Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 27195
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Nerre »

Glenn skrev: ..Men just lysen är det petigt med, i detta fallet vet jag dock inte om det blir ett problem, efterssom du ju inte byter ut nåt, utan bara ändrar funktionen, alltså är lyktorna fortfarande godkända.. knepigt.
Om han gör om backljuset till blinkers måste han ju i alla fall byta glas där eller i alla fall sätta in en glödlampa med annan färg?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12844
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av MiaM »

Men ingår backljuset som en "godkänd del" av hela lampan?
Om man vill ha backljuset kvar kanske man kan fixa något fräckt med orange lysdioder istället? (En variant vore ju RGB-dioder som kan blinka orange för blinkers och lysa vitt för backljus).


Man behöver schema på bilen för att avgöra om det går att fixa på något riktigt enkelt vis.

En universallösning som borde kunna fungera är en koppling med en diod som laddar upp en kondensator från spänningen till vanliga blinklampan, och sen en emitterföljare (NPN) som matar ena änden av ett relä, och andra änden av reläets spole ansluts till den vanliga blinklampan. Reläets utgång driver extrablinklampan.

Funktionen kommer då vara såhär:
Grundläget är att ingen spänning går till orginallampan och kondensatorn kommer vara urladdad, därmed ligger det 0V på båda sidor av reläets spole. Ingen lampa lyser och batteriet laddas inte ur (förutsatt att man inte valt en transistor med särdeles usel läckström, finns det så dåliga att det är mer än försumbart jämfört med batteriets självurladdning?).

När man slår på blinkersen kommer orginallampan först att lysa och då laddas kondensatorn upp och 12V matas av emitterföljaren till reläspolens ena ände. Så länge orginallampan lyser så ligger också 12V på spolens andra sida, varpå reläet inte drar och nya lampan inte lyser.
När orginallampan precis har släckts så kommer det ligga spänning kvar på kondensatorn och därmed kommer emitterföljaren fortfarande mata ut (nära) 12V till reläspolens ena ände. Andra änden av spolen är ansluten till den nu släckta orginallampan. Eftersom lampan är på 21W (och troligtvis paralellkopplad med en till 21W-lampa fram och kanske en mindre sidoblinklampa) så har den så låg resistans att den är försumbar jämfört med strömmen reläspolen behöver. Det kommer alltså ligga typ kanske 11.5V över reläspolen och 0.5V över lampan (påhittade siffror, men proportionerna är nåt åt det hållet). Reläet drar och den nya lampan tänds.
Så fort orginallampan tänds igen så kommer reläet brytas, och cykeln upprepas konstant.

När blinkersen stängs av så kommer nya lampan lysa så länge kondensatorn har tillräcklig spänning för att hålla reläet slutet.

Man kan laborera med motstånd över kondensatorn och/eller olika kondensatorvärden för att få lagom lång urladdningstid. Den bör vara en gnutta längre än tiden nya lampan ska lysa vid normalt blinkande.

En variant är att ersätta dioden med ett lagom motstånd, och/eller sätta ett motstånd i serie med dioden. Poängen med detta är att om man gör en kort blink för att t.ex. tacka vid omkörning eller om man bara råkar komma åt spaken så slipper man att nya lampan lyser en hel "blinkcykel".

Egentligen brukar man alltid ha en diod som skydd mot backspänning på reläspolar, men här kan man i princip strunta i den. Enda tillfället transistorn kan gå sönder är om alla bilens orginallampor går sönder. Med tanke på att en diod kostar under en krona så kosta på en diod, annars kommer nya lampan lysa konstant så fort man byter ut trasiga lampor :)

Nackdelen med allt detta är att nya lampan alltså kommer efterblinka efter att man stängt av blinkersen vilket kanske inte precis är önskvärt.


OBS, för att göra det enkelt så kolla först hur det är med blinkersindikeringslampan på instrumentpanelen. Jag kanske är ute och cyklar nu men på vissa bilar tror jag att den lyser medan orginalblinkersen är släckt. Då blir det lättare att styra reläet så att nya lampan bara lyser när blinkersen verkligen är på. Hur man ska göra då beror på hur indikeringslampan är kopplad, det är inte alls säkert att ena anslutningen är jordad, det finns alla möjliga och omöjliga varianter på detta.

OBS att det går åt en krets per sida.

P.S. praktiska studier visar att bilister i allmänhet förutsätter att bilar har blinkers. Jag har erfarenhet av en bil utan fungerande backljus, det kan vara nära på omöjligt att backa in i en parkeringsruta om man har en bil bakom sig...
Eugene
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 november 2009, 15:36:29

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Eugene »

Man kanske kan använda ett blinkersrelä till Ford Thunderbird eller Mercury Cougar m.fl. från 60-talet?
De hade ju tre st. blinkerslampor på varje sida som "vandrade" inifrån och ut.
Och de var ju samtidigt kombinerade med bromsljuset och bakljuset.....

M.V.H.
Eugene
Mauritz
Inlägg: 245
Blev medlem: 5 november 2010, 23:18:04
Ort: Järna

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Mauritz »

Finns ju färdiga blinkrelän med den funktionen från Hella men både priset och att du måste dra kablar ur sockel till reläet då det är dubbelt så stort talar nog mot den lösningen.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av FormerMazda »

Vad tror ni om detta?
Jag tror TS behöver hjälp med saker man köper på biltema, och med instruktioner i denna nivån.

Men denna koppling borde fungera?

Främre blinkers kopplas ju bara på samma kabel som den mellan 49a och 85.
Och sen får man dra en ny kabel bak till varje sida också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Variosboy »

Jag skulle göra såhär istället.

Parallellt med originallampan bak kopplar man spolen på ett vanligt relä, och sen tar man ett relä som jordas av spaken (spaken ger väl jord till blinkerreläet när man väljer att blinka åt ena eller andra hållet??) som matar det första reläet så fort blinkerreläet är "igång"

På så vi styr man det så att när originallampan lyser så bryter reläet kontakten till lampa 2, och när blinkreläet är spänningsmatat men inte släpper genom ström till originallampan får lampa 2 spänning..
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av FormerMazda »

Är till 99% säker på att blinkersen på denna är som på de flesta vid den tiden. Alltså att spaken sitter efter relät som alltid har plus. Sen väljer spaken vilken sida som ska få plus. Och lasten får relät att blinka.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Variosboy »

I så fall behöver ditt blinkerrelä ovan bara kompletteras med ett effektmotstånd parallellt med spolen (om det inte är ett relä avsett för LED-lampor), annars kommer det att blinka väldigt fort!

Det är ju i grunden två lika lätta eller krångliga lösningar vi har båda två. I ditt fall blir det två blinkersrelän extra och två vanliga relän och två effektmotstånd, och i min lösning behövs endast fyra vanliga relän.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6442
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av FormerMazda »

Det biltema artikelnummer jag skrev i schemat är just ett LED-blinkerrelä.

Men rita gärna ner din idé som ett schema. Jag tror TS behöver ett relativt enkelt schema för att ro iland den här saken.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Pajn »

emwtur skrev:rent instinktivt skulle jag säga
koppla ena lampan till + och andra lampan till jord och se sedan till att andra tampen på båda lamporna växlar mellan jord och plus så får du önskad funktion.
du kommer antagligen också få en "lampvarnare" som blinkar i takt med blinkrelät om du ändrar hur mycket ström blinkersen tar !
Absolut enklaste lösningen om blinkreläet drar till jord och inte bara låter utgången hänga löst.
Användarvisningsbild
Variosboy
Inlägg: 834
Blev medlem: 5 september 2005, 17:10:03
Ort: kristinehamn

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av Variosboy »

Glöm min lösning ovan, jag gjorde en tankevurpa och mitt förslag fungerar således inte på det sättet jag tänkte! :vissla:
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Koppla in växlande blinkers bak på bilen, bussblinkers

Inlägg av *Teknikern* »

Man använder två relän, ett växlande och ett vanligt extrajusrelä och skiter i besiktningen,,,,,,,som ändå inte bryr sig. *Vet!*

Hur man kopplar minns jag inte men jag har gjort det ett par gånger för länge sen.
Skriv svar