Problem med GSM
Problem med GSM
Jag håller på att utveckla en GSM lösning åt kund och har konstiga problem.
Ibland kan inte modulen skicka SMS och ibland missar den på uppringning. Modulen är från TELIT och är GC864-quad V2.
Vi har lusat av programvaran.
Min fråga är följande:
Är det någon som har haft problem med GSM nätet (telia i detta fall) att när en telefon ringer tappar en annan telefon bredvid signalen. Problem som vi har märkt är att när en vanlig mobil byter från Edge till 3G om man har ett samtal uppkopplat så bryts samtalet ofta.
Telias förklaring är att man sålt så många Smart telefoner att nätet inte hänger med (fantastisk förklaring tycker jag).
Någon som kan ha en idé?????
//Stefan
Ibland kan inte modulen skicka SMS och ibland missar den på uppringning. Modulen är från TELIT och är GC864-quad V2.
Vi har lusat av programvaran.
Min fråga är följande:
Är det någon som har haft problem med GSM nätet (telia i detta fall) att när en telefon ringer tappar en annan telefon bredvid signalen. Problem som vi har märkt är att när en vanlig mobil byter från Edge till 3G om man har ett samtal uppkopplat så bryts samtalet ofta.
Telias förklaring är att man sålt så många Smart telefoner att nätet inte hänger med (fantastisk förklaring tycker jag).
Någon som kan ha en idé?????
//Stefan
Re: Problem med GSM
Telias förklaring håller faktisk! Du kan ju fråga dom om deras "Grade of Service", det tal anger hur stor procentdel de kopplar ner!
Men ja, samtal kopplas ner bara av den anledning och det är inte ett specifikt Telia-fenomen! Min teori är att Telia har (lite) lägre GoS än en del andra operatörer...
Det har inget med telefoner bredvid att göra, det beror på belastningen på "masten".
Men ja, samtal kopplas ner bara av den anledning och det är inte ett specifikt Telia-fenomen! Min teori är att Telia har (lite) lägre GoS än en del andra operatörer...
Det har inget med telefoner bredvid att göra, det beror på belastningen på "masten".
Innebär detta att själva grundidén med mobiltelefonen (som samtalsmedia) får "stryka på foten" för surfande abbonenter?
Troligen är det så, det är väl därför man stoppar IP-Telefoni.
Tror inte GSM-Nätet överhuvudtaget var dimensionerat för detta.
Tror inte GSM-Nätet överhuvudtaget var dimensionerat för detta.
SM7CZR: nja... för att undvika överbelastning kan "slumpmässiga" uppkopplingar avslutas. Då GSM som sådan har ett ändligt antal frekvenskanaler och ett ändligt antal tidluckor i dessa finns det ett visst maximalt antal aktiva uppkopplingar per basstation.
Alltså kan fenomenet ses som ett "tät befolkat med mobiltelefoner"-problem.
Till detta ska vi ju minnas att det finns vissa funktionskanaler/tidluckor för att det hela ska fungera (handskakning) vilket ju sänker det maximala anta uppkopplade telefoners antal lite.
Lösningen för operatören är att sätta upp fler basstationer med mycket lokal täckning, detta sker t.ex. vid Roskildefestivalen osv.
Alltså kan fenomenet ses som ett "tät befolkat med mobiltelefoner"-problem.
Till detta ska vi ju minnas att det finns vissa funktionskanaler/tidluckor för att det hela ska fungera (handskakning) vilket ju sänker det maximala anta uppkopplade telefoners antal lite.
Lösningen för operatören är att sätta upp fler basstationer med mycket lokal täckning, detta sker t.ex. vid Roskildefestivalen osv.
Samtalet kan nog inte fortsätta vara uppkopplat om mobilen byter från Edge till 3G eftersom det är två olika nät.
Jag skulle tro att om man kör datatrafik så får man t.o.m. ny IP-adress om mobilen växlar mellan Edge och 3G.
Jag skulle tro att om man kör datatrafik så får man t.o.m. ny IP-adress om mobilen växlar mellan Edge och 3G.
Vi har väldiga problem med brutna samtal på våra jobbmobiler (Telia) och har kommit fram till samma sak. Det är när telefonen byter ner från 3g till edge som det bryter. Flera på jobbet har låsta sina mobiler till edge eller om det var enbart gsm. Själv pratar jag inte så mycket i telefon så jag märker inte av det lika mycket 
PÅ min telefoner Nokia och Motorola så verkar handover fungera iaf - enligt statusraden skiftar den mellan E,3 och 3,5 under trafik
Öhhhh... EDGE är GSM... Medan man med tal använder 1 (av 8) tidslucka kan man med EDGE använda fler åt gången och då få upp datahastigheten. Med 1 tidslucka är hastigheten motsvarande 9600 baud, med 2 tidsluckor det dubbla osv. Det är inget 3G i den delen.
Senast redigerad av Icecap 8 september 2011, 12:59:56, redigerad totalt 1 gång.
Precis, 2G inkluderar Edge, så det är när man växlar mellan 2G (GSM eller Edge) och 3G (3G eller HDSPA) som man tappar kopplet eftersom man byter nätverk.