Distpedal låter inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Distpedal låter inte

Inlägg av PoorCadaver »

Hej!

Jag är ny på forumet så jag hoppas jag lägger denna tråd rätt!
Jag håller på och bygger en distpedal till elgitarr, en fuzz face. Men efter att ha följt kretsschemat noggrant vill det inte fungera när jag lött fast komponenterna på en labbplatta. Problemet är att jag får ett brumm i förstärkaren, men inget signalljud alls. Volymen och disten verkar gå att justera m h a potentiometrarna, men det påverkar bara brummet.

Schemat jag använder:
Bild

Jag använder BC547 transistorer, men de ska väl vara solikon så det borde gå?
Jag kan bifoga en ritning på hur jag lött ihop allt när jag kommer hem från jobbet. Jag har också gjort en kretskortslayout i Eagle för att senare etsa ett mönsterkort. Bifogar även det senare.

Men tills dess, är det någon som har ett tips på vad som kan vara fel eller jag kan prova? Har provat många olika scheman men inget verkar fungera, och oftast med samma fel som utgång. Därför tror jag att jag gör något fundamentalt fel...

Tack!

Jonas
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Distpedal låter inte

Inlägg av psynoise »

Hej,

Ett tips är att mäta med oscilloskop och fundera ut hur spänningen borde se ut i varje punkt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu vet ju jag inte hur schemat stämmer med hur du kopplat, men som jag tolkar det:

Ingångskontakten är en stereokontakt som med en monoplugg fungerar som strömbrytare.

Utgångskontakten är ritad som en "halv" stereokontakt, om den används med en monoplugg så antar jag att pluggen bara kortsluter och "tip" på pluggen hänger i luften. Och då blir det ju antagligen bara brum.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Håller med Nerre att utgångsjacket ser konstigt ut, men det är väl slarvigt ritat bara. Skall väl föreställa ett monojack.
Ett jordningsfel gissar jag på, eftersom det brummar. Gå igenom kopplingarna ytterligare så hittar du nog felet.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Utgångsjacket (6,3 mm) är ett monojack. Det ska inte kortsluta, utan ena pinnen får signalfrån potten som styr volymen, alltså ljudsignalen, och den andra pinnen är jord.

Jag har gått igenom kretsen (kretsarna) många gånger, men jag har helt fått slut på idéer. Hittar inga fler jordfel eller felvända komponenter. Har letat på internet efter kopplingsscheman och bilder på befintliga kort så att jag kan jämföra, men inte hittat något användbart.

Postar bilder på min krets och skiss när jag kommer hem så kanske vi kan hitta något utifrån det? Måste vara något jag ständigt missar...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att felsöka visuellt genom att kolla på komponenter och monteringen är tidsödande och ledder oftast inte till resultat. Använd mätinstrument, oscilloskopet är dina ögon.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Eller som det så fint brukar sägas: Att mäta är att veta.

Har man inte rätt instrument att jobba med får man väl försöka på annat sätt. En högohmig hörsnäcka och lyssna i olika punkter kan funka. Eller så använder man ljudkortet som oscilloskop (men då behöver man nog se till att bygga en skyddskrets för ljudkortets ingång).
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag testade att bygge den där kretsen just nu. Den funkar bra. Och jag upptäckte att om ingånegn blir öppen (flytande) så får man en massa brumm på utgången. Så kolla att komponenterna på ingången sitter där dom ska.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det där schemat är tänkt för Ge-transistorer-AC128.Fungerar inte så bra med moderna Si-transistorer.Scrolla lite längre ner så hittar du schemat för Si-transistorer.Troligen kommer det också att bli lite annorlunda ljud med SI.
http://www.geofex.com/article_folders/f ... fffram.htm
Egentligen behöver man inte oscilloskop för att kolla.Det naturligaste är ju att mäta kollektorspänning på Q2 som antingen kan vara ganska låg eller ganska hög för att man ska få någon klippning.Tyvärr saknas något vettigt värde att utgå ifrån.Åtminstone har inte jag sett EN ENDA mätning någonstans.Svagt av "konstruktörerna".
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag använde BC546B
Funkar fint. Men den klipper nästan lite väl hårt om man vrider på fullt.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Just det.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Tyvärr så har jag inte råd med ett oscilloskop nu, men det ligger högt upp på min önskelista!

Electricguy:
Om du fick kretsen att fungera så är jag VÄLDIGT nyfiken på hur du löste det praktiskt! Du har inte lust att ta ett par bilder på din krets och skicka till mig eller posta här? Jag har, som jag skrev tidigare, inget referensmaterial att jämföra med så det vore mycket intressant att få se!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag byggde den väldigt kompakt för att få plats på det lilla kortet jag hade liggande. men visst kan jag fixa ett par bilder på den.
Det blev absolut ingen skönhet. men den fungerar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Kontakt:

Inlägg av PoorCadaver »

Det spelar ingen roll hur det ser ut, är bara nyfiken på vad du har kopplat vart och hur du har vridit komponenterna =) Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Här kommer några bilder på skapelsen

Vit tråd är + matning (Vcc)
Svart tråd är gemensam jord
Rosa tråd är signal in
Blå tråd är signal ut (jag har skippat volymkontrollen)

Även vissa komponentvärden är lite off. potentiometern är på 2k istället för 1k
33k motståndet är på 47k
8,2k motståndet är på 10k
kondingen på utgången är på 2,2µF
kondingen på ingången är på 47µF

Jag har alltså tagit lite diverse krafs och lött ihop. och det funkar bra ändå! :D

Bild

Bild

Bild
Skriv svar