Temp-styrd kylfläkt (till-från)
Temp-styrd kylfläkt (till-från)
Tja!
Har bytt ut viscofläkten (typ bimetallfläkten)på min bil och ersatt den med en elfläkt.
Det jag inte riktigt kommit underfund med hur jag skall lösa än är termostatfrågan.
Efterssom termostaten/tempgivaren kommer att hamna på nedre kylarslangen så kan jag ju inte bara chansa å köpa en termostat med fast värde, utan jag skulle behöva ha en ställbar.. fläkten skall styras till/från, inte steglöst. problem nummer två är att jag vill att den skall starta vid en temperatur, men inte slå ifrån fören temperaturen sjunkit ca: 5 grader under starttemperaturen.
min lösning:
Har en tempgivare till ett temp-instrument som jag tänkt använda. (karaktären är logaritmisk och motståndet är omvänt proportionellt mot temperaturen) denna kopplad i serie med ett motstånd gör ju att jag i kopplingspunkten kommer att få olika spänningar beroende på temperaturen. (från plus till motståndet, från motståndet till tempgivare som i sin tur är kopplad till jord).
Denna punkten tänkte jag koppla till (+)-ingången på en smithtriggerkopplad OP.
för att kunna ställa temperaturen (start/stopp) så tänkte jag koppla dels en potentiometer till (-)-ingången (sidostift ett till plus, sidostift två minus, och mittenstiftet på potentiometern till (-)- ingången) och en potentiometer istället för de två motstånde för återkopplingen på OP:n.
Då kan jag ju ställa både start/stopp-temp och hur mycket temperaturen ska få sjunka innan fläkten stannar.
utången från OP:n styr med hjälp av en transistor reläet (vet att jag behöver ha en skyddsdiod över reläet för att inte knäcka transistorn) som fläkten är kopplad till.
för övrigt tänker jag använda en LM7805 för att köra med 5-volt över allt, för då behöver jag ju inte CMOS, och så behöver jag inte ta hänsyn till att spänningen över batteriet kan variera under gång.
Har ni några synpunkter på lösningen? några andra ideér på hur jag ska göra!?
Har bytt ut viscofläkten (typ bimetallfläkten)på min bil och ersatt den med en elfläkt.
Det jag inte riktigt kommit underfund med hur jag skall lösa än är termostatfrågan.
Efterssom termostaten/tempgivaren kommer att hamna på nedre kylarslangen så kan jag ju inte bara chansa å köpa en termostat med fast värde, utan jag skulle behöva ha en ställbar.. fläkten skall styras till/från, inte steglöst. problem nummer två är att jag vill att den skall starta vid en temperatur, men inte slå ifrån fören temperaturen sjunkit ca: 5 grader under starttemperaturen.
min lösning:
Har en tempgivare till ett temp-instrument som jag tänkt använda. (karaktären är logaritmisk och motståndet är omvänt proportionellt mot temperaturen) denna kopplad i serie med ett motstånd gör ju att jag i kopplingspunkten kommer att få olika spänningar beroende på temperaturen. (från plus till motståndet, från motståndet till tempgivare som i sin tur är kopplad till jord).
Denna punkten tänkte jag koppla till (+)-ingången på en smithtriggerkopplad OP.
för att kunna ställa temperaturen (start/stopp) så tänkte jag koppla dels en potentiometer till (-)-ingången (sidostift ett till plus, sidostift två minus, och mittenstiftet på potentiometern till (-)- ingången) och en potentiometer istället för de två motstånde för återkopplingen på OP:n.
Då kan jag ju ställa både start/stopp-temp och hur mycket temperaturen ska få sjunka innan fläkten stannar.
utången från OP:n styr med hjälp av en transistor reläet (vet att jag behöver ha en skyddsdiod över reläet för att inte knäcka transistorn) som fläkten är kopplad till.
för övrigt tänker jag använda en LM7805 för att köra med 5-volt över allt, för då behöver jag ju inte CMOS, och så behöver jag inte ta hänsyn till att spänningen över batteriet kan variera under gång.
Har ni några synpunkter på lösningen? några andra ideér på hur jag ska göra!?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Låter som en bra idé. Hysteresen måste du ha om du inte vill få problem, men det hade du redan tänkt på. Nej, jag ser inga problem med din lösning alls - jag kanske hade valt en av Dallas tempgivare isället för termistor, men det funkar inte bättre det - enda fördelen är att man slipper ta hänsyn till olinjära givare.
Kör du på med din lösning !
Kör du på med din lösning !
tack för ditt svar!bengt-re skrev:Låter som en bra idé. Hysteresen måste du ha om du inte vill få problem, men det hade du redan tänkt på. Nej, jag ser inga problem med din lösning alls - jag kanske hade valt en av Dallas tempgivare isället för termistor, men det funkar inte bättre det - enda fördelen är att man slipper ta hänsyn till olinjära givare.
Kör du på med din lösning !
hysteresen är jag med på, det är ju själva grejen med en smithtrigger..
har kommit på att jag får använda en inverterare efter op-förstärkaren, eftersom den går låg när temperaturen kommit upp i rätt läge..
testade det hela lite igår och det enda problemet som jag ser det är att det blir extremt små spänningskillnader mellan de två temperaturna som jag vill att det ska växla mellan.. motståndet i tempgivaren vid 65 grader är 370 ohm och vid 70 grader hamnar det på 306 ohm.
så nu funderar jag på att använda en till op mellan för att förstärka så signalen blir lite större..
har kommit på ett problem, men det kanske inverteraren löser, och det är att när OP:n går låg så lämnar den 1,8V ungefär, är det normalt?? driver den med 0V och +5V.
Varför har du tempgivaren på nedre kylarslangen? Jag har sett att man vid eftermontage (där alltså inte givare redan finns i kylaren) brukar sticka in givaren en bit upp mellan flänsarna på elementet, säg 1/3 del av höjden från botten eller så. Nåja det kanske inte spelar så stor roll.
Sen kan du skippa schmitttriggern helt och koppla op'n så den ger hysters, då kan du själv enkelt välja hur mycket hysteres du vill ha.
Sen kan du skippa schmitttriggern helt och koppla op'n så den ger hysters, då kan du själv enkelt välja hur mycket hysteres du vill ha.
anledningen til det hela är att bimetallfläkten (eller ja, viscokopplingen) skar, och en ny sådan skulle gå på drygt 2000:- och efterssom jag hade en sprillans ny elfläkt av mycket bra modell så fick det bli den!Tekko skrev:Varför inte en sån där termostat som sitter i bilar som har elfläkt från fabrik ? Varför har du bytt ut orginalfläkten btw ?
anledningen till att jag inte kan använda den som sitter orginal är att den ska sitta en bit upp på kylaren, och således skulle bilen gå för varm efterssom den måste hamna på nedre kylarslangen (gavlarna på kylaren är av plast, annars skulle det ju gå fint att sätta en där)
fick tipset från en kille som jobbat på volvo somk mekaniker att de brukade sätta på nedre kylarslangen, därför att det är vattnet som är på väg tillbaka in i motorn som är intressant att veta tempen på..Gimbal skrev:Varför har du tempgivaren på nedre kylarslangen? Jag har sett att man vid eftermontage (där alltså inte givare redan finns i kylaren) brukar sticka in givaren en bit upp mellan flänsarna på elementet, säg 1/3 del av höjden från botten eller så. Nåja det kanske inte spelar så stor roll.
Sen kan du skippa schmitttriggern helt och koppla op'n så den ger hysters, då kan du själv enkelt välja hur mycket hysteres du vill ha.
men din lösning skulle säkert funka fin den med!
schmmittriggern som jag pratar om är en op kopplad med hysteres!