hjälp med uträkning (spänningsfall m area)
-
niklas_mange
hjälp med uträkning (spänningsfall m area)
Hej
har börjat intresserat mig för elektronik och att kunna bygga lite småskaliga kretsar, men kunskaperna är ju minimala. därför har jag inhandlat lite elböcker, tänkte först och främst att ta mig igenom eläraA och B innan jag tar mig vidare till nästa bok om jag kommer så långt.
har dock kört fast lite grann i mattematiken så tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med uppgiften. jag e framför allt nyfiken på hur man gör uträkningen för att komma fram till svaret, har bollat fram och tillbaks utan att kommma nån vart. Frågan lyder iaf:
En fabrik strömförsörjs från ett ställvärk med 400V via en 2km lång kraftledning av koppar vars area är 50mm2. Som mest tar man ut 25A och då får spänningen inte sjunka under 390V Hur stor spänning ska det vara vid ställverket?
koppar resistivitet är 0,018ohm
Jag vill få svaret till 418V men det rätta ska vara 426V
tacksam för svar!
har börjat intresserat mig för elektronik och att kunna bygga lite småskaliga kretsar, men kunskaperna är ju minimala. därför har jag inhandlat lite elböcker, tänkte först och främst att ta mig igenom eläraA och B innan jag tar mig vidare till nästa bok om jag kommer så långt.
har dock kört fast lite grann i mattematiken så tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med uppgiften. jag e framför allt nyfiken på hur man gör uträkningen för att komma fram till svaret, har bollat fram och tillbaks utan att kommma nån vart. Frågan lyder iaf:
En fabrik strömförsörjs från ett ställvärk med 400V via en 2km lång kraftledning av koppar vars area är 50mm2. Som mest tar man ut 25A och då får spänningen inte sjunka under 390V Hur stor spänning ska det vara vid ställverket?
koppar resistivitet är 0,018ohm
Jag vill få svaret till 418V men det rätta ska vara 426V
tacksam för svar!
Senast redigerad av blueint 5 september 2011, 02:28:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Anledning: vad det rör sig om
Re: hjälp med uträkning
Hur har du räknat och vilken spänning har du räknat att du får vid fabriken, 390 eller 400V?
Resistans har enheten Ω medan resistivitet har Ωm eller som jag är van vid för mikroelektronik Ωcm.niklas_mange skrev:koppar resistivitet är 0,018ohm
emwtur, Ja det var ju precis det jag tänkte få han att lista ut/lära sig själv...
-
niklas_mange
Re: hjälp med uträkning (spänningsfall m area)
hej igen
löste uppgiften nu, inte för att det tog en hel vecka men...
tror jag missade å räkna med 4km lång kabel
svaret blev enligt följande:
4000*0.018/50=1.44ohm 1,44*25=36V (spänningsfallet) alltså behövs det minst 426V vid ställverket
löste uppgiften nu, inte för att det tog en hel vecka men...
tror jag missade å räkna med 4km lång kabel
svaret blev enligt följande:
4000*0.018/50=1.44ohm 1,44*25=36V (spänningsfallet) alltså behövs det minst 426V vid ställverket
-
niklas_mange
Jag har en till uppgift som jag har problem med. För ett ögonblick så löste jag den men lika snabbt så glömde jag bort hur jag bar mig åt. Jag satt som ett lika stort frågetecken före som efter.
Frågan lyder:
Två lantgårdar, A och B försörjs med 400V från samma transformatorstation. A ligger 800m från transformatorn och B ligger ytterliggare 1200m bort. Kraftledningen är en aluminiumkabel med arean 60mm2. Hur stor spänning får de om A drar 15A och B drar 20A?
Någon som kan ge mig en hint om hur jag kanske gjorde??
Frågan lyder:
Två lantgårdar, A och B försörjs med 400V från samma transformatorstation. A ligger 800m från transformatorn och B ligger ytterliggare 1200m bort. Kraftledningen är en aluminiumkabel med arean 60mm2. Hur stor spänning får de om A drar 15A och B drar 20A?
Någon som kan ge mig en hint om hur jag kanske gjorde??
- prototypen
Tänk om det dessutom är trefas och växelström och på 2 km så gör sig induktansen påmind.
Men det blir nog överkursuppgiften
Men det blir nog överkursuppgiften
En allmän fråga: Om det är elektronik du vill lära dig, varför läser du starkströmslära? 
Eller är det bara boken som lär ut Ohms lag med hjälp av ställverk & co? (Av uträkningarna att döma verkar det nog vara så)
Eller är det bara boken som lär ut Ohms lag med hjälp av ställverk & co? (Av uträkningarna att döma verkar det nog vara så)
-
niklas_mange
Mitt favoritsvar går att applicera på frågeställningen runt de två lantgårdarna
.
Läs om Kirchhoffs lagar här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar i övrigt är det samma princip som du räknade i den tidigare problemställningen. Lite klurigt att räkna ut hur långa kablar det är men det löser du om du ritar en bild med ledningarna.
Läs om Kirchhoffs lagar här http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar i övrigt är det samma princip som du räknade i den tidigare problemställningen. Lite klurigt att räkna ut hur långa kablar det är men det löser du om du ritar en bild med ledningarna.
-
niklas_mange
jag är och nosar på rätt väg men jag vet har lite svårt att få bukt med decimalerna.
kan nån säga om jag e helt ute och snurrar i mina utträkning?
gjorde så här iaf:
4000*0.029/60= 1,9 (1,93) 1,9*35= 66,5V total spänningsfall 66,5V
spänningsfallet över A = 1.93*20=38,6 (39V) 66,5V-39V=27,5V spänningsfall 400-27,5=372,5 (373V)
spänningsfallet över B = 66,5-11,6=54,9V spänningsfall 400-54,9=345,1 (345V)
Rätt svar ska vara A 373V, B 345V enligt boken!
Men som ni ser så har jag mixtrat lite med decimalerna!
kan nån säga om jag e helt ute och snurrar i mina utträkning?
gjorde så här iaf:
4000*0.029/60= 1,9 (1,93) 1,9*35= 66,5V total spänningsfall 66,5V
spänningsfallet över A = 1.93*20=38,6 (39V) 66,5V-39V=27,5V spänningsfall 400-27,5=372,5 (373V)
spänningsfallet över B = 66,5-11,6=54,9V spänningsfall 400-54,9=345,1 (345V)
Rätt svar ska vara A 373V, B 345V enligt boken!
Men som ni ser så har jag mixtrat lite med decimalerna!
Avrunda inte mitt i uträkningarna, spar dina decimaler så länge som möjligt och avrunda sen det sista du gör.