Jag undrar vad man ska ha för koaxialkabel till wlanantenner, en med så låg förlust som möjligt vet jag, men det brukar ju inte stå hur mkt förlust det är på 2.4GHz
tips på kabel??
WLAN Antenn kabelfråga?
Wimo har i sin tabell frekvenser till 6GHz, dvs rätt nära.
Enligt tabellen blir det Echoflex 15 att rekommendera. 4 metern kan anses dyrt men värt det ifall du drar en längre kabel.
16dB/100m är rätt mycket förluster, så försök använda så lite kabel som möjligt.
Förlusterna i kablarna mäts i dB.
Har du 100m kabel med en förlust på 3dB/100m och kör in 10W dit, får du 5W ut. Likadant med mottagningssignalen, den blir hälften svagare.
Har du samma längd kabel men med 6dB förlust/100m får du ut 2.5W ut.
Osv...
Så 20m av Echoflex 15 har ca 3dB förlust, dvs 50% av signalen försvinner om du drar 20m.
Enligt tabellen blir det Echoflex 15 att rekommendera. 4 metern kan anses dyrt men värt det ifall du drar en längre kabel.
16dB/100m är rätt mycket förluster, så försök använda så lite kabel som möjligt.
Förlusterna i kablarna mäts i dB.
Har du 100m kabel med en förlust på 3dB/100m och kör in 10W dit, får du 5W ut. Likadant med mottagningssignalen, den blir hälften svagare.
Har du samma längd kabel men med 6dB förlust/100m får du ut 2.5W ut.
Osv...
Så 20m av Echoflex 15 har ca 3dB förlust, dvs 50% av signalen försvinner om du drar 20m.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mmm.. över ett par hundra MHz så är det så korta kablar som möjligt som gäller då kabeln äter upp effekten din. Dämpningen är mycket högre på höga frekvenser än på låga, så titta noggrannt på kabeldiagrammet om du funderar på att dra långa kablar så att du hittat dämpningen för rätt frekvens. Går inte kurvorna högre upp i frekvens så kan man ofta extrapolera fram ett ungefärligt värde.
Speedflex 142 är en skapligt vanlig kabel som till nöds fungerar vid dessa frekvenser. 92db/100m har jag för mig att den ligger på. Så gör den kort isf - finns kabel med lägre dämpning, men speedflexen är lättmonterad och bra.
Speedflex 142 är en skapligt vanlig kabel som till nöds fungerar vid dessa frekvenser. 92db/100m har jag för mig att den ligger på. Så gör den kort isf - finns kabel med lägre dämpning, men speedflexen är lättmonterad och bra.