Vilka NiMH-batterier är bra?
Vilka NiMH-batterier är bra?
Vilka NiMH-batterier är rätt val om man vill ha det absolut bästa och var kan de köpas?
Hur är dessa som ELFA säljer? Det står "ursprungsland USA" och det borde ju vara bättre än Kina, men priset tyder intepå bättre kvalitet än GP utan säger istället att det är tvärt om...
Hur är dessa som ELFA säljer? Det står "ursprungsland USA" och det borde ju vara bättre än Kina, men priset tyder intepå bättre kvalitet än GP utan säger istället att det är tvärt om...
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Bäst på vadå? Kapacitet, självurladdning, temperaturområde eller nåt annat?
GP har ju GP ReCyko som tydligen ska vara rätt bra http://www.gprecyko.com/en/index.html
GP har ju GP ReCyko som tydligen ska vara rätt bra http://www.gprecyko.com/en/index.html
Du har rätt, luddigt ställd fråga.
Det som avses är bästa tillförlitlighet och drägligt lågt Ri. Om de laddar ur fort på hyllan eller inte har maxxad kapacitet saknar betydelse. Däremot är det förödande om de plötsligt slutar att fungera.
Förr hade ELFA kvalitetsceller från europeiska tillverkare, men de har tagits bort ur sortimentet numera. Undrar varför, sjunkande kvalitet eller något annat?
Får nog bli GP trots allt. Har haft sådana som gått sönder, men det har inträffat långsamt. Någon cell har börjat förlora kapacitet mycket snabbare än de övriga. Jämfört med det skit som t.ex. Texcus så är GP av fantastisk kvalitet.
Det som avses är bästa tillförlitlighet och drägligt lågt Ri. Om de laddar ur fort på hyllan eller inte har maxxad kapacitet saknar betydelse. Däremot är det förödande om de plötsligt slutar att fungera.
Förr hade ELFA kvalitetsceller från europeiska tillverkare, men de har tagits bort ur sortimentet numera. Undrar varför, sjunkande kvalitet eller något annat?
Får nog bli GP trots allt. Har haft sådana som gått sönder, men det har inträffat långsamt. Någon cell har börjat förlora kapacitet mycket snabbare än de övriga. Jämfört med det skit som t.ex. Texcus så är GP av fantastisk kvalitet.
Hej Marta.
Den cell med högst kapacitet och förhållandevis låg självurladdning är Maha Poverex 2700, om du avser AA storlek vilket jag förutsätter eftersom denna storlek är vanligast.
Om du vill ha cellerna till kamera tex och vill ha fullgod kapacitet efter några veckors vilande ska du kanske välja någon LSD cell (Low Self Discharge) vilket Sanyo introducerade senhösten 2005 (Eneloop).
Dessa LSD celler har en något lägre kapacitet, ca 2000-2100 mAh men har en mycket liten självurladdning, ca 85% kvar efter ett år, jämfört med standard Ni-MH som har ca 0,7%-1,0%
urladdning per dygn om de är friska.
Nuförtiden finns det många LSD celler, Maha Imedion, Varta Ready 2 Use mm.
Maha Imedion verkar vara den cell som har högst kapacitet men Eneloop har lägre resistans och kan leverera högre strömmar, fungerar faktiskt bra upp till 8A.
Anders
Den cell med högst kapacitet och förhållandevis låg självurladdning är Maha Poverex 2700, om du avser AA storlek vilket jag förutsätter eftersom denna storlek är vanligast.
Om du vill ha cellerna till kamera tex och vill ha fullgod kapacitet efter några veckors vilande ska du kanske välja någon LSD cell (Low Self Discharge) vilket Sanyo introducerade senhösten 2005 (Eneloop).
Dessa LSD celler har en något lägre kapacitet, ca 2000-2100 mAh men har en mycket liten självurladdning, ca 85% kvar efter ett år, jämfört med standard Ni-MH som har ca 0,7%-1,0%
urladdning per dygn om de är friska.
Nuförtiden finns det många LSD celler, Maha Imedion, Varta Ready 2 Use mm.
Maha Imedion verkar vara den cell som har högst kapacitet men Eneloop har lägre resistans och kan leverera högre strömmar, fungerar faktiskt bra upp till 8A.
Anders
Frågan är om det är sådanamed extrem kapacitet som jag söker. Alla andra egenskaper förefaller att försämras när tillverkaren gör allt för att pressa kapaciteten.
Tillförlitligheten är det absolut viktigaste, sedan lågt Ri. Om det är hög självurladdning och 1500mAh kapacitet är helt OK.
Storlekarna det gäller är AA samt sub-c, båda med lödfanor.
Bestämde mig för GP, de har funkat drägligt till annat.
Tillförlitligheten är det absolut viktigaste, sedan lågt Ri. Om det är hög självurladdning och 1500mAh kapacitet är helt OK.
Storlekarna det gäller är AA samt sub-c, båda med lödfanor.
Bestämde mig för GP, de har funkat drägligt till annat.
Om det är låg inre resistans du är ute efter så finns det bara ett riktigt bra val i AA-storlek vad jag vet, Elite 1700 AA, kolla testresultaten:
http://www.cheapbatterypacks.com/cellin ... LITE1700AA
Vill du ha bra Sub-C så säljs det på samma ställe, Elite Batteries 4000mah SC.
http://www.cheapbatterypacks.com/cellin ... LITE1700AA
Vill du ha bra Sub-C så säljs det på samma ställe, Elite Batteries 4000mah SC.
På tal om batterier...
Jag kanske har en lite gammal modell på mina. Varta Photo Accu 1600 mAtim, R6. Gröna med guldringar på.
Jag tycker att min digitalkamera uppför sig lite konstigt när batterierna har legat ett tag och börjat ladda ur sig.
När jag startar kameran så hinner jag inte göra så mycket innan den varnar för lågt batteri och stänger av sig.
Om den får ligga en stund sen, och jag knäpper på den efteråt, så kan jag använda den mycket längre.
Vad är det som händer då? Beror det på batterierna eller kameran?
Dom kan väl inte piggna till av att användas? Eller kan dom det? Det verkar ju så...
Jag kanske har en lite gammal modell på mina. Varta Photo Accu 1600 mAtim, R6. Gröna med guldringar på.
Jag tycker att min digitalkamera uppför sig lite konstigt när batterierna har legat ett tag och börjat ladda ur sig.
När jag startar kameran så hinner jag inte göra så mycket innan den varnar för lågt batteri och stänger av sig.
Om den får ligga en stund sen, och jag knäpper på den efteråt, så kan jag använda den mycket längre.
Dom kan väl inte piggna till av att användas? Eller kan dom det? Det verkar ju så...
Re: Vilka NiMH-baterier är bra?
Någon som har tips på bra LSD-batterier nu?
Sanyo Eneloop gen.2 verkar lovande men vilka andra talas det varmt om nu för tiden?
Kommer användas i kamera och led-lampa om de har betydelse.
Sanyo Eneloop gen.2 verkar lovande men vilka andra talas det varmt om nu för tiden?
Kommer användas i kamera och led-lampa om de har betydelse.
Re: Vilka NiMH-batterier är bra?
Power-X som säljs av "teknikmagasinet.se" har jag goda erfarenheter av.
Speciellt i dom högre 2500, 2800 mAh klasserna.
Speciellt i dom högre 2500, 2800 mAh klasserna.
Har observerat ett nytt problem med NiMH AA(R6) med högre prestanda, de har ibland för stor diameter!
SAFT är många som gillar när man läser i olika teknik-skrifter.
Kanske batterier som mest tekniker gillar?
http://www.saftbatteries.com/Technologi ... fault.aspx
Kanske batterier som mest tekniker gillar?
http://www.saftbatteries.com/Technologi ... fault.aspx
i äldre militära radiosändare satt det just SAFT celler, antagligen pga hög kvalitet!
Re:
Dessa celler har för hög inre resistans för din kamera, när dom inte är helt nyladdade så sjunker spänningen för snabbt och kameran stänger av.BJ skrev:På tal om batterier...
Låter man cellerna vila ett tag så stiger spänningen sakta igen.
Lösningen är att köpa dyrare batterier.