Skicka enkla variabler från kretskort till dator!(nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
subframe
Kontakt:

Skicka enkla variabler från kretskort till dator!(nybörjare)

Inlägg av subframe »

Hej! :)

Jag skulle vilja skicka värden från en enkel spänningsomvandlare till säg en text-fil till att börja med.
(http://www.electrokit.se/download/FK815E-2.pdf)

Vrider jag den till 3V så är jag ute efter att se en trea sen på datorn.
Vilket är den enklaste metoden att föra över värden från kretskortet till PCn. Vad bör jag ha för manick
som fungerar som länk mellan PCB och PC. Är det seriel-port eller USB som gäller etc

Håller på att bygga ett vindkraftverk, och har solceller, så är i framtiden sugen på att kunna föra statestik :)

Allt gott och tack på förhand,
//dennis
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Skicka enkla variabler från kretskort till dator!(nybörj

Inlägg av Klas-Kenny »

Vetifasen om det finns lättare sätt, men vad jag hade gjort är att ta en microprocessor med ADC och UART, låta microprocessorn mäta spänningen och skicka resultatet med UART till datorns serieport.

Det är ganska simpelt, OM man kan programmera microprocessorer. Även om det inte är så svårt att lära sig om man vill.

Edit: missade att du var nyregistrerad, Hej och välkommen till EF! :waving:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej Dennis och välkommen till forumet! :)

Vanligtvis använder man serieporten eller en USB-omvandlare till serieport. Den använder asynkron kommunikation enligt RS232-protokollet. Då kan du få data inläst direkt i ett terminalprogram.

Om vi tar det vanligaste sättet, serieporten (RS232):

Du behöver flera steg i din omvandling från spänning till siffra i datorn:

1) spänningsdelare: delar den inkommande spänningen så att den blir hanterbar för en krets att läsa in.
om du t.ex. har en inspänning som kan variera från 0 till 30 volt vill du kanske dela den med 10 för att få 0-3 volt.
2) a/d-omvandlare omvandlar spänningen till digital data.
3) en krets som kan lagra det digitala talet.
4) en krets som kan omvandla digitala data till asynkron seriell kommunikation med viss baudrate.
5) en krets som omvandlar de logiska 5-voltssignalerna till RS323 standard +/- 12 volt. (t.ex. MAX232)
6) om man vill, omvandla RS232-till USB med en RS232-USB omvandlare eller en FT232.

eventuellt kan man skippa steg 5 om man går direkt på steg 6.

Allt detta blir ett jätteprojekt om det ska byggas med enskilda kretsar. Därför brukar man använda mikrocontrollers till sådant. De innehåller nästan allt som krävs för uppgiften.

En microkontroller innehåller: ADC (analog till digital omvandlare), CPU som hanterar och lagrar inlästa data och eventuellt ändrar data till en mer passande form att skicka. och en UART-enhet (för asynkron seriell kommunikation). Du behöver bara tänka på spänningsdelaren och att omvandla signalen till +/-12 volt.

Om du tycker det låter för mycket att börja med microkontrollers så kan det vara ett alternativ att köra pulslängds eller frekvensmetoden och ta in data genom en port eller kanske ljudingången. Då krävs det mer kunskaper i mjukvara för att tolka signalen. Å andra sidan blir elektroniken utanför datorn mycket enklare. I princip räcker det med en timerkrets och några motstånd/kondensatorer. t.ex en 555:a.

Andra på forumet kanske har bättre förslag?

(lite ytterligare funderingar: 3 volt är ju inte bara 3 volt. Du kanske vill veta lite mer exakt, och vill t.ex. ha fram 3.4 volt eller 3.42 volt? Hur noga du ska mäta spänningen kan ju vara avgörande för vilken teknik du ska använda. Likaså hur hög spänninng du vill kunna mäta som mest? 3 volt, 10 volt, 30 volt eller 300 volt?)
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

Hej, tack för svar och välkomnandet! :)

Angående microprocessor, finns det nån tex modul som är iordningställd redan och sköter allt med kopplingen?
Liknande http://www.electrokit.se/moduler-i-o-sp ... pweg.email
Eller rent av den kanske?

Förstår att jag måste läsa på en hel del om detta.

Mvh,
Dennis
H.O

Inlägg av H.O »

Om du vill komma frammåt fort(are) så titta på nått färdigt. Kanske Velleman PCS10 kan vara nått? Electrokit har de för 600:- (art: 41002014) men det finns såklart andra liknande enheter också.

Den modulen du länkade till (SPI Shortcut) har inget med det du vill uppnå att göra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Eller så kan säkert någon forummedlem fixa ett litet schema om du är sugen på att löda och programmera (har du tur kanske du får hjälp med programmering också, om någon här är på gott humör... :) ), den fysiska konstruktionen är inte precis raketforskning för de flesta här... :P

Jag kan säkert rita ett litet schema ikväll om det är intressant, men i så fall får du klargöra exakta specifikationer, tex hur du vill strömförsörja den, exakt spänningssspann som ska mätas, om serieport duger eller du villl ha USB etc. Det är ju lite tråkigt att rita ett schema som inte alls är vad du är ute efter :)

Men visst borde det finnas något färdigt kan jag tycka. Leta lite på Ebay.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tycker ju att frågeställningen är lite för diffus.

Rubriken handlar om att skicka "variabler" från "kretskort"... sen handlar det om att läsa in spänning i datorn.

Att läsa in spänning i datorn kan ju göra med ett A/D-kort till datorn, det finns en del labbkort.
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

H.O skrev:Om du vill komma frammåt fort(are) så titta på nått färdigt. Kanske Velleman PCS10 kan vara nått? Electrokit har de för 600:- (art: 41002014) men det finns såklart andra liknande enheter också.

Den modulen du länkade till (SPI Shortcut) har inget med det du vill uppnå att göra.
Ska kolla upp den! Ser riktigt intressant ut, tack!

Klas-Kenny skrev:Jag kan säkert rita ett litet schema ikväll om det är intressant, men i så fall får du klargöra exakta specifikationer, tex hur du vill strömförsörja den, exakt spänningssspann som ska mätas, om serieport duger eller du villl ha USB etc. Det är ju lite tråkigt att rita ett schema som inte alls är vad du är ute efter
Det var väldigt vänligt, men iom att jag inte själv vet exakt heller så kanske är det lite för tidigt...:) Men om du har jättetrist så är det 12VDC efter likriktaren. http://www.electrokit.se/download/FK815E-2.pdf
Sen kan man switcha mellan 1,5v-12v. Drömmen vore ju att bara plugga in den i USB, och mha lite kod få en updatering av volten:D Kan inte betala nått för denna, men om det blir aktuellt med en ordentlig pjäs för en egen väderstation med uppgifter med givare från vindkraften och sol osv så betalar jag givetvis en slant för kunskapen du förmedlar!
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

Nerre skrev:Jag tycker ju att frågeställningen är lite för diffus.

Rubriken handlar om att skicka "variabler" från "kretskort"... sen handlar det om att läsa in spänning i datorn.

Att läsa in spänning i datorn kan ju göra med ett A/D-kort till datorn, det finns en del labbkort.

Sant men tänkte nog att det blev en variabel av det hela när det väl var i datorn.
Rekommenderar du något labbkort?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Känns fortfarande ganska diffust vad det är för information du vill förmedla.
Sen kan man switcha mellan 1,5v-12v. Drömmen vore ju att bara plugga in den i USB, och mha lite kod få en updatering av volten:D
Så det är antingen 12V eller 1.5 volt? Inget därimellan? Bara två lägen? Är det den spänningen som ska läsas av, eller är det matningsspänningen du talar om?
johano

Inlägg av johano »

subframe skrev: Sant men tänkte nog att det blev en variabel av det hela när det väl var i datorn.
Jag började labba med ett Velleman K8055 ( 85-000-76 ) här och tyckte det var
väldigt enkelt att komma igång med.

/johan
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

jesse skrev:Känns fortfarande ganska diffust vad det är för information du vill förmedla.

Så det är antingen 12V eller 1.5 volt? Inget därimellan? Bara två lägen? Är det den spänningen som ska läsas av, eller är det matningsspänningen du talar om?
Oj, där var jag otydlig... Jag vill alltså se de olika utspänningarna, det finns 6 st lägen.

1.5 v
3 v
5 v
6 v
9 v
12 v

Och tanken skulle ju då vara att om jag vred selektorn eller vad man kallar det, så ska utspänningen läsas av och skickas till datorn. Skulle jag bara kunna få in värdet i en textfil kan jag ta det därifrån tänkte jag mig.

//Dennis
subframe
Kontakt:

Inlägg av subframe »

johano skrev:
subframe skrev: Sant men tänkte nog att det blev en variabel av det hela när det väl var i datorn.
Jag började labba med ett Velleman K8055 ( 85-000-76 ) här och tyckte det var
väldigt enkelt att komma igång med.

/johan
Tack! Kollar upp! :D
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag hade använt en atmega48 samt antingen max232 eller ft232. matningsspänning 5 volt reglerat från 9V-uttaget , från RS232-kontakten eller från USB. Det är ingen färdig lösning; man måste etsa eget kretskort och programmera så att man får ett tecken för varje nivå.

Det behövs en kristall för atmegan för att få rätt baudhastighet.

Kod: Markera allt

1.5 v -1
3 v   -3
5 v   -5
6 v   -6
9 v   -9
12 v  -0
fel:  -x
Detta tecken kan man t.ex välja att skicka en gång per sekund, på kommando eller om det sker någon förändring.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Konstigt att ingen föreslagit arduino som mellansteg, den har ju usb interface å hela skiten, bara att knappa in ett program som läser av en ADC ingång och skicka över infon till dattan över usb.
Skriv svar