On Off med momentan switch
-
On Off med momentan switch
Hej jag vill bygga en krets med en (flera) momentan switch där ett tryck = On och ytterligare ett tryck = Off. Finns det någon färdig IC för detta eller hur fixar man det? (den ska styra 5V logik)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ett enkelt sätt att fixa det är med en RS-vippa, eventuellt kopplad till ett relä, beroende på vad du ska styra. En RS-vippa kan vara en 7400-krets (NAND) som kopplas på ett speciellt sätt. RS står för Reset/Set. I vanliga fall använder man två ingångar, men det går att koppla så att man bara kör med den ena.
Nu har jag inget schema för den i datorn, men testa google så länge.
Nu har jag inget schema för den i datorn, men testa google så länge.
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
ElectroPek: Har inte listat ut vad du ska bygga, men har du alla knappar som behövs? Annars kunde du köpt knappar som sluter när man trycker en gång och bryter när man trycker nästa gång. T.ex http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 122468.htm
Annars kräver ju Jack's förslag (här över) bara fyra komponenter förutom själva knappen. Gör man 48st små kretskort, eller alla på ett kort, så har man bara 144 komponenter att löda. Plus IC-hållarna och att trycka i kretsarna där i. Ena polen på dina knappar kopplas till gemensam matningspänning och den andra polen till kretkortet/kretskorten.
Det låter inte som så otroligt mycket jobb.
Jag förstår att du vill ha en färdig IC-krets, men då får du ju löda 96 sladdar till knapparna, så du får ju nästan löda lika mycket ändå, förutom att du kanske slipper de 144 komponenterna då, men tar man lite då och då så känns det inte så jobbigt.
Men vem vet, det kanske finns någon som vet ett ännu smidigare sätt.
Annars kräver ju Jack's förslag (här över) bara fyra komponenter förutom själva knappen. Gör man 48st små kretskort, eller alla på ett kort, så har man bara 144 komponenter att löda. Plus IC-hållarna och att trycka i kretsarna där i. Ena polen på dina knappar kopplas till gemensam matningspänning och den andra polen till kretkortet/kretskorten.
Det låter inte som så otroligt mycket jobb.
Jag förstår att du vill ha en färdig IC-krets, men då får du ju löda 96 sladdar till knapparna, så du får ju nästan löda lika mycket ändå, förutom att du kanske slipper de 144 komponenterna då, men tar man lite då och då så känns det inte så jobbigt.
Men vem vet, det kanske finns någon som vet ett ännu smidigare sätt.
-
Det är enrythmbox jag konstruerat (musikinstrument, loopmaker) så allt ska vara plaserat på kretskort. Ska även prova att sälja några ex så det är viktigt att det blir så smarta lösningar som möjligt och det ska se bra ut med. Det var inte menat att använda momentana knappar från början men har inte hittat anndra som passar konstruktionen så jag tänkte kolla om en sån här lösning kan lösa problemet. Det ska ju vara lite kostnadseffektivt med om det ska bli attraktivt att köpa.
Ta en titt på Cyrs cpld/fpga faq.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6480
En eller ett par CPLD skulle göra jobbet rätt enkelt.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6480
En eller ett par CPLD skulle göra jobbet rätt enkelt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
Har funderat på att använda cpld till det men måste bäställa ett kit för det först. Har även funderat på att lägga hela eller så mycket som går av konstruktionen i en eller två cpld. I villket fall som hälst så är cpld så intresans så att det ska prövas om inte nu så innom en snar framtid....
Kul att det är någon som är intreserad av mitt projekt, har provat kretsen men ej ettsat kort ännu så billder blir lite svårt. Något ljudexempel kan jag nog ordna (men det blir då från en mycket änklare prototyp) men den låter ju lika dant. Kan simulera filtret med mjukvara då det inte finns på prototypen. (kan ta ett tag då jag har lite ont om tid) men ska fixa det innom några dagar.
Kul att det är någon som är intreserad av mitt projekt, har provat kretsen men ej ettsat kort ännu så billder blir lite svårt. Något ljudexempel kan jag nog ordna (men det blir då från en mycket änklare prototyp) men den låter ju lika dant. Kan simulera filtret med mjukvara då det inte finns på prototypen. (kan ta ett tag då jag har lite ont om tid) men ska fixa det innom några dagar.