SDR-Kits VNA (vector network analyser)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jop

SDR-Kits VNA (vector network analyser)

Inlägg av jop »

Idag kom det ett skojigt paket på posten :) Närmare bestämt en DG8SAQ VNWA.

Första mätningen gjorde jag på ett ytvågsfilter från epcos. Filtret kommer från IF-steget i en gammal videoapparat.
25M_45M_S21_S11.png
Grafen visar S11 och S21, passbandet ska normalt ha en dämpning på ungeför 13dB och här kan man se att dämpningen är mycket värre än så. Det beror mest troligt på att filtrets ut-impedans är inte matchat mot VNA:ns impedans på RX-porten.

Markören visar en in-impedans på 1.3kOhm ||15.6pF och enligt databladet ska den vara 1.3kOhm ||16.6 pF. Gissningsvis beror skillnaden på att de SMA kontakter som är pålödda på filtret inte var med i kalibreringen.
Epcos_G3959M_freq_response.png
En liten skärmdump från databladet. Plotten är refererad till den ungefärliga dämpningen i passpandet vilket gör att passbandets tak ligger och skvalpar kring 0dB...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 16 september 2011, 23:02:28, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
labmaster

Re: SDR-Kits VNA

Inlägg av labmaster »

Då får jag gratulera till ditt nya instrument. Jag har också en sådan sedan ett halvår tillbaka.

Din teori om orsaken till skillnaden i förväntat mätresultatet kan mycket väl förklaras med att du inte har med SMA kontakterna innan DUT:en i kalibreringen.
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Kul =) Har du använt den till något intressant bygge ?

När jag har labbat lite mer med programvaran och så tänkte jag använda den för att testa en LNA som jag har byggt.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har använt den till massor av saker som jag byggt och labbat med. Första mätningen jag gjorde var på ett 400 MHz helixfilter. Har även byggt ett kristallfilter och ett par bandpassfilter som jag skall använda i min SDR-tranceiver.
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Va kul med ett SDR-bygge, finns det någon projekt-tråd på EF än ? Det vore intressant att veta lite mer iaf
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nej men det kanske kommer upp något så småningom när det börjar ta form. Det är en direktblandad radio där signalen landar på cirka 20 kHz i en DSP från Analog Devices. Som LO tänkte jag först använda en DDS men sedan bestämde jag mig för Si570 som bland annat har mycket lågt fasbrus. Blandaren är en TUF-1.
Användarvisningsbild
jop

Inlägg av jop »

Kul projekt :) Ska bli spännande läsning när tråden kommer upp.

Si570 verkar ha ganska imponerande prestanda, det blir säkert en bra LO !
Skriv svar