GP NiMH AAA har bara 2,1 mV!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
URIPUI

GP NiMH AAA har bara 2,1 mV!?

Inlägg av URIPUI »

Hej!

Jag har ett stort antal GP laddningsbara batterier. Jag kollade spänningarna på dem idag och upptäckte att ett AAA batteri på 850 mAh hade bara 2,1 mV. Modellen heter GP85AAAHC (high capacity) och är inte mer än 2 år gammalt. Det har dock använts och laddats ett tiotal gånger sedan det köptes, men det har inte använts under en lång tid sedan förra gången det användes. Just dessa 850 mAh har jag använt enbart i min Texas Instruments grafräknare vet jag.

Hur kan det bli så lite som 2,1 mV kvar? Och är det säkert att ladda det här batteriet nu eller bör man kasta det?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: GP NiMH AAA har bara 2,1 mV!?

Inlägg av Icecap »

De självurladdar och fyller man inte på kommer det att bli noll kvar.

Testa att ladda det, det är knappast farligt om inte du har en mycket kraftig laddare.
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Jag ser att jag har glömt nämna en sak. På toppen på batteriet, vid pluspolen ser jag att det har bildats... jag vet inte vad man ska kalla det... batterisyra?... det är i alla fall lite missfärgat där. Det ser ut som om det har läckt lite. Men det här är väldigt lite, inte alls som det brukar vara när batteriet börjar läcka efter att det har suttit inuti en apparat väldigt länge utan att användas.

Det var mest därför jag undrade om det är säkert att ladda ett sånt här batteri.

Jag har ett annat likadant batteri. Det har också lite grann missfärgning på toppen, men den ligger på 1,133 V. Båda har stått lagrade, och jag minns inte när de användes senast, eller att de hade dessa symptom.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Släng skiten
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Här är några bilder på dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av URIPUI 8 september 2011, 16:10:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu blandar du äpplen och päron, ena stunden mV nästa mA
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hursomhelst: när ackumulatorerna börjar släppa ut vätska är det återvinningen direkt!
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Den här "skiten" kostar 40 kr styck. För det priset kan jag köpa ett 10-pack med vanliga Alkaliska batterier. För två stycken såna kan jag köpa ett 50-pack Alkaliska. Så frågan är om det är lönsamt att köpa laddningsbara batterier. De verkar ju vara väldigt känsliga...

Så mycket med att man kan ladda dem upp till 1000 gånger...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Laddningsbara batterier använder man till saker som drar mycket ström! Man använder dom inte i sådana saker som miniräknare, klockor osv där deras självurladdning är många gångar större än strömförbruket.

Och man låter inte dom ligga och slälvurladdar, man har antingen en underhållsladdare eller ser till att cykla dom lite då och då.
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

Tack tecno! :) Nu har jag ändrat till mV! ;)

Saker som drar mycket ström?... typ fotokameror? Något mer som drar mycket ström?

Kan du förklara sambandet mellan självurladdning och strömförbrukning? Jag förstår inte riktigt. Varför är de inte bra i t.ex. miniräknare?... menar du att laddningsbara batterier inte varar lika länge som Alkaliska batterier i dessa apparater?

Jag brukar ladda en gång i månaden ungefär och jag låter varje set stå på laddning två till tre dagar. Men det är alltså bättre att ha en eller flera "underhållsladdare" där de kan stå och ladda hela tiden?

Med underhållsladdare antar jag att du menar en laddare som inte är speciellt snabb? En som kanske laddar på 16 timmar vid 85 mA typ?...
URIPUI

Inlägg av URIPUI »

En sak jag undrar också, om man ska köpa en snabbladdare, måste batteriet också vara "snabbladdande"? På det här GP batteriet står det t.ex. "Standard Charge 16Hrs at 85 mA". Kan jag använda det i en GP PowerBank snabbladdare som laddar på typ 20 minuter? Blir det för hög laddning för det här batteriet?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

För att batteriet ska må bra/bäst följ laddnings anvisningen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har faktiskt haft NiMh (eller möjligen NiCd) som enl spec var "snabbladdningsbara", men det brukar ju gå att snabbladda ändå.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

URIPUI skrev:Den här "skiten" kostar 40 kr styck. För det priset kan jag köpa ett 10-pack med vanliga Alkaliska batterier. För två stycken såna kan jag köpa ett 50-pack Alkaliska. Så frågan är om det är lönsamt att köpa laddningsbara batterier. De verkar ju vara väldigt känsliga...

Så mycket med att man kan ladda dem upp till 1000 gånger...
Tänk på miljön med! Även om batterierna inte går att ladda 1000 gånger blir det en omgång mindre batterier som måste kastas varje gång du laddar.
bearing

Inlägg av bearing »

Vad använder du för laddare när du låter dem stå på i flera dygn? Ifall det är en dum laddare med konstantström på typ C/10 kommer batteriet ta skada ifall laddningen inte avbryts efter ca 14h.

När batteriet överladdas byggs ett tryck upp i batteriet, eftersom att syrgas bildas, vilket gör att en övertrycksventil till slut öppnar. Ifall batteriet ligger så att elektrolyten (kaliumhydroxid) flyter vid ventilen kommer elektrolyten läcka ut.

En processorövervakad laddare som laddar med 0,5-1C är i längden bättre för batteriet än C/10 med timer, vilket beror på att när batteriet åldras kommer det överladdas allt mer ifall laddaren inte är intelligent. 3C låter spontant för snabbt för ett vanligt konsumentbatteri. Redan vid 1C blir batteriet ordentligt varmt.
Skriv svar