Öppnat trådlöst tangentbord?
Öppnat trådlöst tangentbord?
På senare år har det blivit lite väl populärt att t.ex tangentbord ska har trådlös anslutning. Med dom säkerhets- och latenskonsekvenser det har. Funderar på hur svårt det är att göra om sådan till trådat.
Någon bild på innanmätet i ett trådlöst tangentbord ?
Har sökt mha google bild på det, men väldigt sparsamt med kvalikativa resultat.
Edit: Hittade en undersökning av kryptosäkerheten hos trådlösa tangentbord. Resultat Logitech AES-128. Microsoft AES-128 med komprometerat nyckel. Siemens Fujitsu - Klartext. No-Name devices – *gäsp*.
Någon bild på innanmätet i ett trådlöst tangentbord ?
Har sökt mha google bild på det, men väldigt sparsamt med kvalikativa resultat.
Edit: Hittade en undersökning av kryptosäkerheten hos trådlösa tangentbord. Resultat Logitech AES-128. Microsoft AES-128 med komprometerat nyckel. Siemens Fujitsu - Klartext. No-Name devices – *gäsp*.
Re: Öppnat trådlöst tangentbord?
Tvivlar på att detta går. Skulle tro att sändaren tar info direkt från knappmatrisen utan mellansteg och konverterar direkt till trådlöst.
- prototypen
Med priserna på tangentbord så är det knappast lönt att pilla med ett trådlöst och bygga om.
Nej jag tycker heller inte om T-löst men likväl sitter jag nu med ett trådlöst tangentbord, trådlös mus och trådlöst ethernet till iMaccen
Protte
Nej jag tycker heller inte om T-löst men likväl sitter jag nu med ett trådlöst tangentbord, trådlös mus och trådlöst ethernet till iMaccen
Protte
Lönt?, det finns många tangentbordslayouter som bara finns i trådlös version.
- Electricguy
med lite tur så sitter det 2st separata chip i tangentbordet. ett som tolkar knappmatrisen och gör om det till PS/2 eller USB och sen en radiosändare efter den. så bör det gå att löda dit en kabel mellan de två. annars är det nog näst intill omöjligt. okej, inte omöjligt. Men lönlöst.
Läsa tangentbordsmatris är inte så blodigt. Och det behöver inte ens vara PS/2. Räcker med att man kan räkna fram vilka tangenter som tryckts. Resten kan man omvandla med en mikrokontroller.
- Electricguy
En ren gissning är att ifall saker är uppdelade så kanske det istället är så att HF-delen sitter i en del och logiken i en annan, d.v.s. det kommer en "basbandsignal" från en krets som sen sänds ut av nästa krets.
Det här är alltså en ren gissning, men jag jämför med t.ex. nån DCF77-klocka jag tittat i, där var radiodelen och resten separerat på två kretsar (som dessutom var bondade direkt på kretskortet, snacka om massproduktion)...
Det här är alltså en ren gissning, men jag jämför med t.ex. nån DCF77-klocka jag tittat i, där var radiodelen och resten separerat på två kretsar (som dessutom var bondade direkt på kretskortet, snacka om massproduktion)...
DCF77 är lågfrekvensmottagning med helt andra krav så det går nog inte att dra många paralleller där. Ev skulle en trådlös mus kunna duga som jämförelse. Men även det är osäkert.
- Klas-Kenny
Öppnade en gammal trådlös mus för att kolla, i den satt det en vanlig nRF24L01, så det är inte alls omöjligt att de är separerade i ett tangentbord också.
Edit: Det är tydligen samma chip även i USB-delen, om man skulle försöka operera ut rätt delar kanske...
Edit: Det är tydligen samma chip även i USB-delen, om man skulle försöka operera ut rätt delar kanske...
RF transceivern nRF24L01 är uppenbarligen inkapabel att hantera en mus eller ett tangentbord på egen hand så om det är upplagt på detta sätt så är det så enkelt som att ersätta RF chippet med en mikrokontroller.
Matningsspänningen på 1,9 - 3,6 V borde passa rakt av också som bonus.
Kretsen ifråga fixar 2 Mbps så den kan säkert få andra användningar
Matningsspänningen på 1,9 - 3,6 V borde passa rakt av också som bonus.
Kretsen ifråga fixar 2 Mbps så den kan säkert få andra användningar
- Klas-Kenny
Jo, det var precis det jag menade, det var därför jag tänkte att man kan operera ut kretsen med de viktiga kringkomponenterna, koppla till en µC och använda till något kul projekt 
µC'n i musen var för övrigt en SPMC02A ifrån Sunplus.
µC'n i musen var för övrigt en SPMC02A ifrån Sunplus.
- Klas-Kenny
Hehe, kul!
Många likheter där med min mus, även EEPROM'et fanns med mm.
Inte samma optiska modul dock, min mus är inte laser utan vanlig optisk.
Många likheter där med min mus, även EEPROM'et fanns med mm.
Inte samma optiska modul dock, min mus är inte laser utan vanlig optisk.
Om du ska snacka mha. en µC kommer du troligtiv få högre latenser än va det var från början.