Hej på er!
Jag försöker schemalägga kretsen för en takfläkt med ljusarmatur. Kan jag räkna med er hjälp? Jag vet inte om jag klarar av det själv. Jag har plockat isär en fläkt med trasig brytare som jag tänkte försöka laga. Men nu vill jag försöka rita ett schema istället för att förstå hur den fungerar. För det var en väldig massa sladdar i den. Det handlar om en Cottex C-528.
En takfläkt består i huvudsak av följande komponenter.
1. En motor
2. En kondensator
3. En brytare med dragsnöre
4. En brytare med skjutreglage
Det finns också modeller med ljusarmatur som den jag nämnde ovan. Då tillkommer en till brytare med dragsnöre och lampsocklar.
Hur ritar man strömkällan för växelström? Det är väl en cirkel med beteckningen AC?
Hur ritar man en brytare med dragsnöre i ett schema? Saken är ju den att de kan ha flera poler och flera lägen. Dessutom kan de ena stunden vara flerpoliga i ett läge/position, för att sedan vara enpoliga i nästa läge/position när man drar i snöret. Så det är inga enkla ON/OFF brytare.
Jag ska återkomma snart med lite fler detaljer och några bilder.
Hur fungerar kretsen för en takfläkt?
Re: Hur fungerar kretsen för en takfläkt?
Vad är det här för en kondensator? Som jag förstått så är det en flervärdeskondensator ("multi-value capacitor") som sitter i takfläktar, ett slags kondensator-pack alltså. Var kan man hitta fler såna här? Finns de kanske att köpa? Det är nog första gånger jag ser en sån.
Det finns ett litet schema tryckt på sidan av den som visar hur den är uppbyggd. Det ser ut som att det är 3 stycken kondensatorer som ligger parallellt med varandra. Sedan sitter det också 2 stycken resistorer parallellt med två av kondensatorerna.
Ni ser en bild på den här nedan.
Det syns inte så bra på bilden, men schemat ser ut enligt nedan.
Jag antar att bokstäverna betyder...
Y = Yellow
B = Blue
BK = Black
Som ni kan se så går den gula sladden (Y) till den översta kondensatorn, den ena av de två blåa (B) sladdarna går till den mittersta kondensatorn, och den andra blåa (B) sladden går till den nedersta kondensatorn. På andra sidan går det sedan svarta sladdar som har en gemensam punkt (BK) enligt schemat. Det ska alltså komma ut en svart sladd ur det här paketet, men de är två stycken i verkligheten. Stämmer det där schemat då?...
Det finns ett litet schema tryckt på sidan av den som visar hur den är uppbyggd. Det ser ut som att det är 3 stycken kondensatorer som ligger parallellt med varandra. Sedan sitter det också 2 stycken resistorer parallellt med två av kondensatorerna.
Ni ser en bild på den här nedan.
Det syns inte så bra på bilden, men schemat ser ut enligt nedan.
Jag antar att bokstäverna betyder...
Y = Yellow
B = Blue
BK = Black
Som ni kan se så går den gula sladden (Y) till den översta kondensatorn, den ena av de två blåa (B) sladdarna går till den mittersta kondensatorn, och den andra blåa (B) sladden går till den nedersta kondensatorn. På andra sidan går det sedan svarta sladdar som har en gemensam punkt (BK) enligt schemat. Det ska alltså komma ut en svart sladd ur det här paketet, men de är två stycken i verkligheten. Stämmer det där schemat då?...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det någon här som har erfarenhet av att laga takfläktar?
De har ju såna där brytare där man drar i ett snöre för att slå på eller slå av belysningen om det finns en ljusarmatur, och för att starta och stoppa fläkten eller ändra hastighet.
Problemet med just den här fläkten var som sagt brytaren. Snöret för brytaren som styr fläkten har gått av inuti brytaren. Så jag blev tvungen att byta ut den.
En vän till mig plockade ut den gamla brytaren åt mig. Så jag tog med mig den och åkte till en butik där jag köpte en ny motsvarande. Men vi har inte noterat var de olika sladdarna går. Det finns fyra hål på brytaren, de är märkta L, 1, 2, och 3. Men jag är osäker på var de olika sladdarna ska gå.
Jag kan återkomma med några bilder. Men det här är vad jag har fått ihop hittills. Det är ju inget riktigt el-schema men så ser kopplingen ut på komponentnivå. Man kan dela upp hela kopplingen i tre däck eller sektioner - ett motordäck, ett kondensatordäck, och ett belysningsdäck. Den huvudsakliga kopplingen sitter i kondensatordäcket. Och det är en hel del sladdar som går lite hit och dit.
Kondensatorn har jag märkt som "capacitor" och det är den där rektangeln med 5 punkter. Det är som sagt egentligen ett paket med 3 kondensatorer som används för att ändra hastighet på motorn.
Den där rektangeln med 6 punkter är en brytare med skjutreglage ("slide switch"). Den har två poler och två skiftande lägen (ON-ON funktion). Den är korskopplad för att man ska kunna ändra rotationsriktningen på motorn.
Jag återkommer angående de andra två brytarna.
De har ju såna där brytare där man drar i ett snöre för att slå på eller slå av belysningen om det finns en ljusarmatur, och för att starta och stoppa fläkten eller ändra hastighet.
Problemet med just den här fläkten var som sagt brytaren. Snöret för brytaren som styr fläkten har gått av inuti brytaren. Så jag blev tvungen att byta ut den.
En vän till mig plockade ut den gamla brytaren åt mig. Så jag tog med mig den och åkte till en butik där jag köpte en ny motsvarande. Men vi har inte noterat var de olika sladdarna går. Det finns fyra hål på brytaren, de är märkta L, 1, 2, och 3. Men jag är osäker på var de olika sladdarna ska gå.
Jag kan återkomma med några bilder. Men det här är vad jag har fått ihop hittills. Det är ju inget riktigt el-schema men så ser kopplingen ut på komponentnivå. Man kan dela upp hela kopplingen i tre däck eller sektioner - ett motordäck, ett kondensatordäck, och ett belysningsdäck. Den huvudsakliga kopplingen sitter i kondensatordäcket. Och det är en hel del sladdar som går lite hit och dit.
Kondensatorn har jag märkt som "capacitor" och det är den där rektangeln med 5 punkter. Det är som sagt egentligen ett paket med 3 kondensatorer som används för att ändra hastighet på motorn.
Den där rektangeln med 6 punkter är en brytare med skjutreglage ("slide switch"). Den har två poler och två skiftande lägen (ON-ON funktion). Den är korskopplad för att man ska kunna ändra rotationsriktningen på motorn.
Jag återkommer angående de andra två brytarna.
Okej, här är några fler bilder. Här ser ni bilder på kondensatorn, brytaren för rotationsriktning, brytaren för belysning och själva motorn. Ni ser också gamla och nya brytaren för fläktkontroll.
Det här var riktigt intressant. Jag har en liknande takfläkt, dock endast fyra spottar.