Tycker fortfarande du borde läsa manualerna.
Eftersom 0X00 inte finns som kommando, skiter displayen i det.
Hur kan man vara säker på att detta fungerar när det inte står i displayens datablad.
Borde man inte följa den dokumenterade initieringen av displayen.
Det kan ju vara skillnad på olika tillverkare av HD44780 kompatibla kretsar.
Det kan ju vara skillnad på olika tillverkare av HD44780 kompatibla kretsar.
Därför behöver man läsa manualen.
Notera ATT uChips rutiner är specifika för HD44780, nödvändigtvis behöver dessa INTE fungera på sk Kompatibla kontrollers.
Därför MÅSTE man ALLTID läsa MANUALERNA för respektive kontrollers, samt som det visat sig även för processorn i fråga.
Detta är ju Elementärt, LÄS ALLTID MANUALERNA, det finns ingen som helst bakdörr.
OK, kanske dags att få med lite sans och realism här...
Om en koppling med en LCD inte fungerar vid första försöket så är det enbart
korkat att börja diskutera eventuella skillnader mellan original HD44780 och
eventuella kopior. Det är absolut inte sannolikt att det är just *det* som är grejen.
I 999 fall av 1000 är det ingen som helst avgörande skillnad mellan de olika
"HD44780-kompatibla" LCD'er som finns på marknanden. Om det vore det
så skulle det inte den marknanden finnas...
Det här har helt spårat ur. "E" linjen är kopplad till en PIC pinne som inte
kan driva "hög", simple as that...
> nämligen hur snabbt den svarar efter initieringen..
Ja, det är den enda praktiska skillnad som jag har hört talas om, och
det är *originalet* som är långsammast, om jag inte minns helt fel. Alltså
inget problem i praktiken, om man designar mot original specen.
I just detta fall så verkar det bara vara den klassiska "RA4-missen"...
Vilken hård ton det är i denna tråden.
Varför bli så upprörd bara för att jag tycker att det är konstigt att initieringen i XLCD-rutinerna i 4-bitars mode INTE följer manualen för LCD-displayerna? Att skriva rutiner som INTE följer LCD-displayernas manual verkar i mina ögon riskabelt när det inte finns någon anledning att göra så. Det är enligt vad jag vet helt odokumenterat vad som händer då man skickar kommandot 0x00 till LCD-displayen under initieringen, alltså bör man inte göra det.
Det är detta med att använda odokumenterade kommandon som jag avsåg i mitt förra inlägg med att det kan vara skillnad på olika tillverkare av HD44780 kompatibla kretsar.
Jag håller med.
Det hela var ju "bara" ett ganska klassiskt och inte alls ovanligt RA4-misstag
och det fanns nog aldrig anledning till en del av det lite förhöjda tonläget.
Dock, första tanken, när en förrhållandesvis enkel testkod med en LCD rutin
som sannolikt är körd många gånger tidigare och i en rellativt vanlig utveck.miljö
används, borde inte vara att det är något fel med själva rutinen, speciellt inte
innan man har kollat alla andra mycket vanligare nybörjarmisstag...
Nu så ser jag att RA4 nämndes ett par inlägg innan jag reagerade på det, där
missade jag...
Nu är det så att jag har försökt få xlcd.h filen att driva min display och har stöt på patrull. Min fråga är hur man ändrar utgångarna. I nuläget står den bara och tuggar på de gamla portarna även fast jag ändrat i xlcd.h filen (Jag har kopplat lysdioder till de gamla portarna som blinkar förnöjt enligt kod.).
Nej, det är nog ingen bra ide.
Starta en tråd med en rubrik som är rellevant
för just ditt problem. Jag har inte en susning om vad
"xlcd.h filen" är för något. När du startar din nya tråd, ta
lite tid på dig och gör det ordentligt med referenser till de
verktyg du använder o.s.v. Jag har inte läst de gamla inläggen
och vet inte om xlcd på något sätt har med det att göra.
Sen så kan väl aldrig en h-fil "driva" något över huvudtaget
så det behövs nog lite bättre förklaring till vad du gör.
Sodjan, Vänlig som vanlig, är kaffet slut kanske? Nåväl. Jag tänkte i min enfald att de som diskuterat i tråden ganska nyligen kanske skulle ha en susning om hur man går tillväga. Och förlåt mitt ordval, allt är nämligen inte så lätt när man inte kan allt. (Härligt att tråden fortsätter med så trevsam stämning, det är kul att vi alla bidrar till att göra världen till ett muntrare ställe! .) Mvh
Jag håller faktiskt med Sodjan. Det blir bara rörigt att blanda ihop två olika problem där man inte har samma bakgrund eller ens samma problem! Visst, båda handlar om LCD, men var det några mer likheter utöver det?