Flytta/styra laserljus?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Henry: Tänk om man skulle få hem fel laser. Trevlig laser/pyroteknik-show man skulle få... :shock:

Lite praktiskt vore det visserligen att ha en 2W laser i vinter. Då skulle man kunna få bilen isfri utan att behöva gå utanför dörren! :)

Det här med speglarna förresten: Jag har börjat krympa hela mekaniken. Ska placera speglarna längre in på läsarmen för att göra dem känsligare och snabbare.

Vad gäller placeringar och mått så kan jag med andra ord se fram emot mycket tester innan allt har rätt vinklar mm. Kul men lite komplicerat. Precis som det ska vara. :D

(Nåväl, det får bli i morgon. Nu ska jag .. vad heter det... sånt man ska göra för att bli pigg... ..på nätterna... hm, dricka kaffe kanske?) :lol:
Matte_DIY

Inlägg av Matte_DIY »

En liten fråga, vad är det för typ av lasrar som sitter i CD/DVD-Brännare ? Jag vet att de har en effekt på 100-500mW och går att modulera, men de kanske bara ger ir-ljus eller ? Skulle ju vara ett mycket billigare alternativ.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Matte_DIY: Tyvärr brukar de lasrarnas ljus vara både osynligt och skadligt för ögat. Men visst, det vore billigt. Speciellt om man har en hög gamla cd-enheter liggandes.

Jag har förresten beställt en grön laser från Reallaser! Väntar med spänning (ca 4.5v) :lol:

...väntar
.....och väntar.... :vissla:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Men om det är en IR laser i dvd/cd brännarna så borde man väl kunna använda samma optik som i en grön laserpekare då dom använder en IR diod för att skapa laserljuset och sedan dubbla våglängden och sedan sänka den till ca 532nm med hjälp av kristaller.

Om det gick så skulle det ju vara ett väldigt bra alternativ.

Någon som har tagit isär en brännare och testat?

Notis: För att se IR ljuset så kan man använda en videokamera då dessa kan se IR ljus.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé. Har inte testat den varianten. Däremot testade jag med en vanlig DVD-läsare (DSR-600H) men den hade en röd stråle! Märkligt för på alla jag kopplat in tidigare har strålen inte syns alls. Det var väl för att jag plockade fram videokameran då... :)
Strålen var ganska stark också. Tyvärr var det här en DVD-enhet som jag lagat, annars hade jag tagit laserdioden. :lol:

Bäst att tillägga för de som inte vet att alla videokameror kan inte se IR-ljus. Det måste vara sådana med "Nightshot" (dvs. som kan filma i mörker.) Vanliga fjärrkontroller är lysande(!) som ficklampor i detta läge.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

I vanliga dvd läsares lasrar är det väl inte så mycket "power".
Provade att köra en dvd spelare öppen och man kunde se att det lyste lite rött men jag misstänker att brännarnas lasrar är lite kraftigare!

Skulle vilja prova att köra en brännare öppen men jag har tyvärr ingen som jag kan använda.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

En brännare borde ha två dioder; en för läsning och en för skrivning.. det gäller att ta rätt. Jag har en gammal SCSI-brännare (klarar bränna med hela 4x !). Vore intressant att testa brännardioden, men man skulle få vara försiktig. Klarar den aluminiumet på cd-skivorna så...

Apropå lagring: En hårddisk lagrar informationen magnetiskt. Men skivan består ju av aluminium och är inte ett dugg magnetisk..... Det måste väl bara röra sig om ett jättetunnt lager järn då? Har provat med en jättestark magnet, men skivan rör sig inte en millimeter.

Funderingarna är många.... :)
Nu har jag beställt PIC-kretsar och programmerare. Fästena till läsarmarna har förminskats, så snart lär projektet ta fart på riktigt. Är lite trött på att såga metall nu, så lådan till den får nog bli i plexiglas.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Alu. är magnetiskt! Men inte alls lika mycket som järn.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Riktigt så enkelt är det inte! De gröna lasrarna består av en laserkristall (oftast Nd:YAG eller Nd:YVO4) som man "pumpar" med en infraröd laserdiod. Dock behöver den laserdioden sända ut ljus på våglängder som laserkristallen kan absorbera. För ovansående kristaller ligger 808 nm bra till.
Från kristallen sänds sedan IR ljus med våglängd 1064 nm. Om kristallen är placerad mellan några speglar varav den ena släpper igenom en del ljus så kan man få ljuset att studsa fram och tillbaka genom kristallen och förstärkas samtidigt som en del ljus slinker ut genom den halvgenomskinliga spegeln. Det är det ljuset som vi säger är laser ljus eftersom det har lite speciella egenskaper (väldigt riktad stråle och ljset svänger i takt, mao koherent).

För att få grönt ljus låter man ljuset gå igenom en olinjär kristall, typ KTP, där en del av ljuset frekvensdubblas (våglängden halveras) och man får 532 nm ljus som är grönt.

En crash course i laser teori! :D
Cenorpa skrev:Men om det är en IR laser i dvd/cd brännarna så borde man väl kunna använda samma optik som i en grön laserpekare då dom använder en IR diod för att skapa laserljuset och sedan dubbla våglängden och sedan sänka den till ca 532nm med hjälp av kristaller.

Om det gick så skulle det ju vara ett väldigt bra alternativ.

Någon som har tagit isär en brännare och testat?

Notis: För att se IR ljuset så kan man använda en videokamera då dessa kan se IR ljus.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Andax: Ojdå, där lärde man sig en hel del.

Zeus: Men om aluminium är magnetiskt så kan det inte röra sig om mycket. Jag testade även med aluminiumspån och en jättstark magnet, men det hände ingenting. Jag kunde lika gärna ha tagit en pappersbit...
Spolen som läser av det lagrade på hårddisk-skivan måste vara väldigt känslig...
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Oj, oj. Du verkar ju vara riktigt haj på det där. :)

Men om det skulle gå så skulle det ju iallafall vara ett intressant alternativ.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

JimmyAndersson skrev: Zeus: Men om aluminium är magnetiskt så kan det inte röra sig om mycket. Jag testade även med aluminiumspån och en jättstark magnet, men det hände ingenting. Jag kunde lika gärna ha tagit en pappersbit...
Spolen som läser av det lagrade på hårddisk-skivan måste vara väldigt känslig...
Testa och sätt två magneter med någon cm mellanrum. Därimellan drar du en alu.-plåt. Du komemr troligen känna att det går segt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

zeus: När jag släppte en liten bit (1x2cm) aluminium mellan två magneter (med 5mm mellanrum) så bromsades fallet. Men om man håller aluminiumbiten mot magneten så känns ingen dragning. Inte heller om man lägger alu-biten på en jättestark magnet och vänder den uppochner, då trillar alu-biten i backen. Trots att det bara är en "kapsyl" från en läskburk som inte väger nånting knappt.
Så aluminium är magnetiskt, men oerhört lite.

Då var dagens fysik-lektion slut. :)

Tillbaks till topic, åtminstone för en stund.. :lol: Beställde som sagt från Reallaser igår, men jag har inte fått något mail med bekräftelse ännu.. Det kanske tar ett tag... Jescab var snabb med bekräftelsen iallfall, så på fredag kanske jag får mina kretsar!

Råkade förresten av en slump hitta en MAX232-krets i mina lådor, så jag ska nog blanda in datorstyrning i mitt laserprojekt. Vad datorn ska göra vet jag inte ännu. Förslag?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

zeus skrev: Testa och sätt två magneter med någon cm mellanrum. Därimellan drar du en alu.-plåt. Du komemr troligen känna att det går segt.
Det beror väll på att det induceras virvelströmmar i aluminiumbiten som bromsar dess rörelse.
http://www.exploratorium.edu/snacks/eddy_currents.html
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hittade en länk till... Inget jag skulle göra men det visar ju vad man kan göra med enkla medel. Kanske någon som blivigt bortskrämd av closed loop och avancerad system får lite hopp tillbaka :)

http://spt06.chez.tiscali.fr/00/scan1.htm

Hmm, postar jag bara länkar här?
Skriv svar