Hejsan
Jag har köpt några class D (T) förstärkare från sure electronics men har stora problem med störningar och brus.
Alla test är utan att spela någon musik, grejerna är bara kopplade.
Exempel 1.
-Förstärkaren drivs med ett laptopliknande nätagg dvs. elektronisk. Och musik från telefonen (htc legend).
-Om man sätter örat precis vid högtalaren så kan man höra ett svagt brus så jag antar att man inte kan få det bättre än så?
Exempel 2.
-Samma nätagg som ex. 1 men musik från datorns ljudkort (asus xonar DS i nedersta pci platsen)
-Brusar ljudligt
-Om man tar bort jorden till nätagget så ändrar bruset karaktär men är fortfarande ganska högt.
Exempel 3.
-Förstärkaren matas från datorns nätagg (12V), musik från datorn.
-Brusar mest av alla.
Jag har oxå en sony ministereo kopplad till samma ljudkort och den brusar ungefär som ex. 1 den är dock kopplad till samma uttag som datorn vilket inte de andra nätagget är. Men båda uttag får sin jord från samma takdosa med ungefär samma avstånd.
Någon som kan hjälpa mig?
Brumm/störningar i förstärkare
Re: Brumm/störningar i förstärkare
Brus = noise (vitt brus)
Brum = ripple (nätbrum)
Vilket har du?
Brum = ripple (nätbrum)
Vilket har du?
När jag kopplar den till datorn så låter de som ett nätbrumm men om jag använder telefon så låter de som att de skulle "blåsa".
Kan tillägga att de fungerar bra om man kopplar förstärkaren till laptopen, men de är ju inte så konstigt. Jag ska testa samma sak med laddaren istöpslad -återkommer med resultat