Problem med elen till högtryckstvätt...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Problem med elen till högtryckstvätt...

Inlägg av bigmac »

Har precis monterat upp en högtryckstvätt hemma i garaget. Det brukar tyvärr bli lite overkill när jag är i farten, så det blev en 3-fasenhet från Nilfisk Alto. Klart man kan köpa en på macken för 1400kr, men varför inte skaffa nått som faktiskt håller 20-30 år?

Förutom att den konsumerar stora mängder vatten så kräver den även en sjuhelsikes startström. Vi hade samma problem på jobbet (med en likartad maskin) och där säkrade vi upp till 3-fas 32 så var det problemet löst (hade 3-fas 16 med C-karaktär).

Effektförbrukning: 9,1KW
Förbrukning A: 15,9
Vattenmängd: 1450L/H
Tryck: 180 bar

Problemet är att Alto inte specar startströmmen på sina maskiner. Dom skriver bara 16A så är det med det, och nu är man lurad igen. Duger det att byta till D-karatär på säkringarna tror ni? När jag försöker starta den nu säger det bara klick så går alla faser.

Bifogar en bild på aset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Problem med elen till högtryckstvätt...

Inlägg av tecno »

Det blir till att säkra upp, 9kW lär du inte få att fungera på 16A 3-fas grupp. Kan tänka mig att den där dra nåt överjävligt i start ström. Dåligt av Nilfisk att ha så dålig spec :tumner:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag säger bara en sak, manlig högtryckstvätt! 8)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Du skulle kunna montera ett motorskydd i centralen typ schneider GV2. Det behöver inte föregås av säkring om du har max 63A i centralen. Det är lämpligare än att byta säkring i ditt fall.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Var tvungen att skruva bort pumphuset för att överhuvudtaget kunna få upp den på hyllan. Ska se hur länge pluggarna håller. Finns risk att jag måste ha kemankare. Grannen på firman har hilti kem på lager, kanske får låna lite av honom.

Jag tror jag löste detta nu. Har Hagers normcentral med C-karaktär på säkringarna, hittade på Ahlsells hemsida att ABB säljer normsäkringar med K-karaktäristik som tål typ 10ggr startströmmen.

"The "K" time-current characteristic considers high magnetic start-up currents from motors, transformers and other equipment. Instantaneous tripping occurs between 8 and 12 times rated current in 50/60Hz systems. The "K" characteristic is available up through 63 amperes"

Så det blir att byta. Kan tillägga att min huselektriker INTE kände till K-karaktäristik när han gjorde om vår elcentral på jobbet. Där har vi en Alto Nilfisk fast med dieselvärme (typ samma startström).... återkommer med rapport. Normsäkringen va beställningsvara hos Ahlsell (manligt)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

MathiasP skrev:Du skulle kunna montera ett motorskydd i centralen typ schneider GV2. Det behöver inte föregås av säkring om du har max 63A i centralen. Det är lämpligare än att byta säkring i ditt fall.
Ska fundera på det. Har dock bara 20A till huset. Vanlig villa. Ovanlig högtryckstvätt. Dom tänkte inte på mej när dom byggde huset. Återstår att se om 15mm rör med normalt villatryck räcker för att försörja besten med vatten, eller om vi måste backa en bit och gå upp på 22mm som finns indraget längre in i garaget. Någon som kan räkna?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

tecno skrev:Det blir till att säkra upp, 9kW lär du inte få att fungera på 16A 3-fas grupp. Kan tänka mig att den där dra nåt överjävligt i start ström. Dåligt av Nilfisk att ha så dålig spec :tumner:
Japp, irriterande som fasiken. Står varken på hemsidan eller på apparaten eller i manualen. Lite pinsamt faktiskt.

Bifogar bild på jobbmodellen. Min kallvatten drar faktiskt mer ström. Helt galen maskin.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, tyverr är det nog så, om ingen annan kommer med ideer i detta uppfinningsrika forum. :)

Skulle antagligen själv gjort något liknande, så skulle onekligen vara intressant att få veta mer om detta när du fått igång den.
Det blir bättre resultat och mindre frustration med riktiga grejer. Synd bara att hetvattentvättar är så förbanskat dyra om man behöver en riktig... Men Dessa för kallvatten verkar något mer överkomliga även om det förstås är litet mer än feltamas för ett par tusen (however jag har dissekerat en trasig sådan lågprismodell, vet inte ens om jag vill kalla det pump, är ungeffär en svageplate och ståltappar som är inhonade i ett aluminiumblock sedan en okapslad motor med plastkärna som roterar ovandelen (var i princip ingenting som var värt att återanvända då hela konstruktionen i sig helt enkelt var för dålig så det inte gick att bygga något seriöst av den som jag hoppats...), dessa är ju riktiga keramkolvar så det går inte ens att jämföra...
Vad kostade kalaset?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

15mm rör e inte mycket att komma med till den besten. Skulle nog försökt fixa 22mm utan att börja räkna på det.
Du kan säkra upp huvudsäkringarna till 25A utan problem. Men du måste anlita en elfirma som gör det åt dig.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Det är ju en sådan som man tvättar ladugårdar med, vad hade du tänkt tvätta egentligen? :-)
Jag har liknande erfarenhet av tvätten som grannen har i ladugården, den löser ut 16A-säkringarna lite då och då, men den är något mindre än din.

En mjukstartare, tex. 37-659-50, eventuellt i kombination med 20A säkringar kanske kan lösa problemet. Kräver fast installation såklart.

Själv är jag otroligt imponerad av vad små billiga högtryckstvättar från stormarknaden klarar nu för tiden.
Köpte Nilfisk för 1800kr i somras då vi tröttnade på att släpa runt trefastvätten och Nilfisken klarar de flesta småjobb, det tar bara något längre tid.

EDIT: Tänkte fel. Din tvätt har antagligen automatisk start/stopp. Dom gamla brukade vara igång hela tiden, då hade mjukstartare kunnat fungera.
Senast redigerad av Anders Olsson 18 september 2011, 21:45:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Mizzarrogh skrev:Jo, tyverr är det nog så, om ingen annan kommer med ideer i detta uppfinningsrika forum. :)

Skulle antagligen själv gjort något liknande, så skulle onekligen vara intressant att få veta mer om detta när du fått igång den.
Det blir bättre resultat och mindre frustration med riktiga grejer. Synd bara att hetvattentvättar är så förbanskat dyra om man behöver en riktig... Men Dessa för kallvatten verkar något mer överkomliga även om det förstås är litet mer än feltamas för ett par tusen (however jag har dissekerat en trasig sådan lågprismodell, vet inte ens om jag vill kalla det pump, är ungeffär en svageplate och ståltappar som är inhonade i ett aluminiumblock sedan en okapslad motor med plastkärna som roterar ovandelen (var i princip ingenting som var värt att återanvända då hela konstruktionen i sig helt enkelt var för dålig så det inte gick att bygga något seriöst av den som jag hoppats...), dessa är ju riktiga keramkolvar så det går inte ens att jämföra...
Vad kostade kalaset?
Den på jobbet kostade typ 75000kr plus moms, så den tog jag på leasing, medan den här modellen kostade typ 13000 plus moms. Det fanns lågvarviga modeller som hade lite lägre vattenflöde, men var betydligt dyrare och tystare. Tyckte att jag inte ville spendera för mkt. Hörselkåpor är inte så dyrt. Så det fick bli den billiga modellen.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

MathiasP skrev:15mm rör e inte mycket att komma med till den besten. Skulle nog försökt fixa 22mm utan att börja räkna på det.
Du kan säkra upp huvudsäkringarna till 25A utan problem. Men du måste anlita en elfirma som gör det åt dig.
Blir lite stökigt. Större huvudsäkring = högre elräkning.... måste ändå ta in elektrikern. Tror han har räknat lite fel på diametrarna. Har en 1.5m2 kabel halvvägs till högtryckarn just nu, som dessutom försörjer garaget med 3-fas. Känns sådär. Jag drog själv 2.5m2 eklk från kopplingspunkten till tvätten. Ska plocka över elektrikern så snart som möjligt så får han göra om lite och avsyna mitt jobb. Rätt ska va rätt, så får han avgöra vad som ska dras nytt.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Har di ingen central i garaget? Fixa det i så fall.
Jag skulle dragit N1XV 5G6 från mätartavlan till en elcentral i garaget. Där skulle jag valt ett motorskydd typ GV2 som är på 16A utan försäkring.
Där säkrar du av för belysning CEE uttag osv.
Klarar inte dina 20A huvudsäkringar detta så får du tyvär gå upp till 25A. Tänk på att din fru inte behöver stå o laga mat samtidigt eller nått. :vissla:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det borde gå att lösa med en mjukstartare eller frekvensomformare som får rampa upp motorn i lämplig takt.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Tveksamt om det går att mjukstarta en högtryckspump med tanke på den behöver högt startmoment. En asynkronmotor har väldigt dåligt startmoment varav den höga startströmmen.
Jag vet att vissa kylkompressoren har 2 identiska linningar som man kopplar in med Max 0,5s fördröjning. Detta för att Y/D start kopplar ur spänningen till motorn en kort stund. och då hinner motorn bromsas upp såpass att funktionen är meningslös.
Det finns Värmepumpar som har 3 stora motstånd i serie med motorn 0,5s när den ska startas. Har man längre tid så orkar antingen inte motorn rotera eller så är det meningslöst att ha så lång tid.
Skriv svar