Jag har en ide att försöka ta en eget exempel av detta foto, eller liknande foto.

Tanken är att använda en luftpistol i stället för en "vanlig" pistol.
Jag har tänkt sätta en mikrofon vid pistolen för att få en "startsignal".
Sedan kopplar jag en fjärrutlösarsladd till kameran. Det ska styras av en PIC, har inte bestämt vilken än men det kanske blir 16f690 bara för att jag har programerat med en sån nyss och har lite koll på den. (trots att det är overkill)
Sedan har jag tänkt ha 2 knappar eller en ratt för att kunna justera fördröjningen från skott till foto.
Nu har jag några frågor. Kommer säkert fler eftersom.
Ska jag använda någon speciell typ av mic? Den ska alltså bara registrera "knallen", ingen ljudkvalite krävs men det kanske ändå måste vara någon speciell typ av mic? Måste jag ha analog input på PICen? Jag har alldrig använt analog input. Hellst ser jag att micken ger en "etta" när det är högt ljud, fungerar det så?
Hinner PICen med? Jag vet att PICen är fantalastiskt snabb, men det är juh kulan åxå, i alla fall på korta avstånd. Ca 2 meter. Jag gissar att ni kommer att svara "PICen joggar i cirklar runt kulan hur lätt som helst". Men jag är ändå tvungen att fråga.
Om jag vill justera timingen mellan skott och foto med en ratt med fasta steg. Vad är det för typ av komponent. Vet inte alls vart jag ska börja leta. Antar att det går att göra med en Potentiometer men det känns som om det blir för osäker inställning. Har kanske tänkt ha en display som visar delayen i tid och då skulle jag vilja kunna stega med en siffra i taget.
Hmmm... Tror inte jag har glömt nått nu. Vi får se eftersom.
MVH Peter