Går det att få 12V och 24V samtidigt på 2 batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olol

Går det att få 12V och 24V samtidigt på 2 batterier?

Inlägg av olol »

Hejsan!

Jag har 2st 12V batterier som är i en båt. Det ena driver båten, och det andra driver i nuläget en förstärkare. Denna förstärkare skall bytas ut till en lite kraftigare som drivs på 12-30V och rekomenderas att drivas av 24V.

Mina elkunskaper är lite rostiga, så jag undrar om någon skulle kunna titta på mina ritningar och svara om jag tänker rätt..

Bild

Kan man på detta vis plocka ut både 12V och 24V samtidigt? (Det ena 12V batteriet som i nuläget driver motorn är kopplad till en generator, är detta något problem?)

Vidare undrar jag om man kan köra generatorn och ladda båda batterier såhär
Bild
Tror det kommer bli problem då + och - på generatorn iprincip är samankopplade..?

Därför tror jag det är bäst att ha det såhär:
Bild

Uppskattar om någon tar sig tid att titta igenom detta och svara på frågor

//Olol
Användarvisningsbild
Andy

Re: Går det att få 12V och 24V samtidigt på 2 batterier?

Inlägg av Andy »

Det går bra att ladda båda batterierna i parallellkoppling med en 12 V generator men naturligtvis kan man inte samtidigt ta ut 24V från dem.
Du behöver en DC-DC konverter 12/24 med lämplig uteffekt för att lösa problemet.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nej, du kan inte koppla enligt bild två, det blir kortslutning.

Det går att ta ut både 12 volt och 24 volt som du ritat på bild ett.

Problem uppstår dock vidd laddning med 24 volt. Om batterierna inte är så gott som exakt identiska vad gäller spänning så blir det ena batteriet laddat med för hög spänning och det andra med för låg, vilket leder till att batterierna går sönder.

Så i praktiken kan man aldrig ta ut 12 volt från ett 24 volt-system enligt bild ett, såvida det inte rör sig om några enstaka mA för nån klocka eller nåt.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Det är inga problem att ta ut 12 och 24 volt med gemensam - pol

Laddningen blir du tvungen att ändra till 24v om du vill ladda båda.

Däremot är det inte särskilt bra för batterier med delad last och gemensam laddning.

Håller med Andy om att en DC/DC omvandlare är en bättre lösning.

Vilka effekter pratar vi om?

Förklaringen kom snabbare än jag hann skriva :lol:
olol

Inlägg av olol »

Däremot kan man väl göra enligt bild 3

Dvs, plocka ut "24V" över 2 batterier, och sedan 12V över ena batteriet som sedan också har en generator på sig.

Så det ena batteriet sakta laddas ur, och så får man ibland koppla ur det och ladda det.
Kan ju då även vara en ide att ha en voltmätare för att övervaka det batteriet, eller blir det något annat problem där som jag inte tänker på?

Edit:
Det är en sådan här: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1332 som skall drivas.. Så det är inte otroliga mängder ström vi talar om..
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Om du gör som bild tre, och för 24-volten använder ett fritidsbatteri som tål urladdning bättre än ett startbatteri så funkar det.

Fritidsbatteriet kan laddas parallellt med ordinarie batteri, men det gäller att koppla om rätt så det inte blir kortslutning.
Du kan alltså inte ladda och använda extrabatteriet samtidigt.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Pratar vi inombordare tror jag en extra generator är det enklaste alternativet.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Bit96 ide finns på startvagnar för bil/lastbil där sitter en huvudströmbrytar nyckel man flyttar från 24v till 12v läge innan laddning.

Eftersom det bara finns en så kan ingen frestas slå till båda brytarna samtidigt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

"Pratar vi inombordare tror jag en extra generator är det enklaste alternativet."

Det blir både dyrare och mycket mer komplicerat än en DC-DC konverter.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mauritz skrev:Bit96 ide finns på startvagnar för bil/lastbil där sitter en huvudströmbrytar nyckel man flyttar från 24v till 12v läge innan laddning.

Eftersom det bara finns en så kan ingen frestas slå till båda brytarna samtidigt.
Då får man välja om man vill köra motorn eller förstärkaren.
olol

Inlägg av olol »

Skall kika lite på DC-DC omvandlare.. Det är en utombordare vi pratar om, 150hp. Så en extra generator är tyvärr inte en möjlighet.

Vad för DC-DC omvandlare skulle ni rekomendera, är det stor skillnad på dem?

//Olol
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Frågan är först; hur mycket effekt eller ström (Ampere) behöver förstärkaren (och annat du ev. ska köra på 24V) ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ger förstärkaren verkligen bättre prestanda vid 24V än 12V? Annars är det ju bara att ta till tillräckligt grova matningskablar och köra den på 12V...

Den där lösningen med två generatorer som någon föreslog blir krånglig eftersom extrageneratorns skal kommer vara kopplat till orginalbatteriets +12V, d.v.s. man måste ha isolerat fäste för generatorn.

Om man ska mickla med generatorer å sånt så skulle man i princip kunna ta ut trefasen från orginalgeneratorn genom att löda in tre trådar vid likriktarbryggan, och göra en spänningsdubblarkonstrultion med kondensatorer och dioder, men jag är skeptisk till det, krånglighgetsnivån är nog för stor.
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Annars kan du byta förstärkare till en som är specificerad för 12v. Då slipper du allt krångel med att ha någon 24v matning helt och hållet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Eller köra lågbudget alternativ; ta fritidsbatteriet med hem och ladda med konventionell laddare. Ta med det fulladdade och anslut i serie med båtens startbatteri till förstärkaren utan att ändra båtens egen installation. Då kan motorn köras samtidigt som man använder förstärkaren så länge man inte jordar högtalaranslutningar till båtens jord (-).
Skriv svar