Var hittar man "klämma" till 36V-parabolmotor (ej disqc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MiaM

Var hittar man "klämma" till 36V-parabolmotor (ej disqc

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag har en gammal 1.8m-parabol ståendes, och lyckades fynda en begagnad klassisk motor för större paraboler.

Problemet är att ena fästet för motorn saknas.

Motorn ser ut ungefär som en av dessa:
http://www.satellitesuperstore.com/imag ... rjacks.jpg

Jag saknar alltså klämman som sitter på motorerna på den här bilden:
http://www.satellitesuperstore.com/imag ... us36hd.jpg

(Det är inte exakt samma fabrikat som på bilderna, men samma utförande).

Jag är rätt säker på att det inte fungerar med t.ex. en enkel avgasklämma eller liknande. På "rörets" insida så finns rörliga delar längs hela vägen så den kommer kärva om den missformas av en så hård punktbelastning som en avgasklämma lär utgöra.

Jag antar att jag inte lär lyckas tillverka metallbitarna genom att forma en metallplatta med skruvstäd och hammare i garaget.

OBS att det är ett hobbyprojekt mestadels "på skoj" så jag är inte direkt sugen på att lägga nån tusenlapp eller liknande på vad en komplett ny motor med alla fästen o.s.v. kan tänkas kosta.

Bonus-värdelöst vetande:
Motorn köpte jag förresten på senaste radioamatörloppisen i Eskilstuna i våras, och jag har provkört den med en tidstypisk Luxor motorstyrning från mitten av 80-talet. Motorn verkar funka utmärkt åtminstone när den inte har någon direkt mekanisk belastning.
Mikrovågshuvudet ska ha annan öppningsvinkel, jag tänkte först provköra med ett avsett för moderna mindre offsetparaboler och om motor o.s.v. funkar bra så kanske jag labbar med att försöka montera orginalmatarhornet från stenåldern på ett modern huvud (om det är samma diameter på "röret" så är det ju bara att såga bort matarhornet på ett modernt huvud och några månader senare bli förbannad på att man misslyckats med att limma fast lämpliga tätningar :P och till slut krypa till korset och köpa ett modernt huvud med klassiskt fyrbultfäste).
Senast redigerad av MiaM 19 september 2011, 00:23:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Var hittar man "klämma" till 36V-parabolmotor (ej disqc

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för diameter på röret?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

30mm.

(Ja, 30, 15mm om jag läser av skjutmåttet rätt, men det lär ju rymmas inom toleranserna).
SM7THS

Inlägg av SM7THS »

Snitta upp ett annat rör med innerdiameter nära ditt rörs yttermått i två halvor och som har en godstjocklek på 2 mm och längd av 10 cm.
Sen lägger du dessa två halvor runt ditt rör och kan dra med avgasklammer då de två halvorna fördelar kraften så du inte deformerar parabolskruven.
Skriv svar