Elektromagnetiskt fäste

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MarBla

Elektromagnetiskt fäste

Inlägg av MarBla »

Tjenare!

Jag är ny här och hoppas på att jag inte stökar till ifall detta är fel forumdel.

Under de senaste dagarna så har jag tänk på ett litet projekt. Jag vill inte avslöja det hela men ska försöka förklara det så gott det går.

För att förklara mitt mål så tänk att man har en platta på golvet och på denna så står det en skulptur med en metallplatta fäst under den och tillsammans som väger de ca. 90kg. Denna platta ska då förhindra att någon tar statyn och springer iväg med den (plattan är fäst i golvet). Det skall varken gå att flytta den på plattan eller välta den så att den faller. Den ska sitta som om den vore fastsvetsad.

Här kommer det en liten ''skiss'':

platta----[elektromagnet]---[strömkälla]

Frågor:

* Hur stor elektromagnet skulle jag behöva ifall jag vill ha en dragningskraft mellan 800 och 1000 N? Skulle det krävas en stor låda eller bara en en liten ''ask''? Finns det kanske något sätt/formel som kan hjälpa mig med uträkningar?

*Det viktiga är att komma undan med så låg energiförbrukning som möjligt. Gärna batterier eller en ackumulator som är så platt det bara går.

* Skulle det vara möjligt att få över magnetens kraft till en platta som ligger bredvid magneten och är ca. 1-2cm tjock.

* Kan en elektromagnet vara 1-2cm tjock ifall ovanstående inte skulle vara möjligt att genomföra?

*Om jag nu skulle lyckas med ovanstående, skulle det finnas några hälsorisker med att vara nära den runt 8 h per dag?

* Skulle man kunna linda koppartråden runt en platta och få samma resultat som med en traditionell spole?

/Martin
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektromagnetiskt fäste

Inlägg av Icecap »

Med den dragningskraft är det en "stor låda"! Batterier/ackumulator är helt OK men de ska vara stora om du behöver mer än ett par minuters drifttid.

Kraften du anger är en stor kraft, detta kräver därför mycket energi och en del plats och utvecklar en hel del värme också.

Du kan linda en platt spole helt utan problem och en järnplatta som "kärna" är bara kalasbra. Det är ändå mycket värme som kommer att utvecklas!

Men då styrkan av magnetfältet avtar med kvadraten på avståndet (tror jag det är) har avståndet mellan plattan (=kärnan) och det som ska fasthållas mycket stor betydelse.

Och det ska inte vara skadligt att vara nära detta magnetfält dygnet runt, det är ett konstant fält varför det inte introducerar energi i vävnaden. Det kommer dock att radera kontokort osv. inom en inte allt för liten diameter.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Permanentmagnetbord med låsbar arm kanske kan vara ett alternativ? (du slipper strömförsörjning).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om meningen är att det ska sitta fast och ha en låg effektförbrukning så måste ju en vanlig magnet vara det bästa?
För att flytta skulpturen så använder du lämpligt bräckjärn eller liknande för att få den att släppa taget.
Eller som tidigare föreslagits använda en lyftmagnet med låsbar arm.
tex:http://www.pmh.se/lyftmagnet

Edit: Finns även elektriska modeller som bara kräver en styrpuls vid till och frånslag.
http://www.pmh.se/elektro-permanenta-lyftmagnet

Edit2: För att lossa en lösning med permantmagneter så skulle man kunna ha några gängade hål där man skruvar in skruvar när man ska montera och demontera skulpturen.
Senast redigerad av LaRdA 20 september 2011, 22:07:45, redigerad totalt 1 gång.
MarBla

Inlägg av MarBla »

Statyexemplet var för att ge en hum om hur vilka storlekar det skall vara. Man skall kunna komma loss från magneten, lika enkelt som det är att komma loss på skidor. Men ifall det krävs så stor kraft och det inte kommer att räcka länge så måste projektet nog slopas :(

Tanken var ju att det skulle vara en typ utav snowboardbindning men nu förstår jag varför ingen har genomfört detta, kanske om ett antal år. Kan ju inte köra runt med ett bilbatteri på brädan.

Tacksam för alla svar iallafall
YngLi

Inlägg av YngLi »

Uppfyller inte länken LaRda lade till ovan kraven? (eller någon variant av något liknande?)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ska du bygga snowboard till stålmannen?
Skriv svar