X-IL ska bygga ny fräs. Använder och funderar...
Re: X-IL ska bygga ny fräs, behöver designhjälp se sid 2
Du får åka förbi nån lokal verkstad med lite fikabröd så brukar man få hjälp. 

Ja det är ett alternativ som jag tänkt på. Ska kolla med svärfar om han fortfarande har kontakter på deras verkstad på jobbet.
Har du hittat denna tråd? Många verkar få bra resultat med Rage sågarna...
Ja jag har läst den och det finns en billig Rage II till salu på blocket nu. Men den är lite för dyr för mig just nu i alla fall. Jag ska se vad jag kan komma på med de maskiner och kontakter jag har.
Hur långa skall är profilerna som skall kapas och vilken längd skall de ha? Kolla vad det kostar att skicka dem på posten så kanske jag kan göra en insats för en billig penning.
De längsta är väl nånstans runt 1500 och skall kapas till blandade längder med längsta längd 800 har jag för mig. Att skicka på posten är nog uteslutet, men tack för erbjudandet.
DHL eller Schenker kanske kan vara ett alternativ ty jag kan fixa kapning med väldigt god precision i en maskin som är speciellt anpassad för att kapa aluminiumprofiler.
Jag ska fundera på det labmaster.
Är lite sugen på att fixa varvtalsreglering till gersågen och köpa en RAGE-klinga, men vi får se.
Är lite sugen på att fixa varvtalsreglering till gersågen och köpa en RAGE-klinga, men vi får se.
Hmm, om jag tömmer hobbykontot så kan jag få en RAGE 2, vilken jag kommer att ha nytta av till mycket annat också. Svårt att välja nu.
Blev lite förvånad idag när jag tog isär lager och kulskruvar i HSB-enheterna. Det satt två vanliga 6205 gummitätade, jag var nästan säker att det skulle vara något mer exotiskt, nå det blir ju både enklare och billigare så jag klagar inte. Jag har tre st hemma redan, men de ska i jula-fräsen.
I fredags skruvade jag även ihop lite av kablaget men hade ingen bra platta att montera allt på.
I fredags skruvade jag även ihop lite av kablaget men hade ingen bra platta att montera allt på.
Är det någon som har erfarenhet av VXB bearings? Priserna blir jag inte klok på, samma lager verkar finnas till ganska skilda priser. 8st 6205-2rs går på 25$ inkl frakt (samma verkar finnas för 34$ exkl frakt???
). Nu behöver jag bara fyra, men har inte hittat det billigare eBay. Däremot har ju biltema i sitt sortiment för 34kr eller så. Frågan är bara om jag kan förvänta mig problem med biltemas? Är VXB bättre, det lär väl också vara lågbudget kinagrejer?

Jag har köpt massor av lager från dom, du fattar nog till vad.
Har alltid funkat bra.
kvalité... man brukar alltid få vad man betalar för.
Hittade 2st 6205 utan tätning men det duger inte va?

Har alltid funkat bra.
kvalité... man brukar alltid få vad man betalar för.
Hittade 2st 6205 utan tätning men det duger inte va?
POS, du menar VXB?
Duger och duger... För test är det klart det duger, men jag har ju tre st kapslade själv som är tänkta till JULA-fräsen. Iofs behöver väl inte alla de vara kapslade...
Hur som helst behöver jag ju fyra st till. Endera väntar man tills det kanske kommer SKF på Tradera eller så slår man till på dessa nu och har en uppsättning i reserv. Nå under dagen kommer det inte att beställas i alla fall.
Duger och duger... För test är det klart det duger, men jag har ju tre st kapslade själv som är tänkta till JULA-fräsen. Iofs behöver väl inte alla de vara kapslade...
Hur som helst behöver jag ju fyra st till. Endera väntar man tills det kanske kommer SKF på Tradera eller så slår man till på dessa nu och har en uppsättning i reserv. Nå under dagen kommer det inte att beställas i alla fall.
Dina lager kan vara intressanta. Ska kolla upp lite.