Shift Register - 4006B DIP-14 18-Stage Static Shift Register
Re: Shift Register - 4006B DIP-14 18-Stage Static Shift Regi
Aha, glöm mitt inlägg, jag missade PORTA,2...
-
Jesse: Jag har bara en display än. Sekundernas ental. Min tankebana som du citerade är dit jag har tänkt komma. Jag tror att jag har nämnt att jag bara har en display än så länge men om jag inte har det ber jag om ursäkt för att jag varit otydlig. Än så länge är det alltså 8 bitar som ska ut på en display.
-
Jag testade av en slump ikväll att driva denna PIC med 7 segmentsdisplayen med "egen ström", alltså inte via PICKIT 2 och då var det inget problem med att vissa siffror lös svagare. När jag sedan provade att koppla in allt via PICKIT 2 för att testa så lös 4 och 8 svagare igen.
När jag jag driver kretsen separat så är det med en batterieliminator, vet tyvärr inte specen på den nu pga att jag inte sitter i garaget.
Är det någon som har haft problem med "matningen" från PICKIT 2?
Finns det någon inställning i PICKIT 2 programmet på datorn?
Sodjan: Din fråga om "matningsspänningen är stabil över alla siffror oavsett siffra" kan jag tyvärr inte svara på efter som jag inte riktigt vet hur jag ska kolla det. Men en gissning är väl att matningsspänningen inte är stabil när den matas via PICKIT 2.
MVH Peter
När jag jag driver kretsen separat så är det med en batterieliminator, vet tyvärr inte specen på den nu pga att jag inte sitter i garaget.
Är det någon som har haft problem med "matningen" från PICKIT 2?
Finns det någon inställning i PICKIT 2 programmet på datorn?
Sodjan: Din fråga om "matningsspänningen är stabil över alla siffror oavsett siffra" kan jag tyvärr inte svara på efter som jag inte riktigt vet hur jag ska kolla det. Men en gissning är väl att matningsspänningen inte är stabil när den matas via PICKIT 2.
MVH Peter
Det låter fortfarande som om du har en felkoppling/kortis nånstans som drar en massa ström. Annars kan jag inte förstå fenomenet att t.ex. en fyra (med 4 tända segment) skulle dra ner matningen mer än en åtta ( med 7 tända segment).
Något väldigt lågt pull-up motstånd t.ex (10 ohm istället för 10k)?
Något väldigt lågt pull-up motstånd t.ex (10 ohm istället för 10k)?
-
Enda motstånden jag har är:
33 Kohms motstånd på MCLR (Det fungerar väl som ett PullUp)
7st 180 ohms motsånd, ett vardera i serie med varje lysdiod i displayen.
Thats It, har ingen brytare eller något annat.
Du har säkert rätt jesse men jag ser inte vad det kan vara, ush så frustrerande.
MVH Peter
33 Kohms motstånd på MCLR (Det fungerar väl som ett PullUp)
7st 180 ohms motsånd, ett vardera i serie med varje lysdiod i displayen.
Thats It, har ingen brytare eller något annat.
Du har säkert rätt jesse men jag ser inte vad det kan vara, ush så frustrerande.
MVH Peter