Hjälp att hitta ersättningskomponent till en NIMH-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
myrstack

Hjälp att hitta ersättningskomponent till en NIMH-laddare

Inlägg av myrstack »

Har en Bosch batteriladdare till skruvdragare som gett upp, helt död. Laddar normalt batterier på 14v till skruvdragare.
Under locket såg allt förutom en komponent helt okay ut men jag har svårigheter att identifiera vad det är frågan om, därav min fråga till forumet. Tog bort den på kretskortet i forhoppning om att kunna läsa märkningen på den bättre men text/symboler är i stort sätt oläsbara med undantag att jag tycker mig läsa "T1.25L" där jag inte riktigt kan utläsa slutet

Komponenten i fråga ser ut som enligt bilden nedan. Har glaset är helt även om visst läckage av någon klibbig vätska verkar ha skett i underkant vilket syns både på komponenten och kretskortet där den suttit
Och orginalplaceringen är märkt "F1". Ser man hur komponenten är placerad sitter den mellan fas eller nollan (240V/50hz) och komponenten R1 som syns i bild.

Någon som har tips om vad det kan röra sig om utifrån denna informationen eller behövs mer info? (vad för info i så fall?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor

Re: Hjälp att hitta ersättningskomponent till en NIMH-laddar

Inlägg av X-IL »

Det är en glassäkring, troligtvis har något annat gått sönder så att säkringen gick. Eller kortslöt du laddpolerna kanske?

EDIT: Kortslutning av laddpolerna borde ju iofs inte göra att inkommande säkring brinner. Gör en sökning på säkring på kjell.com , tror du ska ha en trög 1,25A säkring.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Eventuellt kortis i likriktardioderna eftersom säkringen nästan "exploderat".

Du kan antagligen lirka loss säkringen från den enkla typen av säkringshållare.
myrstack

Inlägg av myrstack »

Ahh, nu klarnar det hela lite. Hade åska i huset för någon vecka sedan och har förmodligen inte laddat batterierna sedan dess. Gissar på denna orsak nu i alla fall. Har inte haft kortslutning mellan polerna på sekundärsidan i alla fall. Fick inte riktigt ihop att det var en säkring i och med att detta i min värld oftast är en klar glastub där man kan se en avbrunnen tråd i. Tuben i mitt fall känns fylld med något material och någon vätska om de nu inte limmat fast säkringen med samma skicklighet som en 3-åring.

Eftersom jag var lite snabb med avbitaren åker jag väl på att köpa en säkringshållare med från kjell för 5x20mm säkringar, iofs verkar säkringen vara limmad på hållarna med då jag inte kan få av den nu i efterhand.
myrstack

Inlägg av myrstack »

Trodde lyckan var gjord när jag hittade en glassäkring, iofs 1,5AT, samt hållare och mekade ihop en tillfällig ersättning. dock gick denna säkring direkt med ett "poff" så jag misstänker att det hela bara är ett tecken på ett annat problem. När jag tar ett varv till med ögonen över alla komponenter ser jag dessutom att kapslingen en IC-krets är sprucken och en flisa av plasten från toppen saknas. Självklart saknas även större delen av texten på kretsen så det går inte att identifiera vad det en gång varit.

Funderar på om det är läge att inse att åskan nog gjort större skador än vad jag fixar med kjell.com och min lödkolv
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tor tyckte kanske att du behövde en ny laddare! :vissla:
En TV:n som står i stand-by-läge är också ett lätt offer vid sådana tillfällen.
myrstack

Inlägg av myrstack »

Tja, miss av mig att inte direkt förstå kopplingen till åskan när jag började felsöka, trodde mer på att den givit upp i och med att den varit påkopplad mer eller mindre 3-4 år i rad.

Tor tyckte uppenbarligen dessutom jag behövde ett nytt adsl-modem då denna gick, dessutom tog det med sig mitt inbyggda nätverkskort i datorn över 15m TP-kabel. Tyckte det var rätt imponerande givet längden på kabeln och arean på ledarna. Nätverkskabeln fungerar ännu kanske ska sägas.

Denna laddare det enda som dött som suttit på JFB då den löste ut direkt vid smällen. Dags att leta ny laddar dock, om någon har ett tips på en vettig laddare för NIMH skriv gärna en rad
Skriv svar