Hjälp med konstruktion av GSM antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
polmanswe

Re: Hjälp med konstruktion av GSM antenn

Inlägg av polmanswe »

Metrik -> bra idé testar.

Annars börjar det bli bättre iaf. 10pF samt 33pF på matningen på förstärkaren hjälpte en del det med. Verkar som om antennkabeln läcker lite, håller jag den mot kortet med plastbit så "brummar" det mera!
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Fick inte till det med ferrit.

Testat återigen med koppartejp.

Första bilden är bara antennkabeln fixerad med kaptontejp, ljuder hyffsat men så fort man närmar sig med handen ca 2-3 cm ifrån kommer störningarna.

Andra bilden med koppartejp. Katastrofalt fullkomligt skriker i högtalaren av störningar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det verkar vara kopparfolien på kabeln som är "antenn". Är GSM-modulen ordentligt jordad där antennsignalen går ut, så att det inte finns en rad induktanser mellan GSM-jord och PCB-jord? Då kan hela modulens GND bli antenn i stället för den avsedda antennen.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Gustav-> tror jag ska pröva att jorda antennkabeln lite bara för att se vad som händer. Hela modulen är inlödd till krestkortets jordplan med dess skärming och allt det är 4 "tappar" på sidorna av GSM modulen förutom att den 80 poliga kontakten har jord den med.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Om skärmstrumpan på antennkabeln inte är ansluten till jord så är den inte rätt installerad. Då blir kabeln en del av antennen istället för en transmissionledning.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Resultat av att jorda antennkabeln.
1. prövade att jorda extra vid kontakten in till modulen och vips försvann nästan alla störningar (HIPP HIPP HURRA)
2. prövade sedan att jorda mera men vid antenndelen, Å GUD VAD DET LÅÅÅÅÅTER.
3. Tilllbaka till punkt 1, har lite som går ut via mikrofonen men det testar jag lite under helgen.

Nu är det hem till familjen och ta en liten Grogg ikväll tror jag.

TACK FÖR ALL HJÄLP HITILLS det känns iaf. inte lika hopplöst.

//Stefan.

P.s. har ni vägarna förbi uppsala eller hargshamn kontakta mig så bjuder jag på fika.
labmaster

Inlägg av labmaster »

"prövade att jorda extra vid kontakten in till modulen och vips försvann nästan alla störningar"

Om du med detta menar att du jordade skärmen på koaxialkabeln så PM:ar jag mitt PayPal-konto så att du kan sätta in valfritt belopp 8) .
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skärmningen borde väl vara över ljuddelen, inte RF-delen ?

Annars riskerar man väl en jättelik antenn mot en oskyddad ljuddel?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

polmanswe: Jag gissar på utförandet som om du har en wavecom-modul. De kan vara lite trixiga. Men om allt verkar OK nu, så är det bara roligt att kunna vara till hjälp. Du kan kanske bidra med något en annan gång.

blueint: Det är i och för sig riktigt att det borde vara skärmning över ljuddelen också. RF-delen skall absolut vara skärmad och det är den automatiskt i modulen. Troligen har modultillverkaren missat något om jordning vid antennkontakten.

Men det viktigaste är att kabeln inte är antenn utan kabel. Sedan verkar det som om den här antennen inte strålar bakåt mot ljuddelen.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Gustav180 -> dom störningarna vi nu har kvar är från microfonen. Det är dessvärre inte en balanserad moc och har dessutom integrerad förstärkare. Ska testa imorgonbitti med koppartejp över denna modul mm.
Skriv svar