PDF win3.1

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

PDF win3.1

Inlägg av persika »

Någon här som vet om det fanns/finns pdf-writer (eller liknande) till Windows 3.1 ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: PDF win3.1

Inlägg av TomasL »

Acrobat fanns väl.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Win 3.1 vete f-n alltså... Men det gick ju att skriva till PostScript, och konverera PostScript till PDF fixar ju GhostScript. Men vet inte om den fanns eller går att kompilera för Win 3.1. Men man får väl i värsta fall ladda över till en annan burk och köra konverteringen.

Vet att ABC-klubben för en väldig massa år sen (när folk knappt visste vad Internet är) hade en licens för Acrobat Distiller på deras Sun-maskiner som man kunde använda för det (om man var medlem där). Men vet inte om Distiller fanns för Win 3.1.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Problemet kan väl inte vara att hitta en PDF-writer, problemet
borde vara varför man fortfarande kör Win 3.1. Är det inte
rimligt att fråga sig varför man kör den gamla versionen ?
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Anledningen till att jag kom in på Win3.1 är att jag laddade hem Dosbox. Installerade den i Win7, (använder win7 vanligtvis).
Såg att gamla grafiska dos-program funkar bra i Dosbox, så jag provade att installera Win3.1, funkar det oxå i Dosbox. Så då kunde jag öppna gamla filer, hade varit bra att kunna "skriva ut" dem i pdf, så är de tillgängliga i nya os oxå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inte bättre att leta efter alternativ för att konvertera filerna till nyare versioner?

Programversioner för Win95 borde ju kunna läsa filer från Win 3.1 t.ex.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så då kunde jag öppna gamla filer...

Vad är "gamla filer" mer specifikt ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

"Gamla Filer" bör väl gå att öppna i moderna program.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

jo, visst är det så att de flesta "gamla filer" går att öppna i nyare versioner av program, t.ex bildfiler går ju bra, likaså kalkylark och ordbehandlingsfiler. Det kan vara lite svårare med ritningsfiler. Det går ju att spara om dem i dxf och sen öppna i nyare program, men ofta tappar man nåt i konverteringar.

Sen hela detta med dosbox och win3.1 är lite för det är roligt att kunna köra gamla program, inte på så blodigt allvar.
Vad jag läst om Dosbox, så går det inte att köra win95i den, så därför får det bli win3.1.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför skulle det vara svårare med ritningsfiler?
Vad jag vet så öppnar till exempel AutoCad samtliga versioner (dock går det kanske inte att spara ned i äldre versioner)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför installerar du inte en virtuell maskin istället? Mycket bättre än DOS-Box, iofs behöver du installationsmedia för DOS då.
Men då kan du köra precis allting.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

För att kunna öppna "gamla filer" i en nyare version av programmet, så behöver man ha det nya programmet, och det är inte alltid man har det, så därför kan det vara ett visst intresse av att köra det gamla programmet. (Det är lite roligt oxå att kunna köra som på den gamla tiden.)
Skriv svar