Hej,
Jag håller på att sätta ihop en extrem slimad htpc.
Har tittat på PicoPSU, som jag skulle sparat mycket plats med. Datorn kommer dra ca 70w vid load.
Till min fråga, på mini-itx.se säljer de kit med nätadapter till PicoPSU. Jag vill vara på säkra sidan och hade tänkt köpa en PicoPSU på 150w.
De har två kit:
Picopsu 150XT / AC-DC 12v 6,67A 80w adapter
Picopsu 150XT / AC-DC 12v 12.5A 150w adapter
Alltså ett kit med en nätadapter som har mycket lägre wattantal. Kan denna nätadapter driva PicoPSUn? Finns det några nackdelar?
Jag valde att inte länka till sidan då jag inte vet om man får det på detta forum.
Tack på förhand för all hjälp
mvh
Martin
Kan 80w nätadapter driva 150w nätaggregat?
Re: Kan 80w nätadapter driva 150w nätaggregat?
PicoPSU är ju bara en omvandlare, den drar ju ingen effekt själv (mer än förlusteffekterna, men de är relativt små).
Så allt beror på vad grejerna som matar från din PicoPSU drar.
Så allt beror på vad grejerna som matar från din PicoPSU drar.
Okej jag tror jag förstår.
Kitet med 80w nätadapter kan alltså max leverera 80w, även om PicoPSUn är specad på 150w?
Kitet med 80w nätadapter kan alltså max leverera 80w, även om PicoPSUn är specad på 150w?
Ja, annars får den som konstruerat PicoPSU:n Nobelpris!!
Precis, det är den svagaste länken som styr hur mycket man kan ta ut.
Det är inte säkert att en 150 W PicoPSU kan leverera 150 W ens med en 200 W nätadapter, PicoPSU är ju specad med vad den kan ge för max-ström på de olika spänningarna och 150 W är om man drar max på alla spänningar. Men ofta drar man inte max ström på alla spänningar och då kommer man inte upp i 150 W.
Det är inte säkert att en 150 W PicoPSU kan leverera 150 W ens med en 200 W nätadapter, PicoPSU är ju specad med vad den kan ge för max-ström på de olika spänningarna och 150 W är om man drar max på alla spänningar. Men ofta drar man inte max ström på alla spänningar och då kommer man inte upp i 150 W.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Det intressanta med de PicoPSUerna som endast går på 12V inte regulerar 12V-linan utan matar den rakt genom. Så när man köper en "kraftigare" modell så får man bara mer koppar till vidarematningen till 12V-linan... (80W-modellen har iofs 1A mindre på 5V-linan än 120W och 150W-modellerna...)