problem med egenbygt riaa steg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

problem med egenbygt riaa steg

Inlägg av freddenacka »

Hej
I går gick en av mina förstärkare sönder när jag syftade mitt riaa steg som bygger på projekt 91. Jag fick tips av en bekant att kontrolera om det går ut ström ur utgången på riaat. Det kommer ca 4 vdc vid uppstart. Så detta tog nog kål på min reciver. Hur fixar jag detta?

http://sound.westhost.com/project91.htm

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: problem med egenbygt riaa steg

Inlägg av SM7CZR »

Kolla med ett oscilloskop på utgången så att inte ditt bygge självsvänger.
Jag tror mera på den teorin, dock skall det inte komma någon DC heller om det finns kopplingskonding på utgången.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Det roliga är att det låter otroligt bra om det. Jag är en glad amatör :) hur kontrolerar jag om det svänger?

Mvh
Fredrik
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Nu har jag luskat och hört mig för lite bland folk som är kunnigare än mig. Så vitt jag har förstått det så är det c5 som skall förhindra sådanna pikar. Har mätt den och den håller sina värden. Kan man sätta en till kondensator med samma värden mellan kortet och utgångarna? Kommer det att påverka något annat?
Blir inte klok på detta.

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

C5 är till för att blockera likspänning till utgången så att du bara får signalspänning in till nästa steg. Om den inte råkar vara kortsluten eller felkopplad på nåt vis så har du ingen likspänning ut. Vill du leta efter självsvängning är det snarare återkopplingskedjorna runt opamparna man bör kontrollera, runt R3-R7. Spontant så ser ju kretsschemat enkelt och stabilt ut, men det kanske lyckas svänga ändå, vad vet jag... Det bästa du kan göra är nog att ta dig till någon bekant som råkar ha ett oscilloskop hemma och titta på utsignalen från steget.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Kan svängningarna bero på att det är för mycket motstånd i kopplingarna kring C1 och c4? Kabeldragningarna skulle kunna gå att få mycket bättre, vilket jag tänker göra med nya kondensatorer i vilket fall som hälst.
Jag har ju ett motstånd som går från kortet till c1 på 120 ohm utan det så blir det en fruktansvärd rundgång i steget, låter högt och konstigt om man slår på det inkopplat till en förstärkare.
Skriv svar