LED till plexiskyllt + aluminumstängs fästen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajn
Kontakt:

LED till plexiskyllt + aluminumstängs fästen

Inlägg av Pajn »

Jag vill göra en liten skyllt med en plexiskiva som är graverad på baksidan samt lysa upp bokstäverna med två leds.

Skylten blir ca. 10*25cm och bokstäverna ca 4cm höga. Avståndet mellan en led och den första bokstaven blir på två stycken ca 1cm.

Frågan är vilka led jag ska använda.
Tex. hur mycket ljusstyrka krävs det?
och funkar RGB leds eller kommer färgerna inte blanda sig bra i bokstäverna?
Jag antar att jag behöver rätt bred spridning för att kunna lysa upp hela fösta och sista bokstaven?

Och för fästena, dem kommer bestå av två aluminiumstänger (vet inte exakt vad dem heter) som är 7,7cm långa och 2cm i diameter.
Dem ska sticka ut ett par mm på framsidan av skylten så dem måste fungera som en mutter eller bult.
Tanken är att svarva spetsen på en "stång" så att skyllten inte glider in för långt samt borra och gänga ett litet hål.
För "bulten" gör man en 2mm tjock skalle med ett borrat och gängat hål samt en stopskruv.
Svårt att förklara, men här får ni en skiss som förhoppningsvis förtydligar.
Bild

Möjligtvis får man göra den 3mm tjock + att man får löda stopskruven för att det ska hålla.

"Problemet" är att jag vill ha in leden i fästet och det är här det börjar bli svårt så om nån har några tipps får ni gärna dela med er av dom :)
Självklart får ni gärna dela med er med en bättre lösning på fästet också om ni har det.

En rendering av hur det är tänkt att se ut
http://solsidan.dyndns.org/images/render.JPG (1920*1080px)
Användarvisningsbild
prototypen

Re: LED till plexiskyllt + aluminumstängs fästen

Inlägg av prototypen »

Prylen till höger , gör den som en bricka och skruva fast den med en försänkt skruv.

Belysningen, ska den lysa in i kanten på plexiglaset eller ska du ha den som bakgrundsbelysning?

Protte
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Vill inte att några skruvar ska synas :P

Belysningen ska vara in i kanten på plexiglaset.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varken skissen eller länken synns så det är svårt att förstå. Ska du ha LED en bit ifrån plexikanten tappar du väldigt mycket ljusstyrka. Med effektled, placerade så långt bakom att hela ytan belyses kan du få till det med 2st LED, men det är med bakgrundsbelysning.

edit: Nu fungerar bilden och länken ska titta på dom.

För att få ljuset att bli jämnstarkt i ditt fall behöver du fler än 2st LED! Men samtidigt beror det ju på hur stora variationer i ljusstyrka du tillåter. Att prova är lösningen.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Bilderna ligger på en server här hemma och vi har tyvärr lite problem med routern. Jag kanske ska ladda upp bilderna nån stans?

Hur många tror du jag behöver? Skulle kanske kunna få in två stycken i varje fäste som är vinklade lite uppåt och neråt. Skulle det bli bra? Eller finns det några bättre förslag?

Skulle helst inte ändra på den yttre designen och vill inte att skruvar och lysdioder eller annat syns.
Borre

Inlägg av Borre »

Ladda upp här på forumet?
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Jag glömde att man kan det nu för tiden :oops:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Svårt att säga hur mycket dioder som behövs. Har själv gjort ett par skyltar ca 8 * 18cm dessa hade jag 2s röda 5000 eller 6000 mcd. De synns dåligt i ljus, i mörker är de ok om man bortser från att de har ojämn ljusstyrka. LED'n satte jag i nederkant och man ser både att det är svagare i överkant och att strålen inte täcker ut på alla ställen i nederkant.
Skriv svar