Utan lack skulle de antagligen dö rätt fort. De är byggda för att användas utomhus i alla väder.
Jag har felsökt militära kort som var lackade, använder man smala och vassa probspetsar så är det inget större problem. Lacken löses upp med sprit (den blir som en kornig massa) och borstas bort med en styv pensel.
Ljudsystem som används av hörselskydd?
Re: Ljudsystem som används av hörselskydd?
Jo, jag vet nog *varför* den är där, men det gör inte felsökningen roligare för det... 

Tvätta bort den då... 
Prova med sprit så får du se, är det samma lack som den jag jobbade med så går det faktiskt skitenkelt att få bort den.

Prova med sprit så får du se, är det samma lack som den jag jobbade med så går det faktiskt skitenkelt att få bort den.
Peltor är även kända för att ha bra service. Ring o kolla med dom. Vet de som fått elektroniken utbytt på goodwill.
Funkar fint med något lösningsmedel som thinner om det inte är vissa plastdelar som behöver avlackas. Iaf, på dom akrylliska lacker vi använder. Sedan är det bara att byta komponent och lacka om det området.PeterH skrev:Peltor är duktiga att bygga, men jag gillar inte lacken, det är så svårt att felsöka och löda loss komponeter(har Peltor radiokåpor som krånglar, misstänker att någon konding är spräckt då båda kretsarna redan är bytta).
Rent allmänt kan det nog vara bra att inte bara klippa toppar utan verkligen sänka ljudnivån så att topparna inte bara klipps utan blir svagare än vanligt ljud. Det borde gå ganska lätt om man redan har byggt ljudnivå->DC och spänningsstyrd förstärkare (som ändå är ett måste).
Om man vill dela upp ljudet på många frekvensband så får man nog ta till nån DSP-lösning.
Om man bygger med en tillräckligt fet DSP så borde man kunna få till en del smarta effekter. Med flera mikrofoner så kan man riktningsbestämma ljudet, och t.ex. släppa fram diskantljud som kommer från den riktning man verkar höra ett normalt samtal, samtidigt som man tar bort vindbrus. I viss mån kan man delvis få en sån effekt med analoga kopplingar, men den kan aldrig bli lika bra som en DSP-lösning.
Om man vill dela upp ljudet på många frekvensband så får man nog ta till nån DSP-lösning.
Om man bygger med en tillräckligt fet DSP så borde man kunna få till en del smarta effekter. Med flera mikrofoner så kan man riktningsbestämma ljudet, och t.ex. släppa fram diskantljud som kommer från den riktning man verkar höra ett normalt samtal, samtidigt som man tar bort vindbrus. I viss mån kan man delvis få en sån effekt med analoga kopplingar, men den kan aldrig bli lika bra som en DSP-lösning.
En användbar krets är t.ex. NE571
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... E571.shtml
Det mesta är inbyggt i den.
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... E571.shtml
Det mesta är inbyggt i den.