Finns det nackdelar med kontaktdon?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Finns det nackdelar med kontaktdon?

Inlägg av prototypen »

Mattias, jag tror du kan glömma det med fast installation och kontakter. Det finns ingen motsättning i det.

Ponera att jag har ett apparatskåp där man drar in en kabel med kontakt som sätts direkt i ett kretskort, om då installationen skulle vara fast måste jag då klippa av kabeln och plinta den då?? nja.

Det verkar dessutom som det skulle vara i en platsbyggd apparat och där gäller inte installationsreglerna utan tillverkaren gör som han tycker. Grundläggande CE krav ska dock vara uppfyllda och apparaten får inte vara farlig för människor, husdjur eller egendom.

Om tillverkaren har ett kablage som ansluts i eller utanpå skåpet så visst bör man fästa upp kabeln på kabelstege eller i kabelkanal eller whatever.
En kabel lös på golvet kan i sig vara farlig (folk som snavar).

Tidigare i tråden var det uppe milspecade don, sitter donen på utsidan så kan det krävas dyra tuffa don men sätter man donen inne i apparatskåpet så finns det billigare, mera som delbar skruvplint.

Kabelgenomföringen kan man då ordna med http://www.roxtec.com/ då man kan få i riktig biffiga kontakter.

Protte, apparatskåpsbyggare som inte plintar en enda kabel
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Visst Maskindirektivet kan funka i vissa fall. Men kabeldimentionering och förläggning gäller fortfarande SS 436 40 00 och tillverkarens anvisningar.
Tillverkarna som gör kablarna CE märker dessa efter hur de är tänkta att användas. Annars måste du själv intyga att kablarna är säkra. Har man gummikabel skall det finnas dragavlastning.
Det är inga som helst problem att ansluta direkt på ett kretskort i ett apparatskåp. Huvudsaken är att det framgår i dokumentationen.
Som du säger ska ju maskinen vara CE godkänd. Det absolut lättaste är att hålla sig till den standard som finns. Annars lär det vara en diger pappershög med olika saker som kan hända som ska dokumenteras. Knappast speciellt smidig väg att gå.

De där kabelgenomföringarna du föreslog är riktigt nice. Men de kostar. Mycket bättre att använda sånt som man använder i vanliga fall.
Typ dessa.
http://www.nelco.se/infobase/IB_Product ... =673&web=1
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Frågan var om man får ansluta med kontakter i en fast installation?

Protte
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Ja om kabeln är godkänd för det. Annars inte.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Beror det inte också på vad som matas ut ur kabeln, och vilken typ av fast installation det rör sig om ?
(förutsätter lågspänning, men det finns regler kring peronskydd med mera, och högre krav på jordning med mera i arbetsbodar och liknande)

Är det verkligen ok att till exempel från isolationstrafo sätta ett kontaktdon på kabel som matar distributionscentral från trafon där JFB sitter i distributionscentralen???
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Om det ska vara fackmannamässigt utfört ska man hålla sig innom specarna för kabeln. Lågspänning räknas upp till 100V AC Eller 1500V DC.

Varför vill man sätta en isolationstrafo före en Jordfelsbrytare? Så länge du inte jordar ena sidan på trafon gör den ingen nytta.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Är det inte 1000 VAC?

Om jag inte minns fel så skall en matande anslutning/ledning med uttag/kontakdon i vissa fall ha personskyddsbrytare... Därav den tidigare frågan med exemplet...

>> Varför vill man sätta en isolationstrafo före en Jordfelsbrytare?
Därför att man då kan sätta flera jordfelsbrytare efter trafon och på så sätt sprida ut jordlekaget över flera brytare eller undvika jordfelsbrytare där reglerna tillåter det. Exempel mobilt elverk som tillfälligt skall mata en fast anläggning, finns väll krav på att alla uttagen på elverket skall ha jordfelskydd??? Vad gör man då om man har en pumpstation med en massa VFD:er som läcker som soll ??? ( 1 A jordfel på 63 A matning är väll inte omöjligt)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Skrivfel. Klart det ska vara 1000VAC. :oops:
Du får ha uttag utan jordfelsbrytare idag under vissa förhållanden. Tex att det endast är avsedd för specifik utrustning. Tex infravärmare. Men då skall detta vara skyltat.

Vissa utagscentraler kan man vidaremata utan att det går över jordfelsbrytaren men då ska det stå på centralen.

Reservkraft som matar en fast instalation behöver du inte heller ha jordfelsbrytare på.
Om du matar en anläggning med stora pumpar är det klart olämpligt att ha jordfelsbrytare. På elkraftverk 63A o uppåt brukar detta vara jordfelsskydd vara urkopplingsbart.

De enda jag kommer på att det krävs isolationstrafo idag är när man arbetar i en trånga utrymmen av metall.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Kan ändra frågeställningen litet.
Om jag har en cirkel som består av 14 segment och till varje segment så går det 5 kablar. Dessa kablar måste jag nu lägga när min cirkel är på plats, vilket tar mängder med tid. Jag skulle vilja att varje segment är en modul, så att jag kan sätta en modul bredvid en annan och bara koppla samman dem, genom att ha dragit kabeln tidigare. Hur borde man lösa det?

Edit. Missade visst lite information.
Enheten står utomhus så den måste tåla väder och vind.
Drivningen vid varje modul är 400V, 5,2kW.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Började nog i fel ände... :humm:
Jag ser över produktionen av kabelkaruseller.
Exempel på kabelkarusell: http://www.blueoffshore.com/wp-content/ ... 04/GA4.jpg (Varning stor bild)
Kabelkarusellen byggs i tårtbitar som sedan sätts samman till en karusell. Problemet är att man idag måste montera ihop hela karusellen innan man kan börja dra elkabel och man avsätter två veckor för elinstallation. Min tanke var då att eftersom man bygger alla tårtbitar som moduler så borde man kunna ordna kabeldragning innan montage och på så sätt minska tiden onsite. Givetvis gick mitt huvud in på kontaktdon och jag frågade om det istället för att fråga om vad det finns för möjligheter till anslutning mellan olika moduler. Varje modul får 5 kablar till sig, 6A som maximal strömstyrka.
Ska man sätta ett kontaktskåp mellan varje modul och dra in kablarna för koppling där?
Karusellen ska stå utomhus så kopplingen måste tåla varierande väder, ca -20 till +45grader.
Några idéer?
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Fem kablar, är det en femledare eller fem flerledare?
Vad är det i varje modul som ska ha kablar? För mig ser det ur som en karusell, en drivmotor så är det klart. Och om allt snurrar, är det matat genom någon form av släpringar? Bara nyfiken...

Med en femledare skulle det väl gå bra med kontaktdon som Amphenol t ex. (Även om jag har dåliga erfarenheter av dem i en fuktig miljö)

Med massa ledare blir det ju lite värre. Och så en aspekt till: Med en plint är det lätt att felsöka, mäta och följa kablar. Man kan lätt koppla ur t ex en givare utan att en massa annat följer med.
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Nja, varje tårtbit har en motor, en broms och en fläkt. Dessa drivs individuellt. Det är alltså fem enledare(?), de 2 sista gå till sensorer. Bilden är inte riktigt representativ för de jag jobbar med, mina/våra är större, över 50 meter i diameter. Som ni förstår är inte kostnaden för ett litet elskåp och plint direkt jättehög, men det måste kunna motiveras med sänkt produktionstid onsite.

Kontaktskena kallar dom det, men ja det är ju släpringar i princip. Sitter i mitten om karusellen är liten eller på innerradien om karusellen är stor >10m innerradie.

Problemet idag är ju att man måste skruva allt ovanifrån när karusellen står på plats, så du får montera kabelstegar och dra kablar liggandes på karusellen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Sätt ett litet elskåp med bra kabelgenomföringar och en kopplingsplint i på ena kanten av varje sektion, och lämna lite längd på kablarna på andra änden av sektionen, då är det bara att stoppa modulen innans kablar genom genomföringen och plinta fast dom... gissar att dom inte ska kopplas i/ur så ofta när det väl är på plats så det borde ju vara en bra lösning långsiktigt jämfört med kontakter... :)
TheLoser

Inlägg av TheLoser »

Mmm, det låter vettigt. Så stansar man bara hål för snabbmotering av skåpen och kabeldraningarna.
Nu gäller det att sälja in lösningen till herrarna på elavdelningen.
Wish me luck!
Skriv svar