel från start behöver du visa ett schema för att vi skall kunna hjälpa till...

Edit: som du ritat din trafo ovanför fungerar det inte, det finns ingen plus och minus på din trafo, det får du efter likriktaren...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du behöver tröga säkringar men 1A är nog ett lämpligt värde att börja på.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Lite förtydliganden:

Jag vill inte ersätta likriktaren, glättningen, filtreringen och/eller regleringen som redan finns internt i filtren. Jag vill ersätta den saknade trafon samt avsäkra den på lämpligt sätt. Att kalla trafo för nätdel var nog dumt

Jag kallade tapparna på trafon "+" och "-" med citationstecken för att indikera att de försörjer positiva och negativa DC-matningarna i filtret.

Det jag funderar på är om trafon, utöver lämpliga säkringar, behöver något annat skydd/filter. Först internt i filtret är en likriktare.

Hoppas det blev tydligare nu.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

"tapparna" no 3 och 5 förser både plus och minus spänningarna med ström varannan gång.

När tapp 3 närmar sig +24 volt så blir tapp 5 -24 volt, 10 millisekunder senare är det tvärtom med polariteten.
Sedan kommer dina 18 V växelström att bli ca 24 V likström inne i filtren efter likriktaren och glättningskondensatorerna.
Det är lite lurigt med växelström.

Protte
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Sant med spänningen från likriktningen. Hade inte tänkt på det...

Om man ska ta hänsyn till den likriktade spänningen borde en 2x15VAC trafo vara rätt. Det borde ge ca 20V DC idealt. Ta bort från det framspänningsfall i likriktaren (0,6V, uppmätt) och anta att stabbarna måste ha ca 2V-3V över för att kunna reglera, så blir det lagom.

På PCB i lådan står det

18VAC
0VAC
18VAC

Bifogar bild. Jag kan inte riktigt förlika mig med att det står 18VAC överallt och sedan köpa en 15VAC trafo. Hmm... Kom igen nu! övertyga mig! :)

Och undrar fortfarande om man borde göra något annat med trafon än skydda den med säkringar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

15V räcker nog inte riktigt när man tar alla spänningsfall i åtanke, särskilt om transformatorn är lagomt stor och inte jättemycket överdimensionerad.

Bland annat tillkommer att nätspänningen skall få sjunka 10%, rippel på glättningskondensatorerna och att spänningen från transformatorn plattas till i topparna pga dess resistans. Alltså att en transformator vid märklast, t.ex. 100 VA, kommer att ha lägre toppspänning för en likriktarlast än för den resistiva last som märkspänningen normalt gäller.

En 100VA transformator är nog däremot så pass överdimensionerad här att det kanske nätt och jämt kan gå med 15V lite beroende på glättningskondensatorernas storlek.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla kondingarna efter likriktarbryggan, ska vara över 25v

jag hadde bara dunkat på med 2x18v utan betänkligheter
för audioprylar, även nätfilter förutom säkringar och strömbrytare
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Kondingarna efter likriktaren är på 35V.

Utifrån diskussionen här kommer jag att prova med den trafo som jag föreslog i första inlägget. 100VA 2x18V trafo Farnell. Jag kan kommentera på resultatet om någon flaggar intresse här.

Edit: Tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kolla med BHIAB dom har trafon på lager till bättre pris
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Tack för tipset. Priserna är ungefär samma

344,39 kr på farnell vs. 336,25kr på BHIAB
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag skulle föreslå separata transformatorer för de två filtrena om det nu inte redan är det du tänkt. Att koppla ihop båda delningsfiltrenas jord precis vid transformatorns mittapp skulle kunna ge brumproblem beroende på hur det är konstruerat.

Om de nu inte är konstruerade för att köras flera från samma transformator det vill säga.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Jordloopar är ju ett potentiellt problem. Jag kör dubbla trafos (hade tänkt köra en från början). Tack för tipset
Skriv svar